Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

Sv: Baktvikt på sadel, vad för betydelse?

det kan ta flera år innan man märker effekten av en felaktig sadel och då kan det vara försent. skaffa en sadel som passar hästen och inga ursäkter :mad:

Hetsa inte upp dig innan du vet fakta ;)

Okej, då vet jag det.
och det är inte denna sadel som är den enda.
detta är dressyrsadel som ligger i bakvikt, allrounden sitter perfekt och i jämnvikt.
Sedan var jag inte ute efter påpekningar utan frågade om bakvikten gör på en sadel. Och ni vet ju abslut ingenting om hästen och vilken utrustning vi har ellerhur. Så sköt ditt om du inte har åsikter om bakvikt på en sadel. :)

Det kan ta jättelångtid.

Hästen är ju ett flyktdjur så den visar inget förrns det gör väldigt ont. Sedan tar det ett tag innan effekterna kommer.

ok, en följd av sadel i bakvikt är att musklerna under felaktigt tryck(märks efter lång tid) tillbakabildas villket ju inte är bra för hästen, dessa muskler är det i stort sett omöjligt att få tillbaka igen då de har blivit "förstörda" därav kommer hästen att för resten av sitt liv få jobba mer med andra muskelgrupper och kommer få ont, mer ont ju äldre den blir.

detta är en effekt av sadel i bakvikt, finns fler fast det räcker kanske med den här som motivation? ;)

Men eftersom hästen inte reagerat eller något liknande samt fått muskler så vad är följderna med en sadel i bakvikt? För inget har ju fakitskt försämras även när denna sadel var aktiv..!

En tanke: låg sadeln i bakvikt när ni började använda den? För du skriver att hästen musklat sig, då kan ju sadeln legat bra från början, men i takt med att den musklat sig hamnat mer och mer i bakvikt. Det är helt normalt och bara ett tecken på att hästen vuxit ur sin sadel som varit bra från början, men nu kräver en annan form.

Ska jag vara helt ärlig så kommer jag inte ihåg hur sadeln låg precis i början. Men den låg åtminstonde inte lika mycket i bakvikt så nu om jag säger så.
Men tja, jag minns som sagt inte.

Men den ligger ju bra fram och lämnar bra med utrymme längs ryggen och är inte för smal.. Han har haft den i flera månader.. Sedan början av sommaren eller något sådant, och ännu inte fått några problem.

Tyvärr ett alltför vanligt resonemang och ack så vilseledande.
var glad att du inte fått problem, men använd det inte som ett ok på att läget därmed är okej att bara köra på.

ang. att hästen funkar och är glad. tyvärr är det så med hästar - de är ett av de mest positiva och välvilligt inställda djur som finns. dessutom är de flykt och flockdjur och det är inbyggt att dölja saker så som krämpor eller smärta/obehag så länge som möjligt, därför att ett flyktdjur som visar sånt öppet, är ett sårbart djur. Och ja - så fungerar tamhästar också.

Visst, det kan mycket väl vara så att han döljer att han har ont men som han beter sig är den risken mycket liten då han gör allt för att man ska tycka synd om honom och visar rejält att han har ont.

Som då han var halt ett tag, man riktigt såg hur det skrek om honom att man skulle tycka synd om honom.
Och några sådanna tendenser finns inte alls med sadeln.

Men nu eftersom jag fått svar så förstår jag att komplikationerna kommer i en längre framtid och inte alls behöver visa sig nu.. :crazy:

Bilder kommer förhoppningsvis imorgon. :)

Varför en häst bildar muskler ,fast den har en baksutten sadel, är för att alla muskler har en hjälpmuskel och om den riktiga muskeln inte kan arbeta, så tar de mindre hjälpmusklerna vid (Det är det som kallas för en felmusklad häst) och på det sättet får de små musklerna arbeta hårdare än det var tänkt och musklerna blir överansträngda.
De muskler som inte kunnat jobba artrofierar, förtvinar, pga ingen syretillförsel ,alltså man har strypt blodcirkulationen och om det går tillräckligt långt, så går det inte att få igång de musklerna och man har förstört hästen.
En död muskel gör inte ont, så därav säger inte hästen något.

Musklerna jobbar hela tiden, de vilar aldrig,vilade musklerna så skulle vi falla ihop.
Om vi tar din arm som ex, du har biceps på ovansidan och triceps på undersidan, lätt förklart, så om vi tar bort triceps från din högra arm, så skulle du springa runt med armen böjd, eftersom du inte har en muskel som drar ner armen.

Hjälpmusklerna tar vid och du får ner armen, men det krävs en massa stryrka och armen fungerar inte som den ska,du måste helt enkelt börja använda den andra armen mer, för att hinna med arbetstempot på jobbet.
Musklerna i vänstra armen blir överbelastade och det börjar göra ont i vänster arm och eftersom det gör mer ont i de muskler som du känner,som fortfarande får syre, så är vänster arm mer akut.

Där med inte sagt att den riktiga skadan på höger armen är läkt, det är bara det att symptomen kommer nu från vänsterarmen istället, den andra är ju redan dålig men känns inte lika mycket.
Men ändå kräver folk att du ska kunna arbeta normalt fast du skulle vara sjukskriven 50% och ha ett annat jobb.

En sadel som ligger i bakvikt, lämnar bogen fri vilket gör att hästen går bättre, men det uppstår uppstår då punkttryck längs med filéerna på vardera sida om ryggraden och hästen kan inte längre arbeta med ryggen, då tar hjälpmusklerna vid och hästen sänker ryggen och det blir felbelastning i hela hästen.
Vilket kan resultera i härliga veterinär räkningar, eller kortare livslängd hos hästen pga just förslitningar i resten av hästens kropp.

Lägger man sedan en kilpadd för att höja upp sadeln i bak, då trycker sadeln enormt fram istället.
Musklerna vid bogbladen har till uppgift att höja bogbladet för att sedan dra det bakåt ,respektive framåt. Lägger man sadeln på bogbladet så kan inte hästen höja bogbladet, hjälpmuskler tar vi och hästen får fram benet ändå.
Har man en sadel som trycker bakom bogbladet, så kan ju inte musklerna dra bogbladet bakåt etc etc .

Visst fungerar hästar med illa sittande/liggande sadlar, frågan är bara hur länge fungerar de?!

Så det blev en hel roman ju ;)

Visst, det kan mycket väl vara så att han döljer att han har ont men som han beter sig är den risken mycket liten då han gör allt för att man ska tycka synd om honom och visar rejält att han har ont.

Som då han var halt ett tag, man riktigt såg hur det skrek om honom att man skulle tycka synd om honom.

du förmänskligar din häst om du tänker så. Ingen häst resonerar medvetet att ngn ska tycka synd om den. snarare är det nog så att den har REJÄLT ont när den visar sånt beteende.
det jag menade ang. sadeln är att den behöver ju inte ha jätteont, men sadeln kan ändå besvära den väldigt mycket även om den visar god min. Såna ÄR hästar!

det jag menade ang. sadeln är att den behöver ju inte ha jätteont, men sadeln kan ändå besvära den väldigt mycket även om den visar god min. Såna ÄR hästar!

Och det kan jag skriva under på!!!

Tack för alla era svar och jag måste erkänna att jag var helt lost på det där med bakvikt.. :o
Ibland känner man bara att man skulle behöva rida barbacka och med grimma och grimskaft i ett försök att inte skada hästen alls. :crazy:
Hur som helst, fick ju fullt upp nu när skolan började och allt och bliderna har dröjt. Nu kommer dom i vilket fall.
Och sadeln ser mini ut men det är endast för att vinkeln blev knasig och så.
Sedan tog jag massor av bilder innan jag kom på att hästen stod i en lutning, dvs önnu mera bakvikt (då på hela hästen) :rofl:
Så ni får hålla till godo i vilket fall.

Sadel
Sadel 1
Sadel 2
Sadel 3
Sadel 4
Sadel 5

Kan se ut som att sadeln sitter rätt långt fram men inte mer än den ska faktiskt. Bogblad är fria och allt sådant.
Visst, en aning mer skulle den kunna dras bak men tja, ni ser ju åtminstonde.

Jag tycker faktiskt att den där sadeln såg ut att ligga för mycket i bakvikt för att det ska vara acceptabelt... även om hästen står i lutning. Får du inte en hemsk stolsits i den?

inser nu att jag inte skrev allt jag tänkt mig att skriva.
alltså, på bilderna står han inte i lutning då jag flyttat honom till ett plant ställe..

och nej, jag får inte stolsits. faktum är att min sits har förbättrats avsevärt i den där sadeln. Hälar, rygg, axlar och ja, rubbet.
Och innan hade flera tränare berömt mig för min sits..

Sadeln skulle nog ligga helt annorlunda om du flyttade bak den.
Om du jämför på denna bild av skelettet av en häst,
http://www.algonet.se/~akersjon/kropp/skel.htm
så ska din sadel ligga bakom strecket där 15-16 strecket möts.
Din häst har mer liggande bogblad än "skeletthästen" . Du kommer ändå få problem med sadelgjorden ser det ut som.

Finns faktist en exakt bild, på hur din sadel ligger,fast i genomskärning:
http://www.sustainabledressage.com/tack/saddle/saddlefit3.gif

Sadeln skulle nog ligga helt annorlunda om du flyttade bak den.
Om du jämför på denna bild av skelettet av en häst,
http://www.algonet.se/~akersjon/kropp/skel.htm
så ska din sadel ligga bakom strecket där 15-16 strecket möts.
Din häst har mer liggande bogblad än "skeletthästen" . Du kommer ändå få problem med sadelgjorden ser det ut som.

Finns faktist en exakt bild, på hur din sadel ligger,fast i genomskärning:
http://www.sustainabledressage.com/tack/saddle/saddlefit3.gif
Jag tycker också att sadeln verkar ligga lite för långt fram.

Får du bak sadeln så kan det hända att den sjunker fram och ligger mer i lod.
// Linda

Jag skulle gärna vilja se dig sitta i den sadeln och inte få stolsits.

Sadeln ligger för långt fram, flytta bak den och ta nya kort.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: caballus
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka