Tillägger att det är just att bryta fokuset från hunden och föra över det till mig vid en inkallning som är svårt. Jag måste vara tillräckligt snabb så han inte hunnit helt reflektera över att det faktiskt är en hund framför honom... typ. Han får inte ha hunnit tänka tanken att springa fram. Jag får kanske jobba med mig själv där, att bli snabbare i mina reaktioner. :)

Ja, vill du bryta hunden är det ju din reaktion som mycket hänger på, samtidigt som man måste vara konsekvent. Man måste tänka lite före, helt enkelt. Kommer en krön saktar jag ner mina hundar så pass att vi antingen kommer ikapp varandra, eller så är det stanna som gäller tills jag har hunnit fram. Jag ser ju inte vad som är bakom krönen, och då tappar jag ju kontroll över situationen.

Du skriver fokuserar mycket på vad han inte får göra. Vad vill du att han faktiskt gör i situationen?
 
Då går vi vidare istället:)
Poängen är ju att när du går vetskap om detta kan det vara försent. För någon månad sedan fick jag meddelande från hunddagiset att det går kennelhosta. Hostan hade då inte anlänt till dagis men det var "såna tider". Dagen efter jag fick infobrev började hunden hosta. Dvs hon var smittbärare på dagis ett par dagar innan och det var ganska ont om hundar ett tag där trots handsprit etc. Poängen är att du vet inte om din hund eller motparten bär på någon smitta. Du vet heller inte reaktionen på hunden efter en kort stunds nosande.

Jag har inga problem med att folk låter sina hundar träffas men man måste ju som hundägare fatta att man måste kontakta ägaren INNAN hundarna hälsar på varandra.
 
Poängen är ju att när du går vetskap om detta kan det vara försent. För någon månad sedan fick jag meddelande från hunddagiset att det går kennelhosta. Hostan hade då inte anlänt till dagis men det var "såna tider". Dagen efter jag fick infobrev började hunden hosta. Dvs hon var smittbärare på dagis ett par dagar innan och det var ganska ont om hundar ett tag där trots handsprit etc. Poängen är att du vet inte om din hund eller motparten bär på någon smitta. Du vet heller inte reaktionen på hunden efter en kort stunds nosande.

Jag har inga problem med att folk låter sina hundar träffas men man måste ju som hundägare fatta att man måste kontakta ägaren INNAN hundarna hälsar på varandra.
Nu pratar jag om det som hände ts. Två hundar som möts runt en krök och redan hälsat. Jag hade inte börjat tjafsa om den saken så länge hundarna är trevliga mot varann. Tycker knappast hunden lär sig att inte springa fram för man backar den när den redan gjort det.
Be hund vänta eller gå brevid runt en krök istället.. och tränar man att inte springa fram till hundar och människor borde man inte låta hunden springa runt kurvor själv :D
 
Nu pratar jag om det som hände ts. Två hundar som möts runt en krök och redan hälsat. Jag hade inte börjat tjafsa om den saken så länge hundarna är trevliga mot varann. Tycker knappast hunden lär sig att inte springa fram för man backar den när den redan gjort det.
Be hund vänta eller gå brevid runt en krök istället.. och tränar man att inte springa fram till hundar och människor borde man inte låta hunden springa runt kurvor själv :D
Det är första gången de möts verkar det som. Det är helt möjligt att de ryker ihop efter ett par sekunder ihop när de sagt hej. Sen är det ju förbannat respektlöst även mot ägaren att inte kolla om det är ok innan man låter hundarna fortsätta nosa. I det där läget är det väl oavsett lämpligt att 1. Ta bort hunden och 2. Fråga ägaren till andra hunden innan de släpps ihop igen. Det är en sak att det sker en miss, en helt annan att man inte korrigerar missen innan man kollar om det är ok med möte. Av respekt för den andra hundägaren.
 
Det är första gången de möts verkar det som. Det är helt möjligt att de ryker ihop efter ett par sekunder ihop när de sagt hej. Sen är det ju förbannat respektlöst även mot ägaren att inte kolla om det är ok innan man låter hundarna fortsätta nosa. I det där läget är det väl oavsett lämpligt att 1. Ta bort hunden och 2. Fråga ägaren till andra hunden innan de släpps ihop igen. Det är en sak att det sker en miss, en helt annan att man inte korrigerar missen innan man kollar om det är ok med möte. Av respekt för den andra hundägaren.
Ja ryker ihop gör hundar förbannat ofta pga överspända nerviga ägare också.
 
Skaffa ett supergott godis som han bara får när det kommer en annan hund.. utan krav på motprestation först. Han ska tänka annan hund = supergott godis hos matte. Så kan du börja ställa krav på vad han ska göra för att få godiset efter hand. Googla skvallerträning.
Jag tycker också att skvallerträning är guld. Sen är det inte skvaller att ställa krav på vad hunden ska göra för godiset. Skvaller är just att hunden skvallrar för att få betalt. I början på gröna plastpåsar, barnvagnar och bofinkar. För att så småningom hitta lönsamheten i att skvallra på svårare saker, barn i flock, trevliga människor och sist andra hundar. Du lär hunden skvallra och det gör du aldrig genom att börja med målet, i det här fallet andra hundar. Utan målet är just ett mål.
 
Sen förstår jag inte det här "leka med". Två vuxna hundar som möts på en stig, som inte känner varandra, leker knappast. Jag skulle vilja påstå att de flesta sysslar med någon form av avståndstagande beteende. Som vi många gånger tolkar som att hunden vill fram.
 
Du med som vanligt, btw är du blockad sen länge så du kan sluta skriva till mig. Sett många hundar som rykt ihop enbart för ägarna stressat runt.
Sånt kan hända. Det kan även vara att hundar ska försvara ägarna. Oavsett vad är det ju väldigt respektlöst att ens hund skenar fram till en annan utan att man ens försöker ta bort hunden. Ta väck hunden först och fråga sen om de får hälsa på varandra, om inte annat för att visa lite respekt mot den andra ägaren.
 
Sånt kan hända. Det kan även vara att hundar ska försvara ägarna. Oavsett vad är det ju väldigt respektlöst att ens hund skenar fram till en annan utan att man ens försöker ta bort hunden. Ta väck hunden först och fråga sen om de får hälsa på varandra, om inte annat för att visa lite respekt mot den andra ägaren.
Jag håller med dig,.självklart får man kolla av varje gång ägare och hundar emellan. Men ur hundens perspektiv gör det nog varken till eller från om den får fortsätta hälsa eller bli ivägsläpad. Sånt där tränar man ett steg före hunden.
 
Sen förstår jag inte det här "leka med". Två vuxna hundar som möts på en stig, som inte känner varandra, leker knappast. Jag skulle vilja påstå att de flesta sysslar med någon form av avståndstagande beteende. Som vi många gånger tolkar som att hunden vill fram.
Mina vuxna hundar leker gärna med en passande främling. Men som vanligt på detta forum ska framspringande hundar sparkas åt helvete oavsett vad de vill och okända hundar är livsfarliga för varandra. Undrar vad ni har för hundar, för de flesta jag träffar irl har rätt bra hundspråk och klarar de flesta situationer ni här beskriver som katastrofala.
 
Mina vuxna hundar leker gärna med en passande främling. Men som vanligt på detta forum ska framspringande hundar sparkas åt helvete oavsett vad de vill och okända hundar är livsfarliga för varandra. Undrar vad ni har för hundar, för de flesta jag träffar irl har rätt bra hundspråk och klarar de flesta situationer ni här beskriver som katastrofala.
Springer någon fram till mig och min hund när vi är ute anser jag att det är fullt rimligt att sparka iväg denne ja. Varför? Jag vet inte vad den vill, jag vet inte hur min hund reagerar. Nu har jag inte sparkat iväg någon hund, däremot lyft undan min (nåja, fick lyfta framdelen för att få kontroll över käftarna då hon är.lite stor att lyfta upp bara sådär) när en annan hund med dåligt språk springer fram med ägaren släpande i kopplet samt ställt mig emellan min och en hel jävla flock lösa "Hon är jättesnäll"-hundar. Jag är fruktansvärt less på folk som inte kan hålla sina djur i koppel undan min.
 
Ja ryker ihop gör hundar förbannat ofta pga överspända nerviga ägare också.

Mina vuxna hundar leker gärna med en passande främling. Men som vanligt på detta forum ska framspringande hundar sparkas åt helvete oavsett vad de vill och okända hundar är livsfarliga för varandra. Undrar vad ni har för hundar, för de flesta jag träffar irl har rätt bra hundspråk och klarar de flesta situationer ni här beskriver som katastrofala.

Men nu är du bara fånig och drar ner diskussionen till en tråkigt låg nivå. Det kan inte vara så himla svårt att förstå att man inte vill att främmande hundar ska rusa fram till ens egna hundar. Det kan uppstå riktigt farliga situationer och ja, då sparkar jag hellre undan hunden. Jag vill varken utsätta min äldre eller valpen för några korkade risker som en idiot till ägare tar för att hens hund minsann "är så himla snäll" (när de i själva verket visar helt andra signaler - gemene hundägare är usla på att läsa hund). Inte heller vill jag inbilla mina hundar att det är okej att leka med kreti och pleti som dyker upp - då skapar man bara problem för sig själv.
 
Nu hade både ts och mötande trevliga hundar då förstår jag inte varför man ska härja på hundarna att det är negativt med andra hundar. Återupprepar, hade jag mött en trevlig hund hade jag inte sett nån anledning till att bli upprörd det minsta .

Tja, jag har avelshundar och har ibland små valpar hemma och vill inte få hem nån smitta pga någon slapp hundägare.
 
Ja, vill du bryta hunden är det ju din reaktion som mycket hänger på, samtidigt som man måste vara konsekvent. Man måste tänka lite före, helt enkelt. Kommer en krön saktar jag ner mina hundar så pass att vi antingen kommer ikapp varandra, eller så är det stanna som gäller tills jag har hunnit fram. Jag ser ju inte vad som är bakom krönen, och då tappar jag ju kontroll över situationen.

Du skriver fokuserar mycket på vad han inte får göra. Vad vill du att han faktiskt gör i situationen?
Du har rätt igen :o Jag fokuserar på vad han inte ska göra, kanske för att för mig får han i situationen göra i stort sett vad som helst utom att springa fram till hunden. Men det kanske blir för svårt att lära honom det ;) Sätta sig och vänta tills hunden gått iväg är ett okej alternativ, komma till mig så vi kan fortsätta gå åt ett annat håll är ett ännu bättre alternativ. När han var valp var fokuset att försöka få honom att tycka att andra hundar inte är viktigt. Inte värt att ens uppmärksamma andra hundar på promenad. På samma sätt som vi gjorde med andra människor han ville hälsa på. På människor fungerade det hyfsat, han springer bara fram till människor som börjar gulli-gull-prata med honom. Men skvallerträning gissar jag är det vi borde börja med då? Då skulle man börja skvallra på andra saker än just hundar? Typ människor? Och utveckla vartefter? Eller ska vi bara fortsätta som vi gör? Och jag får se till att reagera snabbare nästa gång något oväntat sker (jag trodde nog att allt var frid och fröjd då han satte sig, det perfekta läget att kalla in är ju när han sätter sig eller strax innan så jag får nog tänka om där). Vad tycker du konkret att jag ska göra annorlunda? :)

Kan tillägga att igår såg vi hundar på nära håll igen, men då han var i arbete (letade dummies) så är hans intresse lite svalare. Oftast brukar han inte bry sig alls när han arbetar, men igår kom han fram ur skogen och kikade men satte sig direkt när jag gjorde handtecknet för sitt, inget gnäll och inga darrningar, han ville mest titta vem det var och sen fortsätta leta :) Så till stor del var det nog överraskningsmomentet som gjorde det svårt i förrgår.
Nu pratar jag om det som hände ts. Två hundar som möts runt en krök och redan hälsat. Jag hade inte börjat tjafsa om den saken så länge hundarna är trevliga mot varann. Tycker knappast hunden lär sig att inte springa fram för man backar den när den redan gjort det.
Be hund vänta eller gå brevid runt en krök istället.. och tränar man att inte springa fram till hundar och människor borde man inte låta hunden springa runt kurvor själv :D
Kan tillägga att vi inte gick i en krök. Den andra hunden kom från en krök på en angränsande stig. Vår väg var rak och vi var inte påväg mot den angränsade stigen utan rakt fram. Sen hade det väl varit enklare att hantera situationen om han gick fot eller så ändå då avstånd ju så klart påverkar hur han tar mina kommandon. Men vi (iaf jag) hade nog inte ens reflekterat över att det fanns en inkorsande stig då den stigen var mindre än våran.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
694
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp