Bakslag -vad göra?

K

knyttet

När jag köpte min lille shetlandsgrabb så sa säljaren att han var inkörd. Efter att ha kört med honom en gång så insåg jag att om han var inkörd så var han iallafall väldigt osäker och oerfaren. Han är en väldigt känslig liten häst, ganska nervig och med mycket motor.

Jag började om med tömkörning och lösa skaklar. Det var inga problem. Sen har jag spänt honom för en liten rockard och kört korta turer med en medhjälpare som gått bredvid. Ponnyn har varit helt lugn och sansad. Lite svårt vid vändningar, men med någon bredvid huvudet så har det gått bra.
Sen kom bakslaget när vi kört med honom 4-5 ggr. När vi skulle från gården ville han inte gå åt rätt håll och när han inte fick som han ville började han att bocka med rockarden studsande efter. Jag fick hejd på det hela och han gick jättefint sedan. Gången efter samma sak, men nu bockade han bara i början, sen blev han jätterädd när rockarden studsade efter. Han reste sig, bockade och reste sig igen. Jag fick lugnat honom, gick bredvid en stund och körde sedan som vanligt. Helt cool igen. När vi kom tillbaka och skulle spänna loss honom så hände det igen, han blev rädd för något och for iväg vilt bockande. :(

Jag är ingen van kusk och känner mig rådvill! Hur skulle ni ha gjort? Ska man fortsätta att ha någon som går bredvid honom och ser till att inget liknande händer? Har jag gått för fort fram?
Han går jättebra att köra utan medhjälpare ute nu, det är på gårdsplanen som det har hänt saker. Jag uppfattar honom inte som bråkig, snarare som osäker. Även om det handlar om en liten shettis som man kan kontrollera bra, så är jag rädd att han gör illa sig eller blir rädd för rockarden så att han aldrig blir en trygg körponny. Han har som sagt ovanligt mycket nerver och temperament för att vara shetland, en riktig "mjukis".
Jag har tänkt att använda honom som körponny och blir lite fundersam över hans "utbrott". Är det vanligt att man får sådana bakslag när man kört ett par gånger, trots att det gick bra i början?
Hjälp mig med lite råd hur jag ska gå vidare! :confused:
 
Detta låter precis som en ponny jag har hjälpt till med! Fortsätt att köra korta turer ofta , ha en medhjälpare som går med och försök få den att känna att det är trevligt och roligt att bli körd. Har du köpt ponnyn nyligen? Glöm inte ditt säkerhetstänkande bara för att det gått bra några få gånger. Lycka till
 
Tack! :)
Jag kanske har glömt lite av säkerhetstänkandet just för att ponnyn varit så positiv. Han tycker att det är jätteroligt att bli körd och är väldigt framåt. Just därför blir man så förskräckt när det blir sådana bakslag. Jag kanske får behålla min medhjälpare ett tag till... Händer nån liknande episod fler gånger så är jag rädd för att ponnyn inte kommer att gå att köra sen. :(
 
Hej
Har råkat ut för liknande händelse själv ett par gånger. Den gemensamme nämnare för dessa
shettisar har varit stamtavlan.
Behöver ju inte vara så i ditt fall men ville bara nämna det.
 
Nåväl, nån stamtavla har han inte alls... ;)

Men man kan ju undra om vissa hästar/ponnyer inte är lämpade att köra med...
Jag har gått tillbaka till att köra med lösa skacklar/släpa med ponnyn och även då kan han flyga i luften när han ska vända och känner trycket av skackeln. Ska jag få nån ordning på det hela så måste jag nog arbeta med bara accepterandet av skacklarna på nytt och jag vet inte hur mycket energi jag ska lägga ner på det hela. Har funderat på att ponnyn kanske är lämpligare som ridhäst och att jag får skaffa mig en väl inkörd, erfaren ponny att köra med istället.
När ska man ge upp???
 
Hur är dina skaklar i änden? Alltså den delen av skakeln som "går in " i ponnyn vid sväng?
Är det så att du vill prova en slagrem så gör det för då kan du ialla fall få bukt med bockandet med vagnen efter.
Ge upp ska man inte,så till vidare man inte ser tydligt och märker att hästen vantrivs med sin uppgift.Strukna öron ovilja att arbeta osv.
Men som du beskriver det så låter det som han inte skulle vara välinkörd av förre ägaren.Kanske börja om från början? Tömkörning och släpa och ge han ordentligt med tid?
Slagrem hittar du hos bla Börjes.
 
En slagrem hindrar inte hästen från att bocka och slå, bara att den inte slår för högt. En häst kan få ännu mer panik av att bli instängd av ytterligare en rem, så använd slagrem med måtta och förstånd.
Jag tycker det låter som att din häst inte varit så värst mycket körd, så du bör börja om från början, och skynda långsamt!! Använd hösten till att tömköra i skogen och sväng mellan träd och hitta på övningar, så han inte tröttnar. Och ha ALLTID en medhjälpare med. Det går inte att hoppa över några steg i inkörning, men det kan ju gå olika snabbt att ta stegen!Låt honom gå i skakalarna, framåt och bakåt, men vänta med att spänna för, dra rockarden själv, och ha honom bredvid. Låt honom vänja sig vid att rockarden finns med, men att den inte nödvändigtvis måste sitta fast i honom.
 
Nej inte hindrar men man kan få bort ofoget vid körningen,om det är ett ofog vill säga.Givetvis ska man använda alla tillbehör med förstånd det utgår jag från att alla vet och tänker på.En häst oavsett storlek är en indvid och man ska behandla den med respekt och förstånd.
Likaså detta med att backa alla hästar i körning, många har allt för bråttom med att låta de backa.Kan man inte få hästen att gå framåt och svänga så ska man ju absolut inte slänga in backen.Har själv ett sto som blev nybörjartömkörd och hon var fördärvad innan vi började om från grunden.Hon fick panik när man begärde henne att backa.Så man kan fördärva mycket om man är oförsiktig och okunnig.
 
Slagrem tror jag inte skulle hjälpa. Han slår aldrig, bara bockar och rusar iväg. Jag tror inte att det är av ofog, snarare av rädsla. Det verkar som att han får panik när skaklarna tar emot.

Det märkliga tycker jag är att jag kört honom med rockarden ca 4-5 ggr och det har gått jättebra, sen helt plötsligt kom rädslan. Jag har försökt att tänka på om han blivit skrämd för något, men kan inte hitta någon lösning.
Det är tråkigt att fråga halvblodsfolken i närheten, för de tycker att bara för att det är en liten shettis och jag klarar att hålla i honom i bocksprången, så är det bara att fortsätta köra tills han "ger sig". :mad:
Det är en mjuk och känslig liten häst och han blir räddare för varje gång något sånt här händer.

Nu har jag gått tillbaka till tömkörning och det fungerar bra. Har satt på lösa skaklar och då flyger han i luften. :( Nu har jag börjat att bara gå bredvid honom och hålla i tränset istället och då är han lugnare. Får väl prova på nytt att dra släpan, men med någon som går vid huvudet hela tiden. Hoppas bara att han inte blivit för rädd så att allt är förstört...

Tack för svaren!
 
Det finns ett uttryck, "när du köper häst, köper du även hans historia", och vad som hänt din häst kanske man bara kan gissa. Min första shettis köpte jag som treåring, alltså hästen, jag var var 40, och han hade aaaldrig blivit riden och aaaldrig blivit körd. Baaara gått och loppat sig. Pyttsan. Han var så rädd när vi försökte köra in honom att han blev svettig bara av att se rockarden. Han gick att köra rakt fram, men så fort han kände skakeln blev han helt hysterisk. Med ren muskelkraft körde gubben och jag honom, men det kunde knappast kallas körning. Av hans beteende drog jag slutsatsen att han blivit utsatt för inkörningssförsök som gått åt skogen och sedan trodde säljaren att om det bara gick en tid så skulle han glömma. Vi klarade faktiskt inte av att köra honom,utan jag gav bort honom som sällskapshäst.
Många tar inte shettisar på allvar, utan säger att "den där lille knatten är väl bara att spänna för", men varför skulle en shettis bli mindre rädd för skrammel än en stor häst?
 
"Med en shettis är det bara att sela och spänna för, sedan är det färdigt!!!" Hur många gånger har jag inte hört det???? Lika irriterad blir jag varje gång. Min ena plutt har jag kört in enligt konstens alla möjliga regler. Idag får jag massor med beröm för hur fin han är :D.
Arbetsglad, mycket egen motor, allert!!!!

Så nu är det bara brorsan kvar!!! Men han sak vila ett tag till pga skada.

Det är en anna ska med shettisar. Shettisar blir aldrig halta, så när min andra älskling blev halt så blev jag klassad som "nojjig" hästägare (dock ej av veterinär, tack och lov).
Shettisar är stora hästar i små förpackningar :love:. Mer..... hmmmmm ... koncentrerat... :crazy:
 
*åhhh*.... :bow: :bow: :bow:
Har åzå råkat ut för sånna typer :mad:, först tyckte dom det var onödigt att jag köpte shettis (jag kunde ju ändå inte rida den)...sen förklärade jag att jag VILLE köra och skulle köra in honom själv.......jaha...då är det väl bara vagnen som fattas...bli han jobbig är det ju bara att hålla i honom :confused: :mad:

Jag har tömkört honom i 3mån...och miljötränat massor...nu börjar han dra saker så smått...sen blir det vagn.

Folk :confused:

//Becky :bump:
 
Måste erkäna att min ena shettis bara var att sela på och spänna för..... ;) å andra sidan har denna sötnos gått med på massor av turer brevid vagnen då jag kört den andra rackarungen och därmed hört ljudet från skramlande vagnar förut.

men.....

även detta praktexemplar har börjat busa på gårdsplanen och då gäller det att hoppa i vagnen fort som attan, men det som hjälpt mig mer än en gång de senaste veckorna är en stor stark karl framme vid ponnyn som bromsat ekipagets framfart ut från gården.
Kort sagt, ta hjälp av någon medan detta beteende fortfarande är hanterbart.
De senaste dagarna har grabben stått som ett ljus vid påselning och förspänning av vagnen.
:D
 
Har bara kört med släpa nu. Så länge jag går precis bredvid honom så går det "hyfsat". Han är jättespänd, men fortsätter att skritta och sköter sig bra. Sambon får gå bak och sköta tömmarna.
Igår gick det så fint, så jag gick lite längre ifrån honom. Plötsligt tyckte han att det tog emot lite, rusar framåt och får panik. Då börjar han att bocka helt okontrollerat och när man får stopp på honom så är han helt upprörd och darrar. Sen fick jag leda honom igen och bara berömma hela tiden. Vi har inte hållit på mer än ca 5 minuter varje gång, bara för att det ska vara kort och positivt, men ett enda misstag från min sida så får vi börja om från början igen.

Kan man nånsin få en rädd häst att bli en bra körhäst, eller åtminstone så pass trygg att man kan köra alls?

Jag är beredd att fortsätta att gå med släpan, så länge jag är tätt intill som stöd så fungerar det ju, men jag vet inte om det kommer att fungera. I det här läget tror jag inte att det hjälper att lämna bort honom på inkörning till någon som är mer körkunnig, för han är ju rädd och det kan man ju inte träna bort på en vecka....
 
Jag tror inte heller på att lämna bort. Men där emot ta kontakt med en tränare som kanske kan komma ut till dig, och hjälpa dig hemma på gårdsplan..... det hade jag nog gjort.

Jag hade likande bakslag med en av mina pållar, fast jag hade tur så det var bara en engångs företelse.
Körde med släpan, gick kanonbra i 10 minuter. Men sedan fick han något ryck och började bocka som :devil:. Men jag hade is i magen och lät honom hålla på. Så han bocka på en volt runt mig, han lekte rodeohäst..... tror jag. Sedan när han var klar så körde jag honom 5 meter, innan vi avslutade arbetet.
Min första tanke var- nu är det kört!!!!!
Men nopp, han går jättefint framför vagnen idag, älskar att jobba. Så nu håller vi på med att bygga kondis. Och den 19 okt är det premiär, då ska vi köra för instruktör för första gången!!!!! Nästa år är det dax för tävlingsbanorna!!!!!!!!!!!! :D
 
Självklart kan du få en bra körhäst!! Men räkna med en mycket lång inkörningsperiod. Jobba som ni gör, tills han känner sig trygg, och beröm alla små framsteg han gör. Bestraffa inte när han gör fel, gör bara om. Skicka inte bort honom, ta hellre hjälp hemma, som andra säger.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp