Bukefalos 28 år!

Bakspårar??

L

liten82

Jag har som smått börjat köra lite spår med Midas och på den biten är jag i princip helt grön.
Jag körde iofs en del med Rottisen, men vi stötte aldrig på några problem så jag behövde aldrig tänka :angel: :D
Midas är lite väl intensiv, det går lite för snabbt, men det har blivit (om han vänder).
Det är 50-50 om han tar rätt håll direkt eller inte..bättre i och med att jag lagt svårare spår (både terrängmässigt och med fler vinklar och så...)
MEN då han ska göra "spårupptag" eller vad det heter, så kan han lika gärna bakspåra en bra bit innan han vänder
Vad att göra!?

Kan det fungera att inte gå på spåret rakt på utan lite snett från sidan så att vi kommer mer "rätt"? Och succesivt öka vinkeln?
Eller ska jag bryta direkt och bara göra om?
Eftersom att jag inte haft en aning och vad jag ska göra så har jag istället låtit bli att göra några upptag alls :confused:
Men bättre att inte göra nåt än att göra nåt helt galet :angel:
 
Sv: Bakspårar??

Jag har som smått börjat köra lite spår med Midas och på den biten är jag i princip helt grön.
Jag körde iofs en del med Rottisen, men vi stötte aldrig på några problem så jag behövde aldrig tänka :angel: :D
Midas är lite väl intensiv, det går lite för snabbt, men det har blivit (om han vänder).
Det är 50-50 om han tar rätt håll direkt eller inte..bättre i och med att jag lagt svårare spår (både terrängmässigt och med fler vinklar och så...)
MEN då han ska göra "spårupptag" eller vad det heter, så kan han lika gärna bakspåra en bra bit innan han vänder
Vad att göra!?

Kan det fungera att inte gå på spåret rakt på utan lite snett från sidan så att vi kommer mer "rätt"? Och succesivt öka vinkeln?
Eller ska jag bryta direkt och bara göra om?
Eftersom att jag inte haft en aning och vad jag ska göra så har jag istället låtit bli att göra några upptag alls :confused:
Men bättre att inte göra nåt än att göra nåt helt galet :angel:

Spår är så kul! Nybörjarspårar med min omplacering och det börjar bli riktigt hyfsat.

Har du ganska nyligen börjat spåra med honom? Jag hade tagit några steg tillbaka och gått tillbaka till "bebis-spår" med direktpåsläpp och en tidig belöning i spåret, vad som nu motiverar honom. Tänk på att då lägga spåret i medvind.

Börja sedan öka svårighetsgraden i upptaget, lägg tex ett spår och promenera vinkelrätt mot det, gärna nära till där du började gå ut spåret. Visar han intresse och tar spåret åt rätt håll, beröm om han kan hantera det och inte tappar koncentrationen.
Lägg gärna även här en tidig belöning.

Om han har bråttom så lägg fler saker att spåra upp så att han blir lite noggrannare, du kan också prova med längre liggtider. Kanske ska du vara försiktig med att införa alltför svåra vinklar utan koncentrera dig på att lösa denna biten först.

Tänk på att spåret inte behöver vara särskilt långt, dvs att du inte alltid lägger ett "fullspår" utan kanske kör 2 korta spår och tränar upptag istället.

Sedan kan du gå samma spår flera gånger med hunden, ett råd jag fått av en erfaren spårmänniska. bara släpp på från början. Passar kanske inte alla hundar, men ett tips i alla fall.

Lycka till och uppdatera gärna hur det går!:)
 
Sv: Bakspårar??

Har du ganska nyligen börjat spåra med honom? Jag hade tagit några steg tillbaka och gått tillbaka till "bebis-spår" med direktpåsläpp och en tidig belöning i spåret, vad som nu motiverar honom. Tänk på att då lägga spåret i medvind.


Om hon har problem med att hunden bakspårar ska hon INTE lägga spåret i medvind, då blåser dofterna till hunden bakifrån, och det är större risk att den vill bakspåra eftersom det är en säker doftkälla. Lägga spår i medvind gör man snarare till hundar som har svårtatt få ner nosen.


Ts: Som jag förstår det har du problem med att hunden spårar åt fel håll vid påsläppen, inte i övrigt?

I nya spårhunden står det lite olika förslag på problemlösningen.

Om du har en balanserad hund med bra kamplust, en hund som kan koncentrera sig

Lägg ett kort spår som utgår ifrån en väg. Gör en 90 vinkel efter ca 15 meter.

Det röda krysset är det påtänkta påsläppet.

Om hunden tar spåret åt fel håll så låt den spåra klart, och när den kommer ut på vägen är du neutralt tyst och lugn. ta hunden i linan när selen och gå tllbaka till påsläppspunkten. Under promenaden ditt talar du om ditt missnöje med ditt anmäll agerandeoch ev prat muttra iriterat, men endast om du tror hunden klarar det. Bestraffa aldrig hundenhandgripligen.

Släpp iväg hunden igen vid påsläppspunkten, åt exakt samma håll som förra gången. Hunden blir ofta lite tveksam när den kommer fram till spåret, och kan börja leta efter ett annat möjligt spår, då det inte finns tar den tillslut upp det gamla spåret åt rät håll. Säg ingenting till hunden utan låt den jobba till första apportenoch där får den desto mer beröm.


l---------x-----------------------
l
l
l
l
l
l
l
l
 
Sv: Bakspårar??

jo, du förstår rätt.. Jag har INTE problem med själva spåret, bara påsläppet. Att han lika gärna kan ta spåret åt fel håll!

Men jag ska prova att göra som du skrev, men jag tror att jag låter bli muttrandet med risk för att han istället då väljer att att stå och titta på mej och vänta på att jag ska gå spåret istället för honom :crazy:
Han märker att jag är missnöjd ändå!

Tack för tipset :)
 
Sv: Bakspårar??

Ja, precis, det är en avvägningssak med muttrandet! Du kör väl med klicker i lydnaden? Då är ju brist på belöning en bestraffning i sig! Om det inte funkar finns där fler förslag, bara att hojta!
 
Sv: Bakspårar??

Det finns ju två skolor där. Först de som gör som i exemplet du fått, eller då man kör direktpåsläpp tills hunden har nött in vad som är rätt spårriktning. Vad man väljer är väl en smaksak, men för mig känns det naturligast att först bjuda hunden på spårriktningen så att den lär sig den ordentligt.

Att hunden går tillbaka en bit i spåret och sen vänder tycker jag är positivt. Då visar hunden verkligen att den vet vad den gör. Däremot så behövs det bara ett par centimeter för att avgöra riktningen men en del hunden vill kolla ordentligt :) Inga avdrag för det under tävling.

I väntan på att du ska lista ut hur du ska göra så skulle jag köra direktpåsläpp, det förlorar du ingenting på. Däremot så skulle jag inte släppa på en hund från sidan som 50% av gångerna bakspårar. Hur ska de då lära sig vad som är rätt? Spår som spår.
 
Sv: Bakspårar??

Den lär sig vad som är rätt eftersom spåret plötsligt tar slut och matte blir missnöjd!

Variant 2
För hunden som har mycket stor kamplust, men kanske är stressad vid påsläppet

Citerar från boken

Denna hundtyp är naturligtvis en helt annan än den tidigare beskrivna. Provar du enligt förra metoden blir du säkert besviken. "Kamplusthunden" kommer att göra samma fel nästan hur många spår du än lägger. För denna hund är det oväsentligt åt vilket håll den spårar, huvudsaken är att den får utlopp för sin arbetslust

Denna typ av hund måste ofta själa komma på lönsamheten i att gå spåret på rätt håll och vänja sig att göra rätt.


En ide är att låta hunden spåra ca 200 m spår med diektpåsläpp dvs utan stressande upptag. Du har dock lagt spåret ytterliggare 400-600 meter och lagt apport efter varje 200-meterssträcka.

Efter slutet på den första sträckan av spåret med all lek och belöning som normalt förekommer vid era avbrott vid apport/slutföremål gör ni en paus på några minuter tills hunden lugnat ner sig. Kanske behöver du ta av spårsele och stoppa ner linan.

Gå därefter paralllellt med spåret och gör ett påsläpp mot andra delen av spåret. Hunden har nu spårets sammansättning klart för sig sedan tidigareoch har förmodligen lättare att välja rätt riktining t.ex. åt höger. Tanken är att hunden ska välja att gå på rätt håll.
 
Sv: Bakspårar??

Jag hade en klok tjänstehundsinstruktör en gång som brukade säga att det är fullt naturligt för hunden att bakspåra och att vi inte skulle gå på och försöka bryta detta om det bara rör sig om en kortare sträcka och hunden sedan självmant vänder.

Jag kommer inte ihåg alla kloka anledningar till varför det var naturligt för hundarna att göra så här men i mina öron lät det helt logiskt då i a f. Nu rörde detta sig om tjänstehundar och jag förstår om det kanske inte anses som positivt på tävlingshundar.

Vi körde med täta apporter i spåret i forma av kamptrasor, metallhylsor, pipleksaker, ja allt som hunden upplevde som oerhört positivt och roligt. Jag fick en hund med ett otroligt driv och med mycket lust i spåret och han bommade aldrig en apport TROTS att han mot de flestas regler spårade med ngt hög näsa och med slag åt bägge hållen. Det var hans sätt att spåra och de gånger jag försökte gå in och korrigera för att han skulle gå mera enligt boken så blev det mesta tokigt...
 
Sv: Bakspårar??

Som sista svaret sa så är det fullt naturligt och väldigt vanligt att hunden bakspårar en bit innan den spårar åt "rätt" håll.

Mitt enda tips är att lugna ned hunden innan spåret så den verkligen tar sig tid att undersöka vart spåret är påväg innan den sätter fart. Släpp på när hunden är helt lung och focuserad. Lägg första apporten/leksaken nästan direkt då hunden kommit ut i spåret. Den skall inte hinna spåra mer än ca:20meter innan belöningen kommer.

Tar hunden bakspår, låt den göra det men se till att bakspåret blir kort och gärna kommer ut på "stora vägen" i ingenstans.

Förhoppnignen är att hunden inser att bakspåret leder ingenvart medan rättspår ger snabb belöning.

En till ide är att göra en liten uppletarruta. Bara en gånger en meter. Till en början är dte bara en ruta där du gömmer ex. en tändsticka eller annat litet. Efter några gånger låter du ett spår gå ut ifrån rutan. Bara 20meter och sedan belöning. Detta för att återigen lära hunden att undersöka spåret mer noggrant.

Jag skulle akta mig för att muttra och visa missnöje. Har du en vek hund som gärna vill vara till lags finns risken att den börjar slarva ch blir för beroende av dig i spåret då den inte vågar lita på sin egen näsa.
Lycka till.
 
Sv: Bakspårar??

Tack för alla svar!!
Jag tycker att det låter vettigt att låta Midas ta upp spåret nära "starten", låta honom bakspåra till man kommer till "vägen" och sedan bara släppa på honom igen.
Då borde han ju troligtvis till slut förstå att han INTE kommer att hitta några pinnar när han bakspårar...
(Givetvis är det ju jättepositivt om han vänder och tar rätt håll INNAN han kommit till vägen, men oftast så vänder han inte självmant).

Samt att jag lägger en belöning nära påsläppet så det blir tydligt för honom när det blir rätt :)
Och jag kommer som tidigare sagt INTE att muttra eller nåt annat, att han inte hittar/får någon belöning får vara "bestraffning" nog.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 258
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp