Bara axlar i kyrka?

Texaz

Trådstartare
Har googlat men inte hittat något bra svar, så testar här 😎

Ska sjunga i kyrkan i morgon och vill gärna ha på mig min nya, snygga sommarklänning som dock lämnar axlarna bara.
Enligt min mor MÅSTE man ha axlarna täckta, hon rekommenderar sjal över, vilket inte känns så frestande när det ska bli ca 30 grader...

Så hur är det med klädkoderna nuförtiden? I min frikyrka har jag gjort som jag vill, men nu när det blir mer offentligt, och i en annan kyrka tänker jag att jag bör vara mer strikt.

Är Svenska kyrkan som avses
 
Fanns en tråd om detta nyss, nej ingen tråd utan kanske dagbok som gled in på det, många på buke förfasar sig över bara axlar i kyrkan men det finns ingen " lag" som vissa påstod .

Jag tror att kyrkan går med i tiden och det numer är alldeles ok.
 
Har jobbat som kyrkvaktmästare (i Svenska kyrkan) och jag skulle säga att allt handlar om balans.

Bara axlar vägs upp av en längre kjol, lika så en kortare kjol utan djup urringning osv. Har aldrig under mina år krävt att någon sätter på sig en sjal eller så, men jag kan ibland se en extra gång åt någon som kanske har en lite väl utmanande klänning (tänker på ex en tight "tubklänning" som precis täcker brösten och rumpan typ).
 
Har jobbat som kyrkvaktmästare (i Svenska kyrkan) och jag skulle säga att allt handlar om balans.

Bara axlar vägs upp av en längre kjol, lika så en kortare kjol utan djup urringning osv. Har aldrig under mina år krävt att någon sätter på sig en sjal eller så, men jag kan ibland se en extra gång åt någon som kanske har en lite väl utmanande klänning (tänker på ex en tight "tubklänning" som precis täcker brösten och rumpan typ).
Ja klänningen i sig anser jag inte vara utmanande, utan bara somrig, men tar gärna emot input...

https://www.bonprix.se/produkt/midiklaenning-rose-blommig-922486/?size=219247408
 
Gick in på länken till klänningen och tänkte *guuud så fin, vart har du köpt den?".
Tror jag har värmeslag :D

För övrigt minns jag att jag hade bara axlar under året jag konfirmerades, för typ hundra år sen (kan inte räkna, men är 30 idag och det var väl i 8an tror jag).
 
Gick in på länken till klänningen och tänkte *guuud så fin, vart har du köpt den?".
Tror jag har värmeslag :D

För övrigt minns jag att jag hade bara axlar under året jag konfirmerades, för typ hundra år sen (kan inte räkna, men är 30 idag och det var väl i 8an tror jag).
Jamen då måste det ju vara legalt numer, även om jag är 50+ :p
 
Har googlat men inte hittat något bra svar, så testar här 😎

Ska sjunga i kyrkan i morgon och vill gärna ha på mig min nya, snygga sommarklänning som dock lämnar axlarna bara.
Enligt min mor MÅSTE man ha axlarna täckta, hon rekommenderar sjal över, vilket inte känns så frestande när det ska bli ca 30 grader...

Så hur är det med klädkoderna nuförtiden? I min frikyrka har jag gjort som jag vill, men nu när det blir mer offentligt, och i en annan kyrka tänker jag att jag bör vara mer strikt.

Är Svenska kyrkan som avses
Jag har aldrig hört om den klädkoden inom Svenska kyrkan. Har sett hur många som helst som kommit i sommarklänningar med bara axlar, även de som sjungit i kyrkan.
 
Någon riktig ”klädkod” finns nog inte, utan det är tillfället som avgör. Bröllop, vanlig konsert i kyrkan och liknande är väldigt ”fritt”. Däremot vid begravning, allvarligare mässa (tänk långfredag) och liknande så är det väl inte lämpligt med baraxlat, djup urringning och korta shorts/kjol ... Ingen skulle säga ifrån, men höja på ögonbrynen.

Så kör på! Klänningen är jättefin!

Som kyrkokörsångare har man däremot ofta ganska strikt klädkod - och det är inte bara en gång som min kör fått uppmaning om både färg, längd på kjol/klänning OCH att absolut inte ha bara axlar (inte ens korta ärmar). Det gäller då högmässor eller andra större mässor/körverk. Undrar om inte din mamma kan ha hört något om sån klädkod?

Sen är det även olika inom olika församlingar hur traditionell man är. Ute på landsbygden är man nog mer restriktiv än i städerna, tantgissar jag då det är min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har något bra förslag på bra Sun Chaps? Har kikat lite och hittar 3 st olika. Equi-Chaps Sun Protect Chaps (de...
Svar
14
· Visningar
3 096
Senast: Leoni
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 161
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp