Dressyr eller islandssadel?

Edla

Trådstartare
Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter :)

Det jag har hittat är väl att dressyren kan vara rätt så mycket dyrare, men det kan väl vara ganska värt att köpa en dyr sadel ändå?
Jag tycker personligen också att dressyrsadlar är skönare men det kanske är bättre för isisarnas ryggar med islandssadlar?

Tacksam för svar!

Ja såklart! Mer allmänt, är dressyrsadeln "sämre" för islandshästarnas ryggar osv
Som @MiniLi säger - en sadel som passar är bra, en sadel som inte passar är dålig - oberoende av vad den kallas. Generellt är ju islandshästsadlarna gjorda för lite kortare ryggar, men det finns även dressyrsadlar som är det. Så allt beror på din hästs anatomi och hur sadeln passar. Ingen kan säga generellt att en viss typ av sadel passar och en annan inte passar - eller ens att en typ är bättre än en annan. Åk till en sadelutprovare som har ett stort utbud av sadlar (gärna begagnade kvalitetssadlar) och ta hjälp med vad som passar din häst.

Islandssadlar är ofta gjorda speciellt för att passa den typen av rygg som islandshästar ofta har, dvs kort, ganska rund, liten manke och med stora bogrörelser. Att det sen ofta är vuxna som rider islandshäst gör att kombinationen kort sadel och vuxen rumpa ofta innebär att sätet är mer öppet och flackt än en dressyrsadel. Det finns ofta inte plats på hästens rygg för ett djupt säte om man dessutom ska få plats med en rumpa som kräver 17-17,5".

Med det sagt så är ju allt individuellt och inget är bättre än något annat, man får hitta en sadel som passar hästen och ryttaren. Det finns dressyrsadlar som har samma egenskaper som en islandssadel och så finns det islandssadlar som har samma egenskaper som en dressyrsadel. Förr i tiden var det mer uppdelat.

Som flera redan skrivit är ju generellt islandssadlar mer anpassade efter en ”typisk islandsrygg”. Men jag vet flera som rider islandshäst i dressyrsadel, det är ju inga som helst problem så länge sadeln passar. Det som gäller är ju att hitta en med kort anläggningsyta eftersom majoriteten av islandshästsadlarna har kortare anläggningsyta än sits, medan många dressyrsadlar har längre bossor.

Liknande trådar

Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 191
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 406
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka