Bara 4 veckor kvar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 99
  • Visningar Visningar 6 353
P

prince77

Om 4 veckor får jag hem min pitbull valp.
Det är en ljus tik med mörkt ansikte.
Jag vill ha namn förslag.

Sv: Bara 4 veckor kvar

prince77 skrev:

Jag tycker att du skall kalla hunden något mjukt. Vad sägs om dessa förslag?

Emma
Mira
Mimmi
Emily
Lina
Elvira
Ella
Li
Myra
Minna

eller

India

Jag tycker att alla dessa namn är fina på en tik, men jag hade själv valt India! :love:

Kul :)
Svårt att komma på namn.. Jag gillar Hilda och Hulda, fast Hilda kanske passar bäst på en liten hund och Hulda på någon lite grövre. :)

Är det en renrasig pitbull? Alltså registrerad i ADBA?

Vad är det för stamtavla på h*n?

Fd pb ägare (japp med tamtavla)

prince77 skrev:

jag röstar på MAGDA :)
Hoppas det är en renrasig voffe :)
Lycka till med lilla valpisen och alla fördommar ni kommer möta (jobbigt när en ras blir så nersvartad).

ja india var fint, är inte så förtjust i människonamn på djur, räcker med en leguan som heter viktoria ;) Donna var ett annat namn jag tänkte på men det känns som att det är rätt vanligt?

Svarar till alla:
Tyvärr ingen stamtavla,om den har stam och är renrasig får man inte försäkra den.

du menar att det kan vara pitbull och vad mer i den?
föräldrarna är inte registrerade.
fördommar ja, föräldrarna var urmysiga och hade helst pussat ihjäl mig, om dom fått :)

Att inte registrera hunden för att kunna försäkra den låter som en konstig anledning. Det finns ju bolag som försäkrar pb:s. Och om hunden är renrasig borde du ju kunnat få en hemgjord stamtavla där du kan se längre bak? Då borde det finnas hundar som är registrerade i UKC eller ADBA.

Allt prat om "kamphundar" är ju relativt nytt. För några år sedan var det ju schäfer, dobermann osv som var "farliga". Då var det väl inga problem att försäkra sin pitbull? Som jag har förstått är det nu på senare år det har blivit svårt att göra det. Alltså borde det finnas hundar längre bak i släkten som är registrerade av den anledningen också.

Vill inte ifrågasätta ditt val, din hund är säkert jättefin. :) Funderar bara på varför det är som det är.

säger uppfödarna det? då luras dom. vill du ändå ha valpen så ska du ha den till kraftigt reducerat pris. försäkringsbolaget behöver ju inte veta att det är en renrasig pitbull...

Det tänkte jag också.. Hur man än gör (med stamtavla eller ej) så måste man ju ljuga för försäkringsbolaget. Om man nu inte hittar något som vill försäkra en pb.

vill jättegärna veta vilket bolag som försäkrar pitbulls.

Rättar mig själv.. Det finns tydligen inga försäkringsbolag som försäkrar pitbulls. Hos ett bolag kan man teckna någon slags tillägg till hemförsäkringen, vet tyvärr inte vad som ingår i det.

Nu har jag hittat lite mer info. Hos Trygg-Hansa kan man teckna en hundförsäkring som tillägg till sin hemförsäkring.
Har hört att man kan försäkra pitbull där, men är inte säker. Ring och kolla!

Och som jag kan se av if:s hemsida går det bra att försäkra där. När man tecknar försäkring skriver man inte ens vilken ras hunden är, utan bara användningsområde.

Då är det alltså ingen renrasig pb du har skaffat utan en blandras :smirk:
Du tror väl inte vi som har renrasiga pb:s försäkrar dem som det? nej du det är blandras/amstaff då :devil:
Men får du inte med stamtavla så är det en blandis.

prince77 skrev:
Svarar till alla:
Tyvärr ingen stamtavla,om den har stam och är renrasig får man inte försäkra den.

LadySpade tycker jag
eller varför inte Carna, det heter min hund, det tycker jag är fint.
Jag fick välja namn själv eftersom jag beställt henne innan hon var född.
Carna är en romersk gudinna som vaktar ytterdörren och skrämmer ugglor från barnens vaggor.
Jag uttalar det med K som i Karin .
lycka till med hundnamnet.

libbe

ett problem bara..

inga blandningar med pitbulls ELLER amstaff försäkras.
Endast renrasiga amstaff försäkras.

If ska enl uppgift ej försäkra heller. Försäkringsbranshen har generellt sagt nej till pitbulls av samma anledning som man inte får försäkra belgian blue, moralen.

Jo, If gör det.

"av samma anledning som man inte får försäkra belgian blue, moralen." Vad menar du?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag köpte nyligen valp och upplevde att det blivit någon form av ny trend att vissa har kvar valparna till 12 veckor. Varför vill man ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 471
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 091
Senast: Tajger
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 561
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31