bakterieprov???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Equine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 108
E

Equine

för att tjecka att det inte är obalans i mage/tarm eller typ fattas goda bakterier, eller finns dåliga bakterier vart skickar man det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bakterieprov???

Man skickar till SVA men provet är av ganska begränsat värde när det gäller att bedömma tarmfloran, det finns idag helt enkelt inte tillräckliga bedömningsgrunder för ett rättvisande prov.
PL

Har för mig att det är enklast att göra på ett djursjukhus med eget lab eftersom det helst ska analyseras genast.

så om jag fattat det hela rätt så ska det inte skickas på post då?

Jag har ingen aning hur väl det kan skickas per post, jag tror att det inte bör vara äldre än 24h om jag kommer ihåg rätt, och då funkar det ju inte med vanlig post. Kanske dhl el. annan snabbkurir?
Prova att ringa dem och fråga hur man kan lösa det hela?
Annars gör man liknande prov direkt på alla större kliniker har jag för mig???

Jag bor nära laboratoriet, så jag lämnade in träckprovet personligen.

Min häst har undersökts flera gånger gällande mag/tarmproblem.
Man kan göra olika träckprovsundersökningar. Bäst är väl ett direkt-bakt.prov som inte får vara äldre än 4 timmar innan det undersöks.
Helsingborg bl a har eget labb så dem kan man prata med. Jag tror att man måste anmäla att man kommer in med ett prov så att de har tid att undersöka det....
Har den problem med magen?

jag börjar misstänka att det inte står riktigt rätt till, bajsbollarna är runda 0 fina men det brukar komma vätska med på slutet, o sen så får jag inte upp hullet över revbenen, för övrigt så är det runda fina former med tanke på ålder o att han inte är igång. Har även luktat surt av skiten, men inte nu längre

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·
Hästvård Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara... 17 18 19
Svar
360
· Visningar
21 576
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Vår dotter började få ont i magen och må illa till och från i början av förskoleklass. Då som regel på morgnarna. Det slutade med att...
Svar
16
· Visningar
1 155
Senast: Asko
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 188
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka