Bakstrykkappa på frambenen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 089
F

Fjunet

Har en minihäst som är 83 cm hög. Finns inga benskydd som passar honom, så jag funderar på om man inte kan ha bakstrykkappor på frambenen också? Han har cirka 10 cm mellan kota och knä :crazy:

Sv: Bakstrykkappa på frambenen

Behöver han verklogen skydd då? tycker inte att en sån liten lätt hov ska kunna skada så mycket.

Jag antar att det bara är att testa och se om det fungerar! :idea:

Jag har haft långa bekbensskydd fram på min häst för allt annat var för litet ;)

Ja, han behöver det när han hoppar i skogen eftersom han är så jäkla klumpig :crazy:

Jag har samma problem och har upptäckt att lindor är det bästa. Klipp av hälften , typ en meter eller en och en halv och linda sen. Funkar bra på mina.

Ja, du kan säkerligen ha bakstrykkappor på frambenen, de ser juh FFS likadana ut som frambensstrykkappor förutom att dom är kortare.. bara att prova det.. :D

Jag testar! De är så billiga ändå.

Pröva Eskadrons nya bakskydd då? De är liiite högre än vanliga bakskydd.

Eller köp JW´s bakskydd - *woala* så har du dig ett par senskydd, kanske lite stora bara! :D

Men de får ju inte vara mer än 10 cm...?

Fjunet skrev:
Har en minihäst som är 83 cm hög. Finns inga benskydd som passar honom, så jag funderar på om man inte kan ha bakstrykkappor på frambenen också? Han har cirka 10 cm mellan kota och knä :crazy:

Måste en sådan liten lätt ponny verkligen ha skydd då? Antar att det är svårt att få tag i för att inte sådana små hästar ska ha sådana skydd och inte slitter eller slår sig på samma sätt som en ridhäst. men linda istället bena då da.

Det finns ju bakskydden till Catago, dom som ser ut som små senskydd?
Iofs kanske det är lite onödigt att köpa ett helt set..

Jag funderade på de också, men jag tror de är förstora... på.. ja.. andra hållet liksom. På bredden om man tittar från sidan. En minishettis har ju jättetunna ben.

Bara för att han är liten så betyder det inte att han inte skadar sig. Och han är väl lika mycket ridhäst som vilken annan häst som rids?

Men är det som han stryker sig eller som han slår sig på nåt annat sätt? Sitter och funderar om inte lindor borde funka ändå om man har en ordentlig padd under.

Han gör typ allt :crazy: Han är helt enkelt klumpig och lyfter inte på benen rejält när han hoppar så han får stora grenar in i benen. Bland annat.

Senast ändrad av en moderator:

SandraW skrev:
Det finns ju bakskydden till Catago, dom som ser ut som små senskydd?
Iofs kanske det är lite onödigt att köpa ett helt set..

Precis sånna jag menade, fast JW kan man köpa separat...

Pfiff har minishettisskydd. Kolla på www.pfiff.com
Produkte ---> Reiten ---> Gamaschen/Kappen Och scrolla
Här är en modell:
1098877629_83628360.jpg

Ja, där var några! Men de var bara i mjukt material... Jag vill nog hellre ha benskydd i hårdplast.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: hamilton1
·
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
14
· Visningar
566
Senast: Caoimhe
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka