Banta katt

Ajabaja

Trådstartare
Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt.

Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge den för att få en så snabb, men ändå hälsosam viktnedgång? Katten kommer att få äta mjau blötmat.

Det är en honkatt, devon rex, ca 11 år som gärna får gå ner till ca 4 kg. Är rejält överviktig och kan inte tvätta sig själv. Gissar på en vikt på kanske 7kg idag. Har haft 3 kullar under sitt liv och lever idag på fri tillgång på torrfoder. Kollad av veterinär för ca 3 år sedan med blodprover utan att hitta något. Kommer nog få åka på ett besök till. Jag vill inte ge ett light torrfoder och jag har tyvärr inte kunskap eller tid att barfa.

Jag har bantat ner katter förut, men aldrig en så här tjock katt.
 
Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt.

Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge den för att få en så snabb, men ändå hälsosam viktnedgång? Katten kommer att få äta mjau blötmat.

Det är en honkatt, devon rex, ca 11 år som gärna får gå ner till ca 4 kg. Är rejält överviktig och kan inte tvätta sig själv. Gissar på en vikt på kanske 7kg idag. Har haft 3 kullar under sitt liv och lever idag på fri tillgång på torrfoder. Kollad av veterinär för ca 3 år sedan med blodprover utan att hitta något. Kommer nog få åka på ett besök till. Jag vill inte ge ett light torrfoder och jag har tyvärr inte kunskap eller tid att barfa.

Jag har bantat ner katter förut, men aldrig en så här tjock katt.
Du borde välja ett mkt kalorisnålt foder, risken är annars att katten får näringsbrist på tex. viktiga aminosyror om du ger mindre mängder av ett vanligt foder, dessutom får katten gå hungrig. Bantningsfoder har högre andel fiber vilket gör katten mätt men bara passerar i tarmen och ut igen utan att tas upp. Och när man ger i de rekomenderade mängderna, även den inledande lite snålare givan, får katten i sig allt den behöver.

Minimimängden du kan ge av mjau är den mängd som på baksidan är angedd som minimimängd för kattens målvikt. ger du mindre får den näringsbrist. Men är inte säkert på att den mängden ger effektiv viktnedgång.
 
MJAU eller likvärdig blötmat är det mest effektiva för viktminskning så du tänker helt rätt. Katten ska minska max 2% av sin krippsvikt/vecka. Räkna på 1% så får du förhoppningsvis en stabil och sund viktminskning.
 
Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt.

Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge den för att få en så snabb, men ändå hälsosam viktnedgång? Katten kommer att få äta mjau blötmat.

Det är en honkatt, devon rex, ca 11 år som gärna får gå ner till ca 4 kg. Är rejält överviktig och kan inte tvätta sig själv. Gissar på en vikt på kanske 7kg idag. Har haft 3 kullar under sitt liv och lever idag på fri tillgång på torrfoder. Kollad av veterinär för ca 3 år sedan med blodprover utan att hitta något. Kommer nog få åka på ett besök till. Jag vill inte ge ett light torrfoder och jag har tyvärr inte kunskap eller tid att barfa.

Jag har bantat ner katter förut, men aldrig en så här tjock katt.

Många veterinärkliniker erbjuder jättebra bantningskurer. Först får katten en grundlig hälsokontroll och sen lägger de upp en dietplan. Vägning längs vägen brukar vara gratis. Katter får inte äta för lite mat, så jag hade inte gett mig på att banta en katt utan att ha en veterinär med.
 
Vill du verkligen banta så skulle jag satsa på BARF om katten vill äta den. Tricket är så nära icke-kolhydrater du kan komma. Och naturligtvis motion. Promenader, aktivitering, da bird, laserpekare osv är några förslag.

Tyvärr är det för kallt nu för att vara ute i en kattgård. Men kortare koppelpromenader är bra. Se bara till att du har en säker sele så katten inte kan ta sig ur - vilket jag har bitter erfarenhet av.

Rexar brukar vara ganska livliga så förhoppningsvis hjälper det.
 
Vill du verkligen banta så skulle jag satsa på BARF om katten vill äta den. Tricket är så nära icke-kolhydrater du kan komma. Och naturligtvis motion. Promenader, aktivitering, da bird, laserpekare osv är några förslag.

Tyvärr är det för kallt nu för att vara ute i en kattgård. Men kortare koppelpromenader är bra. Se bara till att du har en säker sele så katten inte kan ta sig ur - vilket jag har bitter erfarenhet av.

Rexar brukar vara ganska livliga så förhoppningsvis hjälper det.

För kallt för att vara ute nu??
 
För kallt för att vara ute nu??

Beror var du bor :) rexar har väl inte någon underull? Men så länge det inte är för många minus brukar det inte vara några problem.

Jag går ut med Nikita korta promenader tills hon själv tycker att det är för kallt eller det snöar - skruttkatten vill verkligen inte bli blöt/kall om tassarna :up:
 
Beror var du bor :) rexar har väl inte någon underull? Men så länge det inte är för många minus brukar det inte vara några problem.

Jag går ut med Nikita korta promenader tills hon själv tycker att det är för kallt eller det snöar - skruttkatten vill verkligen inte bli blöt/kall om tassarna :up:

Det står ju inte i TS om katten är ute lös eller inte, men oavsett så säger de ju till om de vill in. Det är ju bara att slänga ut katten och låta den vara så länge den vill tänker jag. Det känns lite konstigt att prata om att det är för kallt för en katt att gå ut med tanke på hur bekväma av sig de är. En hund kanske ignorerar kyla och fryser sig om den har roligt, men en katt?
 
Det står ju inte i TS om katten är ute lös eller inte, men oavsett så säger de ju till om de vill in. Det är ju bara att slänga ut katten och låta den vara så länge den vill tänker jag. Det känns lite konstigt att prata om att det är för kallt för en katt att gå ut med tanke på hur bekväma av sig de är. En hund kanske ignorerar kyla och fryser sig om den har roligt, men en katt?

En majoritet av raskatter (rex) är innekatter och går ute under kontrollerade former, koppelpromenader eller kattgård och har absolut ingen erfarenhet av att vara ute ensam.

Många korthåriga orientaler stammar dessutom från varmare breddgrader än Sverige på hösten och är helt olämpliga att gå ute när det är för kallt. I TS fall är poängen att katten ska aktiveras i syfte att bantas. Att katten ligger och trycker någonstans och fryser ger ingen motion.

Och definitivt om det är en katt på besök så 'slänger' man inte ut den eftersom risken är mycket stor att den blir rädd och inte kommer tillbaka. Om en hund kommer till ett nytt ställe slänger man bara ut den ensam, går in och tror att den klarar sig helt själv utan tillsyn? Samma sak med en häst, ko, får, gris etc?

Du kommer inte hem med en ny häst och släpper den lös, märk väl inte i hage eller lösdrift utan helt lös, i tron att den kommer att stanna kvar. Även om det är en gammal bekväm häst som klarar sig bättre i höstvädret än en katt, som ett russ eller en nordis.
 
En majoritet av raskatter (rex) är innekatter och går ute under kontrollerade former, koppelpromenader eller kattgård och har absolut ingen erfarenhet av att vara ute ensam.

Många korthåriga orientaler stammar dessutom från varmare breddgrader än Sverige på hösten och är helt olämpliga att gå ute när det är för kallt. I TS fall är poängen att katten ska aktiveras i syfte att bantas. Att katten ligger och trycker någonstans och fryser ger ingen motion.

Och definitivt om det är en katt på besök så 'slänger' man inte ut den eftersom risken är mycket stor att den blir rädd och inte kommer tillbaka. Om en hund kommer till ett nytt ställe slänger man bara ut den ensam, går in och tror att den klarar sig helt själv utan tillsyn? Samma sak med en häst, ko, får, gris etc?

Du kommer inte hem med en ny häst och släpper den lös, märk väl inte i hage eller lösdrift utan helt lös, i tron att den kommer att stanna kvar. Även om det är en gammal bekväm häst som klarar sig bättre i höstvädret än en katt, som ett russ eller en nordis.

Jag tror att du mycket väl förstod att jag inte menade att man skulle slänga ut en ny katt vind för våg utan tillsyn.

För att förtydliga; jag tror inte att en katt ligger och trycker någonstans och fryser. Den jamar och visar att den vill in i värmen igen. Om man då släpper in den igen så är det ju lugnt. Oavsett om katten är ute lös eller i band så sålänge man har uppsyn över den och märker när den vill in så kommer katten inte att frysa särskilt, eftersom den då visar att den vill in och blir insläppt.
 
Beror var du bor :) rexar har väl inte någon underull? Men så länge det inte är för många minus brukar det inte vara några problem.

Jag går ut med Nikita korta promenader tills hon själv tycker att det är för kallt eller det snöar - skruttkatten vill verkligen inte bli blöt/kall om tassarna :up:

Devon rex har nästan bara underull, däremot väldigt lite täckhår som skyddar mot väta. Sedan har devons ofta väldigt tunn päls och ibland har de nakna fläckar så visst är de känsligare för kyla än många katter. Men de säger ju också till och lyssnar man på dem är det ju ingen fara att ha dem ute ur den aspekten.
 
Devon rex har nästan bara underull, däremot väldigt lite täckhår som skyddar mot väta. Sedan har devons ofta väldigt tunn päls och ibland har de nakna fläckar så visst är de känsligare för kyla än många katter. Men de säger ju också till och lyssnar man på dem är det ju ingen fara att ha dem ute ur den aspekten.

Jo absolut säger de till, men då innebär det också att man inte lämnar dem ensamma, särskilt på ett nytt ställe utan verkligen har koll att de inte vill vara ute mer. Jag tror personligen att om man vill banta en katt, särskilt om det är en (inne?)katt så aktiverar man den bäst inomhus.

Nu är kanske jag lite känslig just eftersom burmor lätt fryser när det blir kallt. Men jag brukar gå ut med Nikita även om det inte blir så lång tid så länge hon tycker det är ok. Så fort första snön har fallit så stannar vi inne. Samma om det har regnat mycket, brunisen vill absolut inte bli blöt om tassarna! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Bison
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 873
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
959
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp