Balansövningar!

Silkisif

Trådstartare
Ja, vad kan ni hitta på för bra balansövningar? Tycker det verkar bra och så behöver jag få lite mer balans:p

Hittade ingen annan likadan tråd innan, men om det finns nån så länka gärna;)

Sv: Balansövningar!

Skaffa en s k balansplatta. Det är en liten platta med rundad botten som du står på och försöker hålla balansen. Bra balansträning och som dessutom stärker dina vrister. Träna 10 min om dan.

vad är en balansplatta och vart skaffar man en sån?? aldrig hört talas om.. :crazy:

bästa sättet att träna balansen på hästryggen tycker jag är att rida barabacka. sen finns det ju övningar som du efterlyste.. ex. jorden runt, nå öronen, stå, sitta på huk, träna voltige, gymkhana, gör mkt barbacka!! :) :d

tror ja har en tidning som det stog rätt många balansövningar i, får försöka hitta den bland all bråte :D

det blir ut och bli smutsig i rumpan då:p

Får låna mammas häst, mina är lite väl halvgalna/outbildade för det :banana: Tack:)

balansplattan borde nog ga att köpa i en sportbutik. kan jag tänka mig iaf :p

Skulle tro att de flesta stora sportaffärer har dem. Men det går ju att köpa i otal internetaffärer också. Googla på det bara.

Och plattan är ju bra för att öva upp balansen rent allmänt i kroppen. Det är bra av massa anledningar. Sen kan du förstås behöva balansövningar uppsuttet också. Det är ju inte riktigt samma sak.

Jag tycker att det bästa sätta är att rida i sadeln men utan stigbyglar. För det är ju trots allt i sadeln man ska sitta och då är det ju bra att hitta en bra sits i den.

Ja, vad kan ni hitta på för bra balansövningar? Tycker det verkar bra och så behöver jag få lite mer balans:p

Hittade ingen annan likadan tråd innan, men om det finns nån så länka gärna;)

Gå balansgång på allt du hittar. Sedan kan du dagligen göra lite övningar, kanske före frukost och morgonduschen. Jättebra stärkande ben och balansövningar. För balans och muskelstyrka går hand i hand. Sedan bör du även träna bålen, runt om det bidrar även till din hållning och balans.

1. Stå på ett ben och rör det andra i stora svepande åttor. Så att du nästan förlorar balansen och fotleden som är i golvet vickas hit och dit, då stärks den med. Tio ggr

2. Stå på vänster ben, höger ben långt ut åt sidan och vänster arm rakt upp åt sidan. Så möter du v hand och h fot och ut igen. Tio ggr. Växla.

3. Stå på ena benet, för det andra så långt framför dig du kan och sedan nedåt mot det andra och golvet och sedan så långt bak du kan (som en skridskoprinsessa), utan att röra det vid golvet såklart. Tio ggr

4. Stå på ett trappsteg på främre delen av ena foten och gör fothävningar. Stärker fot och fotled och balans. 6-10 ggr byt fot

5. Sätt dig i luften med en vägg som ryggstöd och benen i 90 graders vinkel. Låt musklerna över knäna arbeta stenhårt. Orkar du 60 sek så bra. Målet är att göra denna träning 60 sek.

Hälsning Maja

Jag tycker att det bästa sätta är att rida i sadeln men utan stigbyglar. För det är ju trots allt i sadeln man ska sitta och då är det ju bra att hitta en bra sits i den.
¨

Då tränar man väldigt lite balans, det är sitsen man snackar om då.. och hon frågade väl om balans..:crazy:

Bra balansövning, som även skvallar om höftens smidighet, stabilitet och styrka:

Stå med jämnvikt fördelad på båda fotsulorna på golvet.
Lyft ena benet och sträck det bakåt, luta överkroppen framåt. Sträck ut armarna. Lek att du är ett flygplan. Stå så i 10 djupa andetag.

Sedan, i samma rörelse, flyttar du benet framåt, kom upp med överkroppen och lyft upp benet med böjt knä. Ta tag i stortån med tumme och pekfinger, handen på samma sida som det upplyfta benet. Sträck så ut benet rakt fram med hjälp av armen. Håll kvar i stortån med benet rakt. Lyft benet uppåt. Det underlättar om du nyper åt med den fria handen i mijdan för att påminna dig om att det är magens muskler som ger dig balans. Stå så i 10 andetag.

Sänk dig ner på huk, -fortfarande med ett ben i luften. Sätt så ner foten o golvet och res dig sakta upp.
Flytta vikten från ett ben till det andra och lyft samtidigt armarna i takt med andningen. Denna sista övning gör du för att återfå kraft i det trötta benent och fördela energin i kroppen.

:)

:D Ja, är armarna för korta så behöver du har extra smidighet i benen, för att dra dom uppåt och mot dig. ;)

Men det funkar oxå om du börjar med att hålla upp knät i vinkel och sedan smyga ut benet och då hålla en arm på varje sida om vaden.
Man behöver inte börja med det allra svåraste.
Du blir fort mjukare, bara du andras djupt och lätt (genom näsan).

en liten kul grej man kan göra för att kolla sin balans i kroppen är att ställa sig på alla fyra, sätt en tändsticksask ungefär där du har händerna. lägg sedan händerna på ryggen. nu ska du välta asken med näsan. ;)

rid barbacka..
el knyttyglarna å ut me armarna mm finns ju massa=)

hehe red barbacka på min pålle med spisserygg... Har något så djävulskt ont i rumpan:rofl:

Om man är inte alltför ovig kan man öva balansen genom att stänga lådor (mer och mer kontrollerat varefter man övar upp sig), skåpdörrar (i synnerhet de övre köksluckorna), släcka lyset och flytta på saker m.h.a. fötterna. Då blir det lite av en utmaning att göra det smidigare och smidigare för varje gång. En annan, kanske lite kufisk, hobby man kan ägna sig åt är att slänga igen toalocket och spola m.h.a. foten bakom ryggen, samtidigt som man tvättar händerna (förutsatt att saker och ting är lämpligt placerade i förhållandet till varandra), då får man öva simultankapaciteten också, vilket ju brukar vara bra att ha i ridning.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
746
Bukefalosnyheter Under trådrubriken inne i varje tråd finns prefix samt vem som startat tråden och när det gjordes. Jag har nu även efter det lagt till...
Svar
14
· Visningar
916
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt... 2
Svar
20
· Visningar
2 516
Senast: Brassneck
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 987
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka