Balja till selaget?

Lunketuss

Trådstartare
Törs man sätta in en sån där avlång svart plastbalja i boxen och sen lägga selaget i den? Vår häst äter inte om det kommer torv/smuts på selaget, hönär funkar inte + vill inte att han ska äta med huvudet uppåt, är ju inte så bra ät ställning för nacken m.m. Är det risk att han kan skada sig om han börjar dra runt den i boxen? Tror inte att vi får skruva fast hållare i boxväggen för att sätta fast baljan i för stallägaren.

Sv: Balja till selaget?

Jag skulle inte satt in något sådant utan att den sitter fast, ordentligt samt att den inte har några vassa kanter. Kan annars lätt bli skador om hästen drar runt baljan..:(

Hönät?? Funkar inte det? Sätt de ovanför krubban så de mesta som ramlar ramlar i den..Det finns ju höpåsar som bara har ett eller två hål i sig, dem "läcker" ju inte lika mycket, kanske kan vara en bättre idé :laugh:

Oj läsa rätt först..:P Inge hönät, som sagt de går även att sätta dem lite längre ner, behöver inte hänga i taket men som sagt inte hönäts varianten då utan påsarna av säkerhetsskäl..Sen vet jag inte hur din häst är, sparkar han/hon på saker så att hon/han riskerar att fastna?? Baljan är som sagt ett bra alternativ men de kommer ju dras ut ändå när han/hon tar en tugga och sen drar upp den. Men med baljan surra fast den..

Vi har provat med både hönät (ligger mer selage på golvet än vad han fått i sig) och svart påse med stora hål, likadant. Vill även helst att han ska ha en naturlig ställning när han äter. Han är sån som leker med allt, tuggar/biter/slänger runt om det finns nåt att få tag på. Har flyttat till nytt stall och där har dom öppna boxar, inget galler vid dörren utan bara i hörnen till boxgrannarna så täcket man hänger utanför boxen får man ta spännband och surra runt annars drar han in det i boxen, bootsen som han ska ha på sig får man hänga lågt ner så han inte får tag på dom:devil: Helst skulle jag vilja köpa en "Hay bar" men har inte hittat nån som säljer sånt i Sverige, kanske nån har tips om nåt som kan vara bra? Måste även kolla med stallägaren om man får sätta in nåt extra i boxarna.

Jag fodrar lucernhack i stora förvisso runda murbruksbaljor och det funkar bra. Visst ibland välter hästarna ut dom och sparkar runt lite med dom men några skador har det inte blivit. Har även en avlång murbruksbalja som vattenkar i en hage och jag tycker kanterna är ganska runda och mjuka så jag finner det svårt att hästen skulle skada sig. Det som kan hända är att hästen välter den upp och ner och sedan försöker ställa sig på den och då trampar igenom, dock har mina hästar aldrig lyckats med det och jag har använt baljorna i två år snart.

Kanske du kan skruva fast en bit gummimatta i ett hörn, som en stor strut ungefär?
Sedan heter det (hö)silage, inte selage;)

Jag rekommenderar att du investerar i en Haybar! Jag har fyra stycken, och har inte ångrat en sekund att vi köpte dem.
De finns att köpa i Sverige, PM:a om du vill veta var.

JAg håller med!
Jag har också en till min kräsna häst när han står på spån.
Dom är säkra och pratiska.
Nu finns dom att köpa på H**ks också såg jag!

Vet inte om dom fanns där men jag var i min lokala butil i Linköping och där låg flera stycken ihop med murar hinkarna och diverse stalltillbehör.

Googla på "h**ks haybar" så får man upp på internet i några butiker, det står typ "Äntligen hos H**ks, Hay Bar, de smarta hö-behållarna tillverkade i England." så antar att det är ganksa nytt att dom har dom för det står under nyheter, men bara på en del av butikerna. Linköpingsbutiken stod det inte hos trots att dom har dom haha

Haft balja i flera år utan problem. Både fastskruvad och 'lös'. Rek fastskruvad dock.

Sen är nog haybar snäppet bättre - även om den också måste sättas fast, men för att svara på ursprungsfrågan så det går bra med balja ja.

Och idag står det på linköpingsbutiken med.

Dock, finns inte på hemsidan än, så går inte se pris.

Min herre har en murarbalja till sitt grovfoder i boxen. Har haft det i flera år.
Står helt löst i ett hörn av boxen. Inget spån/halm under, utan den står på golvet.
Aldrig har det hänt att den har flyttat på sig fast herrn både ligger och sover, och snurrar på morgonen innan utsläpp.:cool:

Finns på Hööks i Kungens Kurva också. En av de bästa investeringar jag gjort! Dels till min gris till 2,5 åring, trampar ut hösilaget och kissar och bajsar i det och dels till hans mor som är mer ordningssam förvisso med inte äter om det kommit strö i maten. Sparar nog in vad de kostade rätt snabbt med tanke på svinnet det blev förut. Blir lite nu med men inte på långa vägar lika mycket:-)

Hay Bar:

110820.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 387
Senast: As_Vegas
·
Foder & Strö Nu har jag snart provat ALLT... Fölis tycker - liksom de flesta fölisar - att det är jättekul att leka "döda hösilaget". Dvs man... 2
Svar
20
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka