Bara Grisepass

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Boll_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 8 554
Sv: Bara Grisepass

NJaa, jag har ju fått tölt på han nån gång men det är inte ofta:(

Men kan ju testa med att ha boots på bakbenen nån gång :)

Att sätta boots bak är något man kan använda för att få hästen att hitta tölten från skritt. Genom att försiktigt "rulla" mellan skritt och tölt några steg lär man hästen att hitta tölten.
Detta ska man bara använda korta sträckor och bara till en början.

Om jag vore du skulle jag vara försiktig med att sätta boots bak på en häst som lätt går i grisepass. Det kan göra att även takten i skritt störs och även skritten blir passaktig.

Okej ! men om man rider i paddock så kan man ju testa skritt-tölt-skritt med boots bak när man har värmt upp. För då behöver man ju inte andvända dom så mycket i skritten utan bara för att hitta takten i tölten ?!:confused: Kanske låter konstigt men jag vet inte hur jag ska skriva riktigt !

Okej ! men om man rider i paddock så kan man ju testa skritt-tölt-skritt med boots bak när man har värmt upp. För då behöver man ju inte andvända dom så mycket i skritten utan bara för att hitta takten i tölten ?!:confused: Kanske låter konstigt men jag vet inte hur jag ska skriva riktigt !
Visst kan du prova. Men ta av dem illa kvickt om hästen tappar takten i skritten. Eftersom du i början av tråden skrev att han bara har skritt och galopp så vore det synd om även skritten försvann. Många gånger är det travaktiga hästar som kan ha viss hjälp av boots bak, därför är det tveksamt om din häst får hjälp av detta.
Du skrev att hästen nu börjat trava. Kanske bättre att träna traven ett tag så att den blir säkrare istället.

Jag skulle nog vilja ge dig rådet att fokusera på trav ett tag, och inte bry dig så mkt om tölten. Arbeta mkt lösgörande (volter, sidvärts) - ta hjälp av tränare om möjligt! Eller nej, inte om möjligt - ta hjälp av tränare!
Jobba på kommunikation och lär dig känna takten och skillnaden mellan ren fyrtakt, passtakt och travtakt (kräver en hel del jobb, och även här gärna tränare som kan se - rid gärna andra hästar så att du kan känna taktskillnader om möligt), kolla om du kan ändra takten i skritten (försiktigt! du vill inte att han ska tappa en god skritt-takt) - detta kan du sedan använda i grisepassen genom att använda vikthjälper och "sätta" honom i rätt, eller iaf rättare takt.

Om jag ska trava, ska jag då rida lätte eller sitta ner eller ska jag tömkörningstrava han ! Det kan nämnligen vara svårt när man sitter på ryggen att känna om det är trav eller grisepass :o

Just nu har han inte heller någon sadel, men han ska få en snart tror jag..

Börja med att få hästen att trava, om den travar i de fria, kan den trava med ryttare åxå.. Berömm när den gör rätt, och börja med longering m.m När du ska föröka trava en grisepassare, måste du vara snabb, ställ dig upp, rakt upp och luta dig pytte pytte frammåt, så Du inte gör så hästen tappar balansen och faller ur traven.. Sen trycker du till den snabbt, de får inte gå för sakta, annars blir de grisepass...
Sen när den travar ok, när du säger det, kan du börja försöka med att tölta.. Vi börjar med Traven, för då tycker iaf jag att hästen får tölten bättre...

När du nu ska börja tölta, få inte DU vara i passtakt, mkt enkelt att följa med i grisepassen, Nu ska du tänka mkt på sits och mot Centrerad ridning, rätt många tycker de är enklare att börja i sakta tempo, samla hästen ordentligt och driv frammåt, Jobba lite neråt i form, så kanske hästen går Lite bättre
Ett bra tips är att göra den liggande konsum åttan i sadlen.. tänk de att du gör en liggande åtta så kommer du i tölttakt, då brukar hästen åxå komma mot tölttakt... tänk(gör) så hela tiden, å se om hästen går bättre. Det funkar för mig, å mina grisepassare:)

Okej :)
Tack för alla bra tips. Men han travarinte av sig själv heller, han grisepassar. Så han väljer grisepassen hela tiden. Men traven har ibland börjat komma nu så jag ska träna på den :banana:

Vad har han för bett?
Jag menar är han pigg att rida så han behöver skarpt bett?
Pröva lite övergångar och ökad skritt och pröva att sätta boots på bakbenen. Kan du inte försöka filma,det är lättare.

lycka till/ Izisen :bow:

URSÄKTA MEN vad är det för prat skarpare bett löser inget!!
Bra Boll_93 att du inseer det;)

Jag bara frågade :(

Vissa har ju såna skarpa bett. Själv så har jag inte det :crazy:

Jag MENAR INGET ILLA

Kommer med lite nytt om min lilla medryttarhäst nu då.

Han har just blivit klippt= Mycket piggare och flåsar inte lika mycket.
Skulle rida lite i djupsnö förra gången och innan jag hade kommit dit så töltade han en uppförsbacke upp på lösa tyglar :)

Det var lite kul eftersom jag inte har fått så mycket tölt på han förrut.

När jag red i djupsnön så skulle han bara springa hela tiden men efter ett tag lugnade han sig lite, då travade och galopperade vi :)

NU känner jag SKILLNADEN mellan trav och grisepass, det känns bra för då kan jag märka det !! Han galopperade också väldigt härligt i djupsnön, mycket aktion ! Ska nog rida mera i djupsnön till veckan.

Hur ska jag fortsätta träna tölten/traven ?? Djupsnö eller ? för det finns hyfsat mycket snö kvar...

Jag tycker att det är jättetrevligt med alla bra svar jag fått :bow:

Igår när jag red så travade han igen :)

Men denhär gången så red jag inte i djupsnön så det skumpade inte lika mycket ! Han hedde ner huvudet jättemycket, är det normalt ?

Hade innan jag red pratat med mina kompisar om att jag & Molle nog utvecklats minst, så jag tror att han förstode det och bestämde sig för å lyssna ;)

Jag är medryttare på en häst som bara grisepassar, det är inte så kul eftersom dom två rena gångarterna hjag får på han blir Skritt och Galopp. Annars blir det bara grisepass.

Jag rider mest barbacka eftersom han har en obekväm sadel som dessutom glider fram, så jag undrar om det är någon som har något tips på hur jag ska få honom att tölta renare. kan ju säga att han alltdi är otrooligt pigg också ;) vilket gör att det kan vara svårt att jobba han utan att han springer iväg :angel:

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Jag är också medryttare på en isis med en väldigt stor personlighet. Han är en natur töltare, och har haft ont i ryggen. Så just nu så maskar han rätt mycket, och jag vet inte hur mycket jag vågar ta i !!
Och så har han en blandgångart som inne håller tölt/grisepass, trav och galopp. Så just nu har jag det rätt kämpigt! för ägaren vill att jag töltar honom så att han inte tappar tölten. Men jag ska börja ta privatlektioner med honom.:D

Hej,

För att få din sköthäst att gå rent kan du pröva använda en lång piska och lägga på hans bak när du ska upp i tölt, bara låta den ligga där och tryck till lite grann innan du ska upp i tölten. Luta dig en aning bakåt och sitt ned tungt och höj händerna lite grann. Rid mycket serpentiner och volter i tölten, grisepassar han kommer han av sig då. Sedan är det bara träning och åter träning som behövs.

Just ja och driv honom mycket..en del isisar grisepassar pga att de inte riktigt orkar med vanlig tölt... Lycka till! Nu vet jag att det kommer att komma en massa kommentarer om att man inte ska använda piskor men det är ett väldigt bra hjälpmedel så länge man använder det rätt...

Hej,

För att få din sköthäst att gå rent kan du pröva använda en lång piska och lägga på hans bak när du ska upp i tölt, bara låta den ligga där och tryck till lite grann innan du ska upp i tölten. Luta dig en aning bakåt och sitt ned tungt och höj händerna lite grann. Rid mycket serpentiner och volter i tölten, grisepassar han kommer han av sig då. Sedan är det bara träning och åter träning som behövs.

Tack för tipset. Men det funkar nog inte på min medryttarhäst pga. att han är JÄTTEPIGG och om/när jag rider med spö så blir han helt oridlig nästen :crazy: Och jag har fått tipset att rida volter och serpentiner mm. men han kan grisepassa på volter och i serpentiner också.

Men nu har han fått en Jättefin trav och tölten börjar komma mer och mer. Nu är det mest hans ganska stora underhals och konditionen/styrkan som måste tränas upp :D

Tack för tipset. Men det funkar nog inte på min medryttarhäst pga. att han är JÄTTEPIGG och om/när jag rider med spö så blir han helt oridlig nästen :crazy: Och jag har fått tipset att rida volter och serpentiner mm. men han kan grisepassa på volter och i serpentiner också.

Men nu har han fått en Jättefin trav och tölten börjar komma mer och mer. Nu är det mest hans ganska stora underhals och konditionen/styrkan som måste tränas upp :D

Min häst blev också renare i tölten sen vi började träna hans trav mera, så om det funkar för dig, fortsätt med det :) Dessutom om hästen går i form i trav, så tränas ju inte underhalsen heller :angel: Den vill man inte ha :)

Precis =) Och hans Trav är Jättefin och han jobbar med alla muskler rätt i den:love:

Så desto mer traven tränas destomera fina mag,rygg och hals muskler får han ju :banana:

Nää, Underhals ser inte speciellt vackert ut :angel:

Precis =) Och hans Trav är Jättefin och han jobbar med alla muskler rätt i den:love:

Så desto mer traven tränas destomera fina mag,rygg och hals muskler får han ju :banana:

Nää, Underhals ser inte speciellt vackert ut :angel:

Låter bra det! :) bara fortsätta träna så, det tror jag på!

Skulle börja rida på volt och "flytta rumpan" för att aktivera den.
Har fått ridit otroligt mycket volter på alla Nina-lektioner, men det har gett resultat -> en mjuk häst som töltar.

Heja volter - tråkigt men nödvändigt :banana:

Jag skulle lägga ut travbommar på marken då måste hästen se vart han sätter fötterna=)
Mkt bra träning.. sedan börja bygg upp hästen från skritt månag glömmer bort hur mkt muskler och samling amn kan skapa genom bara skritt.
Mkt klättring, backa upp för backar, trava upp för backar då måste hästen sätta under sig.

Ställ hästen i oilika ställningar i skritt..
Böjd kropp men med rak hals, sedan övergår du till överböjd hals höger och vänster.. kroppen skall gå kvar i samma spår!

Flytta ut bakdelen och flytta in framdelen gör mkt halt och igångsättningar.Skänkelvikningar bak och fram delsvändningar.

Allt detta i skritt när hästen orkar bärasig i skritten i alla övningar övergår du till traven..

Men de där med bommarna är en superbra övning!

Löshoppning stärker ryggen och cavaletti hinder och studs..

Låt hästen inte få bara gå runt och runt utan gör en halvhalt i vart 5:E STEG OCH GÖR NÅTT NYTT TYP SVÄNG SÅ DE HELA TIDEN HÄNDER SAKER=) hmm jädra caps lock=(

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 242
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 558
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka