Bukefalos 28 år!

Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Jag är 1 av de 22 :banana:
Inte visste jag att det var så dåligt :crazy: är vi så slarviga :eek:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Va kul! Jag skulle blivit jätteglad...
;)
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

OJ! Vad kul!!! Då är jag en av de som klarat sig!!! :banana: De kom hit i somras och allt jag behövde göra var att spika igen en liten "glugg" mellan boxgallren och taket. (Detta ansåg de inte vara något allvarligt, men att jag borde åtgälda det, så inte hästarna kunde "fastna" med huvudet...)
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

------------------
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Grattis :banana: men detta reportage gäller småland :angel:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

:bow: jag är glad :D
då man ser statestiken :crazy:
Inte trodde jag att det var så dåligt ute i landet :mad:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Ute i landet är väl lite att ta i när det bara gäller en kommun, det här resultatet?
Och så var det ju inte så allvarliga fel hos de allra flesta.
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Nej och jag menar PÅ landet INTE i sverige HÄR hemma I småland ;) blev visst lite fel där :bow:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Jag undrar hur hästkunnig den tösen var, vi fick rådet att stänga överdörren i dom engelska boxarna(uteboxar) och installera en fläckt för friskluft i vinter :bow: :bow: :bow:
och för vår 20åriga arabhingst som stått i samma box i 15år, visade det sig att den var 5 cm för kort, och han kan absolut inte stå i en så liten box, så mitt alternativ är att antingen skjuta honom eller släppa honom i en hage i vinter med vindskydd. Tydligen mer humant än en ngt för liten box! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

så du menar att jag INTE ska vara glad nu då :cry: ;)
Jag hade inte henne utan en från grannkommun.

Klart du måste skjuta din häst :devil: inte kan du väl ha en såååå liten box :angel:
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Jag tycker nog att de borde se lite mer på hur hästarna mår också. Bara för att det kanske t.ex. är någon cm för lågt i tak, betyder inte det att hästar som aldrig är oroliga eller slår med huvudet kommer att stegra sig el. dylikt och därav skada sig.Speciellt inte om de stått i samma box ett antal år redan, och aldrig skadat sig eller mått dåligt. Jag tror inte heller på att vi hästägare på något sätt skulle ha blivit "hemmablinda". Jag har valt stall med omsorg och står nu i ett lugnt och trevligt stall(dessutom med genomtänkt säkerhet för häst och ryttare) med bra rutiner och mycket utevistelse, jag trivs och hästarna verkar må alldeles förträffligt(jag har faktiskt tillräckligt med erfarenhet för att bedöma en hästs välmående och även motsatsen). Men... Det råkade vara ett par cm för långt i tak för den ENA hästen. M.a.o. ska jag ta mitt pick och pack och flytta till ett godkänt stall, med precis samma förutsättningar, men med ett par cm extra i taköjd fastän den "för stora" hästen mår bra och INTE störs av taket på ngt vis. Jag kan till sist klargöra att jag givetvis skulle stalla upp hästarna någon annanstans om det var alldeles för lågt i tak och hästen inte mådde bra, men hallå, vi pratar om centimetrar. Det kan säkert också spela roll och jag vet att olyckan är framme då och då, men jag bedömer den risken som minimal. Jag har dock fått dispens från kommunen över vintern pga. brist på hantverkare och att det inte är schysst mot hästarna att höja taket när de ska stå i stallet på nätter osv.
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Precis--det är ju faktiskt hästarnas välmående som är viktigt och om inspektörerna hade koncentrerat sig på de hästarna som står i små skjul med hafen som trädgård bland cyklar och andra saker...

hade de kommit hem till oss så kan jag ju säga att de hade annmärkt på att vi har för lågt tak. men vi har haft storhästar i säkert 20 år här och ingen häst har mått dålig av att taket är lite lägre? de har vant sig väldigt fort och de vet om att taket är lågt, har aldrig haft en häst som skadat sig i boxen..
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Håller med om att alla inspektörer inte verkar vara så kunniga.
Vi har för lågt i tak hos oss, det ska ju vara 1,5 x mankhöjden men lägst 2,20 o hon gick omkring med reglerna i handen o ändå sa hon att 1,5 x mkh bara gällde om hästen var över 1,70...??

dessutom kan man ju undra vad det är för vits med kollarna om de inte följer upp så att man åtgärdar det som var fel... Iaf i stallen här runt omkring så är det INGEN som har fått efterkoll!! o det var tre år sen dom var i de stallen... Man kan ju tycka att det vore logiskt om de gjorde ett oanmält besök i de stallen runt omkring när de ändå var ute hos mig men icke... Då känns det inte så stor idé att ändra på några centimeter hit o dit. Hästarna bryr sig knappast.
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Många av oss inspektörer tycker precis som er och vi har faktiskt hästvana och är precis som ni. Ibland framställer ni oss som ukunniga personer utan hästvana. Det finns ju tyvärr en del djurskyddinspektörer där den beskrivningen passar in :( men dra inte oss alla över en kam, en del av oss försöker göra ett bra rättvist jobb där vi ser till helheten :) De flesta av oss har en kompetent grundutbildning med mångårig praktisk erfarenhet samt vidareutbildning i häst, isisslare, sällskapsdjur, djurparksdjur mm mm mm så vi kan förtjäna lite respekt mellanåt :) Vi ska ju inte bara kunna häst direkt. Det är synd att de okunniga, ibland nitiska, djurskyddsinspektörerna drar ned ryktet för oss övriga.
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

undefined
;) Jag sitter och tänker tillbaka på den gången de kom och gjorde en kontroll av en bekants stall...
Hon fick många pluss på hela stallet inklusive utemiljö.. Boxarnas yta var tillräckligt stora för stora hästar. Hon kunde använda boxarna som fölbox till häst under 160 cm utan problem.. Det är ju bra.. Det som inspektören hakade upp sej på att enl. deras normer så var takhöjden ett par centimeter för lågt.. Och vad gör det, sade stallägaren. Mina hästar kommer ju aldrig att kunna nå upp till taket om de så står på bakbenen med nosen i vädret.. :banana: Hon föder nämligen upp shetlandsponnier.. :confused: Så varför ska man haka upp sej på ett par centimeter i det fallet??? Funderar mycket på det. speciellt när det verkligen finns andra saker som är viktigare... Ex. miljö, skötsel mm...
:) Men tacka alla inspektörer.. :idea: Det är bra att ni åker runt och kollar stallarna runt om i Sverige.. Det finns verkligen många "skitstall" att stoppa..
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

Bara en fråga..det var någon här som skrev att minst ska taket vara 2,20 m och 1,5 x mankhöjden bara gällde om hästen var över 170? stämmer det?
 
Sv: Bara 22 av 164 stall fick godkänt vid inspektion

:d Hejsan..
:) sitter och läser innantill i HÄST djurskyddsbestämmelser...
:idea: TAKHÖJD: 1,5 * mankhöjd, dock lägst 2,2 m.
Hoppas detta ger lite klartecken...
:banana: Sen säger väll sunt bonnflörnuft att en häst över 170 behöver ha en takhöjd så hästen kan sträcka huvudet uppåt ibland utan att slå i taket... :idea:
Ha en bra dag...
PS. Vill ni ha mer fakta på boxstorlekar mm så har jag mer att ge. DS.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag skriva om kanske neggativa saker så trigger varning för det. Men jag vill skriva lite om att vara ensam och att inte kunna...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
16 095
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 453
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östran) En häst i kommunen fick gå med svår hälta i två månader innan kvinnan, som hade hand om hästen, ringde en veterinär. I går...
2
Svar
28
· Visningar
3 160
Senast: rabarber2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp