Småbarn, vitaminer, kosttillskott?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare VLMF
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 1 776

VLMF

Trådstartare
Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det har blivit lite bortviftat, att det kan vara så i perioder. Han växer som han ska (smal men det är väl normalt för en 4,5-åring), äter blandkost men är sedan bebis liten i maten. Orkar springa och leka och upplevs nog som vanligt av de flesta, men klagar ofta över trötthet, har somnat vid matbordet ibland och vill ofta ligga och vila. Säger att han inte orkar, att han är trött, flera gånger om dagen, även förmiddagar. Efter vila studsar han ofta upp igen och har energi en stund till. Ingen blekhet eller så. Sover runt 11 timmar per natt utan uppvak, snarkar inte. Korta dagar på förskolan, går 15 h/vecka, helt ledig mån och fre. Just nu inga aktiviteter efter förskola heller.

Men nu ringde min man och bokade tid hos VC särskilt för tröttheten, då tröttheten kommit och gått i nästan ett år dvs över flera säsonger och kan inte förklaras bort med växtspurt eller liknande. Sonen fick lämna blodprov (var så himla himla duktig) och de kollade sköldkörtelhormoner (jag har en syster med hypotyreos), vitaminer och järn. Så fick vi brev hem att blodproverna var normala men att han låg i den lägre delen av skalan på järn, D-vitamin och B12. Jag kollade på 1177 och D-vitamin låg under referensvärdet, men det kan kanske vara normalt efter vintern med. Järndepåerna (ferritin) var ganska precis över lägsta referensvärdet. Prover på fritt järn osv togs inte. De markörer som kan visa på järnbrist var inte förhöjda (min ena syster som är vc-läkare fick också kolla på resultatet, hon tyckte det var konstigt att full järnstatus inte hade ingått i analyserna och att B12 var lite lågt). I brevet från läkaren stod det också att han ska äta mat rik på järn och vitamin D.

Tyvärr känner vi inte att vi kan göra jättemycket mer med kosten. Han har hög integritet kring maten, går inte att tjata på. Gillar inte blodpudding, leverpastej eller messmör (som är järnberikad). Vi äter mest vegetariskt + fisk, han älskar bönor och linser och äter det flera gånger i veckan och det ska ju vara järnrikt. Äter massor av färska grönsaker, på den nivån att vi får hålla igen på grönsakerna så han inte äter sig mätt på dem och missar den "riktiga" maten. Han gillar fiskpinnar men har svårt för fetare fisk som lax. Vi äter kött någon gång i veckan, på förskolan äter han vanlig blandkost. Vi steker mat i rapsolja med tillsatt D-vitamin, toppar både hans och bebisens mat med lite extra också. Han äter vanliga mejeriprodukter som är D-vitaminberikade. Han älskar frukt och bär. Är ute väldigt mycket. Tycker vi helt följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Har två frågor jag gärna bollar med er: är vitamintillskott och järntillskott till barn vettigt att ge? Vilka i så fall? Monkids järngummies, eller järndroppar för barn? Multivitaminer? Spontant är jag negativ till tillskott till barn, tycker inte det ska "behövas" om man äter blandkost och varierat men här står vi nu ändå.

Och tips på mat, mellis osv till en lite kräsen fyraåring med de här näringsämnena? Fullkornspasta kan vi bli bättre på, vi äter mest vanlig vit pasta.

Funderar också på att ringa VC igen och sätta lite press på läkaren om vad vi ska göra mer konkret. Jag trodde inte man kunde få "brist" eller vad man ska kalla det med en såhär allsidig kost som han ändå äter, och vi har inte heller fått svar på om det här är anledningen till varför han är trött.

Senast ändrad:
Kan ni lägga till kött i hans mat? Det innehåller ju lättillgängligt hemjärn till skillnad från bönor och linser som innehåller icke-hemjärn som inte är lika lätt för kroppen att ta till sig. Leverpastej är också sånt som innehåller bra med järn.

D-vitamin är svårt att få i sig tillräckligt här uppe i norr. Fet fisk är en viktig faktor för att få i sig tillräckligt. Annars behöver många ta tillskott.

Kan ni lägga till kött i hans mat? Det innehåller ju lättillgängligt hemjärn till skillnad från bönor och linser som innehåller icke-hemjärn som inte är lika lätt för kroppen att ta till sig. Leverpastej är också sånt som innehåller bra med järn.

D-vitamin är svårt att få i sig tillräckligt här uppe i norr. Fet fisk är en viktig faktor för att få i sig tillräckligt. Annars behöver många ta tillskott.
Till viss del kan vi nog öka på köttintaget. Vi vill äta mest vegetariskt. Han äter kött 2-3 ggr/vecka. Men ju mer jag läser på om järn, desto tuffare känns det. 1 dl köttfärssås innehåller 1 mg järn. Han får absolut inte i sig 1 dl köttfärssås på en måltid, kanske en halv om vi tjatar och trugar. Men jag vill inte öka konflikterna kring mat och matbordet. Rekommendationen är 7 mg järn/dag. Det känns liksom lite oöverstigligt med ett barn som är liten i maten.

Till viss del kan vi nog öka på köttintaget. Vi vill äta mest vegetariskt. Han äter kött 2-3 ggr/vecka. Men ju mer jag läser på om järn, desto tuffare känns det. 1 dl köttfärssås innehåller 1 mg järn. Han får absolut inte i sig 1 dl köttfärssås på en måltid, kanske en halv om vi tjatar och trugar. Men jag vill inte öka konflikterna kring mat och matbordet. Rekommendationen är 7 mg järn/dag. Det känns liksom lite oöverstigligt med ett barn som är liten i maten.

Jag tänker att han är ändå 4 år. Jag tyckte att det var i den åldern det började gå att resonera med dottern. Går det att prata med honom om vikten av att äta specifik mat? På hans nivå såklart. Eller om läkaren på BVC är bra så kanske det är bra om han får höra det från hen också.

Tycker han om ägg? I så fall är det en bra källa till järn. Leverpastej? Kanske med en grönsaker han tycker om?

Äter han havregröt? Man kan blanda i ett ägg när man kokar gröten. Undvik mjölk till gröten då det hämmar upptaget av järn. Lägg till nån frukt då c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn.

Jag tänker att han är ändå 4 år. Jag tyckte att det var i den åldern det började gå att resonera med dottern. Går det att prata med honom om vikten av att äta specifik mat? På hans nivå såklart. Eller om läkaren på BVC är bra så kanske det är bra om han får höra det från hen också.

Tycker han om ägg? I så fall är det en bra källa till järn. Leverpastej? Kanske med en grönsaker han tycker om?

Äter han havregröt? Man kan blanda i ett ägg när man kokar gröten. Undvik mjölk till gröten då det hämmar upptaget av järn. Lägg till nån frukt då c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn.

Ägg äter han i snitt ett per dag. Men det är också bara 1 mg järn/ägg. Ibland ratar han gulan och det är väl där allt järn finns. Men gör vi pannkakor/ugnspannkaka har vi alltid extra ägg i. I gröt har han ibland reagerat på att konsistensen är annorlunda så det har vi slutat blanda i.

Som det står i trådstarten är det nej till leverpastej och han har hög integritet kring mat och ätande, tjat och resonera funkar inte utan slutar med att han inte äter och hellre lägger sig hungrig.

Både vi vuxna och barnen över 3 år äter multivitamin här hemma. Tanken är varje dag men det blir ju som det blir.

Det ska räcka att äta en balanserad kost ja absolut, men hur många äter verkligen som livsmedelsverket rekommenderar? Framförallt småbarn?

Köp från ett apotek och något som är anpassat för barn. Håll det utom räckhåll och synhåll för barn och förklara att bara föräldrar får öppna förpackningen.

Både vi vuxna och barnen över 3 år äter multivitamin här hemma. Tanken är varje dag men det blir ju som det blir.

Det ska räcka att äta en balanserad kost ja absolut, men hur många äter verkligen som livsmedelsverket rekommenderar? Framförallt småbarn?

Köp från ett apotek och något som är anpassat för barn. Håll det utom räckhåll och synhåll för barn och förklara att bara föräldrar får öppna förpackningen.
Är det järn i dem eller bara vitaminer?

Är det järn i dem eller bara vitaminer?
Monkids har mjuka tuggisar med järn i. Jag har inte smakat den för barn men deras järn för tonår och gravida var helt ok! Barnen på tio och tretton gillar dem med.

Har för mig att de innehåller 7 mg järn per tuggis.

Överlag har mina barn föredragit vitamintabletter i tuggis-form framför hårda.

Jag tänker på palttunnbröd som de rekommenderar på BVC till bebisar 6+ månader. Om man mortlar skivorna kan man ha det i "vad som helst" sen. Pannkakssmeten, på yoghurten, i gröten osv. Ger lite, lite smak och färg till det man har tillsatt det i dock så förstår att det kan ställa till det i ert fall. Men man kan ju äta det som ett vanligt knäckebröd också om han kan tänka sig smaka det, han kanske gillar smaken!

Monkids har mjuka tuggisar med järn i. Jag har inte smakat den för barn men deras järn för tonår och gravida var helt ok! Barnen på tio och tretton gillar dem med.

Har för mig att de innehåller 7 mg järn per tuggis.

Överlag har mina barn föredragit vitamintabletter i tuggis-form framför hårda.
Köpte dem på impuls nu och sonen har testat, han gillade dem! (jag provsmakade och de var ju som godis). Men det framgår inte om det är hemjärn eller annat järn i så jag har mailat företaget med frågan.

Jag tänker på palttunnbröd som de rekommenderar på BVC till bebisar 6+ månader. Om man mortlar skivorna kan man ha det i "vad som helst" sen. Pannkakssmeten, på yoghurten, i gröten osv. Ger lite, lite smak och färg till det man har tillsatt det i dock så förstår att det kan ställa till det i ert fall. Men man kan ju äta det som ett vanligt knäckebröd också om han kan tänka sig smaka det, han kanske gillar smaken!
Tack för tips, har också tänkt på det! Vi köpte sånt och mortlade när nämnda barn var bebis, han blev tyvärr panghård i magen av det så vi fick sluta med ganska snabbt. Men tror verkligen inte han är lika känslig i magen nu, skriver upp det på inköpslistan! Kan absolut funka i blåbärssmoothien vi brukar göra till mellis. Tveksamt om det funkar i gröt, men säkert pannkakor/plättar eller så får vi göra något "nytt" typ havrebars som vi kan ha det i där han inte redan har en uppfattning om hur de ser ut eller smakar riktigt.
Plus för paltbrödet är också att det är hemjärn, samt det mycket mer habila priset jämfört med gummies och något liknande pulver som hette Miniferrum (som verkar vara i stort sett samma sak som mortlat paltbröd). Har läst mycket om tillskott via google de senaste dagarna :D

Tack för tips, har också tänkt på det! Vi köpte sånt och mortlade när nämnda barn var bebis, han blev tyvärr panghård i magen av det så vi fick sluta med ganska snabbt. Men tror verkligen inte han är lika känslig i magen nu, skriver upp det på inköpslistan! Kan absolut funka i blåbärssmoothien vi brukar göra till mellis. Tveksamt om det funkar i gröt, men säkert pannkakor/plättar eller så får vi göra något "nytt" typ havrebars som vi kan ha det i där han inte redan har en uppfattning om hur de ser ut eller smakar riktigt.
Plus för paltbrödet är också att det är hemjärn, samt det mycket mer habila priset jämfört med gummies och något liknande pulver som hette Miniferrum (som verkar vara i stort sett samma sak som mortlat paltbröd). Har läst mycket om tillskott via google de senaste dagarna :D
Jag googlade också en hel del kring det när ungen var bebis för jag tyckte det var så drygt att mortla paltbrödet. Hon gillade ingen färdig barnmat/gröt så jag fick göra all hennes mat så det blev ju ett himla mortlande. Men jag landade alltid i att mortlandet var väldigt värt det trots allt 😄 Paltbrödet verkar vara en svårslagen produkt haha

Hoppas ni hittar något bra sätt att få i honom det! Smoothie, pannkakor och bars låter ju bra

Monkids produkter är superbra, just för att dom är så goda! Vi kör på multin på morgonen och magnesium på kvällen.

Järn är knepigt dock, och svårt via tillskott. Jag använder gjutjärnspanna och försöker hålla våra magfloror i hyfsat skick (olika fiberkällor, yoghurt, dra ner på gluten, minska socker).

Bakterierna i grovtarmen hjälper oss ta upp majoriteten av det järn vi får i oss (tunntarmen tar bara upp 10-15% under optimala förutsättningar), och ibland hjälper det helt enkelt inte att äta mer järn. Någon måste ta hand om det också.

Intressant artikel om man orkar läsa långt på engelska: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6315993/

Monkids produkter är superbra, just för att dom är så goda! Vi kör på multin på morgonen och magnesium på kvällen.

Järn är knepigt dock, och svårt via tillskott. Jag använder gjutjärnspanna och försöker hålla våra magfloror i hyfsat skick (olika fiberkällor, yoghurt, dra ner på gluten, minska socker).

Bakterierna i grovtarmen hjälper oss ta upp majoriteten av det järn vi får i oss (tunntarmen tar bara upp 10-15% under optimala förutsättningar), och ibland hjälper det helt enkelt inte att äta mer järn. Någon måste ta hand om det också.

Intressant artikel om man orkar läsa långt på engelska: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6315993/

Ja, gjutjärnsgryta är ett bra tips! Speciellt att göra tomatsås i. Syran i tomatsåsen gör att mer järn fälls ut.

Jag läste att 1 dl köttfärssås innehåller 1 mg järn medan 1,5 msk köttfärssås tillagad i gjutjärnsgryta innehåller 1 mg järn.

Ja, gjutjärnsgryta är ett bra tips! Speciellt att göra tomatsås i. Syran i tomatsåsen gör att mer järn fälls ut.

Jag läste att 1 dl köttfärssås innehåller 1 mg järn medan 1,5 msk köttfärssås tillagad i gjutjärnsgryta innehåller 1 mg järn.

Gjutjärnsgrytan använder vi ofta :) Dock är grytor/såser inte sonens favorit men vi tragglar på.
Borde vara samma med stekpanna i gjutjärn, det har vi också.

När man pratar om tillskott och milligram järn i olika maträtterär det dock lätt att glömma att järnupptaget i kroppen bara är runt 15-25%. Så för att få i sig det där milligrammet järn behöver man i bästa fall äta fyra gånger så mycket. Och det är VÄLDIGT mycket för en fyraåring som är liten i maten. Gör mig lite överväldigad 😮‍💨

Gjutjärnsgrytan använder vi ofta :) Dock är grytor/såser inte sonens favorit men vi tragglar på.
För att få bäst "utväxling" på att laga mat i järngryta bör maten innehålla någon typ av syra - där är köttfärssås optimalt med syra från tomaterna! Att "bara" steka släpper inte ifrån sig lika mycket järn till maten, men ger väl alltid något.
När man pratar om tillskott och milligram järn i olika maträtterär det dock lätt att glömma att järnupptaget i kroppen bara är runt 15-25%. Så för att få i sig det där milligrammet järn behöver man i bästa fall äta fyra gånger så mycket. Och det är VÄLDIGT mycket för en fyraåring som är liten i maten. Gör mig lite överväldigad 😮‍💨
Gillar han kött? Alltså lite mer "rent" kött som är grillat eller stekt och inte ligger i en gryta eller är utblandat med annat? Jag tänker att det bör vara bästa sättet att få i sig järn från kosten för ett barn som är litet i maten - grönsaker, baljväxter osv i all ära, men det är ju rikt på både fibrer och vatten, så fyller ut mycket och ger snabbt mättnad. "Rent" kött ger lite mer koncentrerad näring och då inte minst järn som dessutom finns i kött i form av hemjärn. Kött i form av t.ex. skinka eller rostbiff kan ju också användas som smörgåspålägg till frukost, kvällsmat eller mellanmål. Ger kanske inte så stor mängd vid varje tillfälle, men äter han det regelbundet blir det ju ett ansenligt tillskott tänker jag. Med ett barn som behöver mer järn i kosten och i nuläget äter mycket växtbaserat så hade jag försökt byta ut en del vegetariska måltider mot måltider med kött.

Stirra inte blind på hur mycket järn det innehåller utan hur mycket järn kroppen kan tillgodose sig.
Lite förenklat så järn från spannmål och grönsaker är det 1-5% som kroppen kan tillgodose sig med och kött mellan 15-35%.
Variationer beroende på vad som äts till så som mycket c-vitamin och även kött höjer upptaget på icke hemjärn medan fytater, oxalsyra och lektioner minskat upptaget av järnupptaget i maten.

Ja fullkorn innehåller massa järn men vi är dåliga på att tillgodose se oss det då järnet och även zink sitter sitter fast i fytater om det inte groddas eller fementeras.

Göteborgs universitet kom ut med detta nyligen och är intresat för alla med barn i skola även om det här handlar om en kille så är det en fingervisning (gissar att förskola ger liknande mat)
"Ingen av de närmare 80 skolmenyer som ingick i studien innehöll tillräckliga mängder absorberbart järn för tonårsflickor med högre behov."
https://www.forskning.se/2025/05/07/klimatsmart-skolmat-kan-ge-jarnbrist/

Det som är rekommendationerna baseras på att vi tillgodoser oss ca 15% av järnet vi får i oss.
Vissa andra länder har höjt rekommendationerna på järnintaget för att anpassas till en kost med mer vegetabilier.

För att få bäst "utväxling" på att laga mat i järngryta bör maten innehålla någon typ av syra - där är köttfärssås optimalt med syra från tomaterna! Att "bara" steka släpper inte ifrån sig lika mycket järn till maten, men ger väl alltid något.

Gillar han kött? Alltså lite mer "rent" kött som är grillat eller stekt och inte ligger i en gryta eller är utblandat med annat? Jag tänker att det bör vara bästa sättet att få i sig järn från kosten för ett barn som är litet i maten - grönsaker, baljväxter osv i all ära, men det är ju rikt på både fibrer och vatten, så fyller ut mycket och ger snabbt mättnad. "Rent" kött ger lite mer koncentrerad näring och då inte minst järn som dessutom finns i kött i form av hemjärn. Kött i form av t.ex. skinka eller rostbiff kan ju också användas som smörgåspålägg till frukost, kvällsmat eller mellanmål. Ger kanske inte så stor mängd vid varje tillfälle, men äter han det regelbundet blir det ju ett ansenligt tillskott tänker jag. Med ett barn som behöver mer järn i kosten och i nuläget äter mycket växtbaserat så hade jag försökt byta ut en del vegetariska måltider mot måltider med kött.
Han äter rent kött men inte i sådana mängder som enligt tallriksmodellen. Köttbullar på köttfärs kan han äta ett större gäng, men en köttbit mycket mindre mängd. Handlar nog om konsistensen lite. Vi hade hans jämnåriga kusin på besök i helgen och kusinen åt 2-3 ggr så mycket vid varje måltid, de är förvisso helt olika byggda men han är ju inte 2-3 ggr så tung och stor. (Utom när vi åt våfflor till lunch, då slog min son till med rekord ;) ). Men du har rätt i att det är lätt att bli mätt på annat som fyller ut mer, därav att grönsakerna ofta får vänta till slutet av måltiden.
Skinka på macka äter han i perioder, just nu äter han enbart smör på mackor🙄

Inser att han låter ganska kräsen men det är egentligen inte vår uppfattning, han äter massor av olika saker så det är ingen ensidig kost. Bara ganska små portioner och han väljer ofta bort kött/protein till fördel för annat som serveras.

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 101
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 581
Senast: Dentaku
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 919
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 920
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka