Bandage efter mindre operation

bettysmatte

Trådstartare
Jag var och fick borttaget ett födelsemärke igår. Efter ingreppet sattes det på ett riktigt stort plåster över såret (som kanske är 3 cm långt ungefär), med två torra kompresser under som skulle suga upp ev. blod som kunde sippra när jag började röra på mig. När jag frågade hur länge bandaget/plåstret skulle sitta sa sköterskan att det skulle vara kvar tills jag ska komma tillbaks och ta stygnen, dvs om 2 veckor. Jag fick med mig ett till, lite mindre, plåster utifall det stora skulle börja lossna i kanterna. Vad är egentligen poängen med att man ska täcka såret så länge? Andas det verkligen där under, eller det kanske inte ska komma luft till? När min hund opererades (lååååångt operationssår) skulle jag ta bort förbandet redan dagen efter. Vad är skillnaden egentligen? Någon som vet?
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Jag fick också det när mina leverfläckar togs bort, det var pga att minimera ärrbildningen. Det blir alltid lite skav från kläder och dyligt, och om man duschar och det blir blött så blir det också större ärr. Plåstret är inte helt tätt, det andas precis lagom.
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Plåstret låter såret andas lagom och hindrar baciller för att komma in. Infektioner ger fula ärr.

Numera tycker jag fler och fler inom djurmedicinen också rekommenderar att låta op-bandage sitta lite längre, är säkert olika mellan veterinärer samt typ av sår (skitigt/rent).

Plåstret håller också ihop sårändarna så att det blir minska möjliga ärr, jag har sedan tejpat mina födelsemärkshål flera veckor efter stygnen är borta, beroende på plats så kan de annars sträckas och bli jättestora och fula.
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Efter jag opererat ut en cysta på sköldkörteln fick jag en tape över hela operationssåret. Det skulle sitta kvar i minst 10 dagar innan det fick bytas mot vanlig tape. Såret är ju så pass rent där under, så det man vill är att det inte ska komma in bakterier utifrån. Mitt sår läkte fint och är idag knappt synligt :)
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Fortsatta frågor ;).

Tyvärr åkte jag på en mindre/ytlig infektion i såret. Stygnen togs i måndags (efter 14 dagar) och läkaren skrev ut fucidinsalva som ska på morgon och kväll i 10 dagar. Jag fick med mig några nya bandage - ej vattentäta - och har sedan själv köpt likadana på apoteket. Såret ser nu fint ut (tycker jag). Infektionen verkade ge sig i princip med en gång när stygnen kom bort.

Men jag brottas fortfarande med hur jag ska täcka det :confused:? Inte ska jag väl behöva ha på bandage dygnet runt hur länge som helst? Dyrt (2 st x 5 kr/dygn) och bökigt... Jag känner själv att såret/ärret fortfarande är känsligt för skav och tryck, så något måste jag nog ha på ett tag till. Jag sov utan bandage i natt, men beroende på hur jag vände mig kände jag ibland skav mot lakan/nattlinne. Såret sitter väldigt utsatt, i ena sidan precis i midjehöjd, så det både sträcks ju samt att i princip alla kläder går emot precis hela tiden.

Hur gör man bäst?
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Har såret läkt helt?

Jag bytte ut mitt steristrip-plåster (som de satte på efter operation) till helt vanlig sån kirurgtejp efter 10 dagar och det var inga som helst problem. Sen hade jag tejp på det i ett halvår-ett år för att det skulle läka snyggt och numera har jag ett fint ärr som knappt syns på halsen..
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Jag kanske inte ska ha för bråttom ;)! Såret är nog nästan helt läkt, fast jag kanske ska ha bandage på det i alla fall de 10 dagar som salvan räcker till...

Du tejpade alltså med kirurgtejp sedan dygnet runt?
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Och hur gör man när man har ett sår precis vid/på naveln? :o

Opererades i Tisdags och var tog bort tryckbandaget igår (Torsdag), idag var jag tvungen att ta bort kompressen som satt precis över såret (vid naveln alltså).

Kompressen hade torkat ihop och grävde sig in i huden = ONT!! :eek: Jag bytte ut mot ett mindre plåser men nu blev jag osäker.. mycket bakterier eftersom jag måste ha byxor som hela tiden skaver mot naveln.. :( är rädd för infektion.. vad göra? Det sitter kvar operationstejp över själva såret, det har jag inte rört..
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Japp, kirurgtejp dygnet runt. Finfint ärr är det numera, knappt synligt. Kirurgtejpen hjälper vill till att hålla ihop det, så det inte sträcks för mycket och blir ett brett fult ärr istället..
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Vet inte, men det låter lite som mitt problem. Nästan alla byxor/tights/etc som jag har sitter nästan mitt på mitt sår. Även om jag försöker placera dem under, så "åker" de ofta upp dit ändå eftersom det ju där min midja är... Så väldigt irriterande, och det var ju också därför jag tog bort födelsemärket, dvs att kläder fastnade i det och retade det i största allmänhet. Tycker idag att bandaget (klistret) verkar irritera. Det kliar. Så får väl se hur det går med det. Besvärligt ställe :mad:!!
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Jag är lite förundrad över bandagerandet, för jag har inget minne av att jag haft bandage eller plåster över såren efter borttagna leverfläckar mer än ett par dagar. Och efter mina kejsarsnitt har jag haft plåster (modell större) i typ två dagar...
. Tycker idag att bandaget (klistret) verkar irritera. Det kliar.
Jag tålde inte klistret från ett av plåstren jag använde efter att ha tagit bort P-stav för många år sedan, fick som brännskador på huden av det. Var uppmärksam....
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Fast mig sa de ju uttryckligen till att bandaget skulle sitta i två veckor tills stygnen togs. Mitt ärr är fortfarande (efter ca 2,5 veckor) lite ömt (kanske pga infektionen?), så jag antar att det inte skadar att ha det täckt med något...
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Jag hade mitt sår/ärr tejpat för att dels hålla ihop det, dels för att skydda det mot solen.
 
Sv: Bandage efter mindre operation

jag har alltid fått lära mig att sår mår bäst av att luftas, men visst kan man behöva ha skydd mot t.ex skav om det sitter illa till
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Jag är lite förundrad över bandagerandet, för jag har inget minne av att jag haft bandage eller plåster över såren efter borttagna leverfläckar mer än ett par dagar. Och efter mina kejsarsnitt har jag haft plåster (modell större) i typ två dagar...

För att få snygga ärr rekommenderas numera att man tejpar dem i 6-12månader efteråt (om de är ligger i ett område som riskerar att sträckas ut), och skyddas från solen under samma tid. Det är långt ifrån alla som gör så, men det blir vanligare och vanligare.
 
Sv: Bandage efter mindre operation

Nu ska detta kanske tas med en nypa salt, eftersom jag hittade det på Hansaplasts hemsida...;)

"Det är en av myterna inom sårvård att små sår och skrubbsår ska läka snabbare om de inte täcks över och får luft. I själva verket är det tvärt om! Forskning visar att sår som täcks över läker effektivare och löper mindre risk för infektion."

Jag har också lärt mig att det är bättre för sår om man inte täcker över, men det ÄR kanske en myt??
 
Sv: Bandage efter mindre operation

I mitt jobb har jag fått lära mig att sår även behöver lagom med fukt för att läka snabbare/snyggare ;) Det här med sårläkning verkar vara en hel vetenskap :D
 
Sv: Bandage efter mindre operation

För att få snygga ärr rekommenderas numera att man tejpar dem i 6-12månader efteråt (om de är ligger i ett område som riskerar att sträckas ut), och skyddas från solen under samma tid. Det är långt ifrån alla som gör så, men det blir vanligare och vanligare.
jahapp där ser man :idea: Det var det ingen som sa något om till mig, men det är ju några år sen numera...
Nåja, mina ärr sitter inte synligt, något av dem. Har plockat några leverfläckar, där samtliga sitter i regionen som döljs av trosor - utom den som satt precis utanför troskanten. Och snittärret (som är skuret fyra gånger...) är väl dolt under den kvarblivna överskottshuden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Mitt barn ramlade med cykeln imorse och landade på hakan = ett antal stygn plus stripes. Han syddes vid 10-tiden imorse och såret blöder...
2
Svar
29
· Visningar
7 753
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 425
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp