R
Ryttarsmurfen
Jag skulle behöva banta min kära pålle, problemet är bara hur!
Han är under igångsättning efter att ha stått skadad sen nyår. Han rids 5-6 dar i veckan i skritt o trav (snart även galopp) ca 45 min/gång än så länge. Mer motion kommer med tiden. Följer schema från veterinären.
Kommentarer om mer motion är därför inte nödvändiga.
Han står fortfarande i sjukhage så han rör sig inte direkt mycket.
Gästspelar korta stunder (ca 1 timme) i mellan stor hage ensam när tillfälle finns. När han är mer igång ska han få gå med kompisarna igen.
För att han inte ska ha allt för tråkigt så har han fått en del ensilage/hö att tugga på. Han står på spån eftersom vi inte får ha halm i stallet.
(Varför hör inte till denna tråden)
Just nu får han:
11 kg ensilage (TS 74%, 7 mj, 49 smrp, 2,4 ca, 1,8 p, 1,1 mg),
2 kg hö (Ts 84%, 8,4 mj, 20 smrp, 0,9 ca, 1,6 p, 0,7 mg)
samt 400 gr fibergi bas.
Detta ger en foderstat på 6,2 smrp/mj, 1,5 ca/p och 2,9 ca/mg.
Ja, jag blev mkt besviken på värdena på höt.
Hur gör jag nu för att få ner honom lite i vikt. Räcker det att jag ändrar om lite så att smpr/mj hamnar lite under 6,0 eller hur ska jag göra.
Har gått o kliat mig i huvudet nästan en vecka nu utan att riktigt komma på hur jag ska göra.
Snälla hjälp mig!

Han är under igångsättning efter att ha stått skadad sen nyår. Han rids 5-6 dar i veckan i skritt o trav (snart även galopp) ca 45 min/gång än så länge. Mer motion kommer med tiden. Följer schema från veterinären.
Kommentarer om mer motion är därför inte nödvändiga.
Han står fortfarande i sjukhage så han rör sig inte direkt mycket.
Gästspelar korta stunder (ca 1 timme) i mellan stor hage ensam när tillfälle finns. När han är mer igång ska han få gå med kompisarna igen.
För att han inte ska ha allt för tråkigt så har han fått en del ensilage/hö att tugga på. Han står på spån eftersom vi inte får ha halm i stallet.
(Varför hör inte till denna tråden)
Just nu får han:
11 kg ensilage (TS 74%, 7 mj, 49 smrp, 2,4 ca, 1,8 p, 1,1 mg),
2 kg hö (Ts 84%, 8,4 mj, 20 smrp, 0,9 ca, 1,6 p, 0,7 mg)
samt 400 gr fibergi bas.
Detta ger en foderstat på 6,2 smrp/mj, 1,5 ca/p och 2,9 ca/mg.
Ja, jag blev mkt besviken på värdena på höt.
Hur gör jag nu för att få ner honom lite i vikt. Räcker det att jag ändrar om lite så att smpr/mj hamnar lite under 6,0 eller hur ska jag göra.
Har gått o kliat mig i huvudet nästan en vecka nu utan att riktigt komma på hur jag ska göra.
Snälla hjälp mig!