Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

jag har använt fifi själv till mina hästar, hon är jätte duktig och proffisig. Ibland undrar jag bara om vissa veterinärer vill slå undan benen på bra yrkesmänniskor som jobbar för hästens bästa.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

jag har använt fifi själv till mina hästar, hon är jätte duktig och proffisig. Ibland undrar jag bara om vissa veterinärer vill slå undan benen på bra yrkesmänniskor som jobbar för hästens bästa.

"Bra yrkesmänniskor" som skiter i djurskyddslagslagstiftningen?
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

jag har använt fifi själv till mina hästar, hon är jätte duktig och proffisig. Ibland undrar jag bara om vissa veterinärer vill slå undan benen på bra yrkesmänniskor som jobbar för hästens bästa.

Det spelar ingen roll hur duktig någon anses vara, man måste följa de lagar som finns.
Dessutom kan vem som helst kalla sig hästtandläkare. Det finns inget krav på utbildning eller kunskap och mycket elände kan ställas till med i hästarnas munnar av okunniga.. Tyvärr har hästtänder länge varit ett eftersatt område i veterinärutbildningen, men nu utbildas alla nya veterinärer i hästtandvård samt att många av oss redan färdiga vidarutbildar oss i detta. Det finns även några stycken som sen länge haft hästtänder som sin specialitet. Använd er av dessa i stället för nån som efter en 3 veckor kurs eller liknande kallar sig hästtandläkare.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Bra att luta sig mot va?
Dom flesta veterinärer är helt värdelösa som veterinärer. Att dom har leg. gör dom inte dugliga.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Det är inte hur länga man har utbildat sig som gör saken utan vad man har lärt sig.
Som sagt, många veterinärer får inte komma i närheten av mina djur.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Om man konsentrerar sig på en sak så tar den totala tiden inte så mycket. Ägnar man sig åt en massa oväsentligt för saken kan man hålla på hur länge som helst. Den skolan jag kollade på när jag hade funderingar på detta så var utbildningstiden månader och med praktik, sen fortsättning.
Hur mycket hästtandvård har en veterinär i bagaget? Lika mycket som om hovar?
Det är bara bs att veterinärer ska få endast göra tandvård.
I allt så är det förmågan för jobbet som ställer avgörandet och masor av moderna veterinärer har inget i veterinäryrket att göra.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Om det är en legitimerad hästtandläkare tycker jag att de bör få dra ut vargtänderna. Om de inte får det så borde lagen göras om. Veterinären visst ska ha kunskap om mycket, men vissa saker kan de ju överlämna till andra som är ännu duktigare.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Det är bara bs att veterinärer ska få endast göra tandvård.
I allt så är det förmågan för jobbet som ställer avgörandet och masor av moderna veterinärer har inget i veterinäryrket att göra.


Med moderna, menar du nyutexaminerade?
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

VAD? Alltså det finns utbildning för de som vill bli hästtandläkare.
Jag vet eftersom jag känner en som går den eller har precis klarat av den. Ingen utbildning i Sverige, utan de måste utbilda sig utomlands för att fixa detta.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Visst finns det utbildning (från 3 veckor o uppåt) men ingen legitimation. Dessutom är utbildningen till "equine dental technicians", har inte behörighet att göra kirurgiska ingrep o sedera självständigt i USA heller.
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Just det, bara veterinärer har tillstånd. Och det är en j-a pucko regel. För läsa dossering kan dom flesta göra, sticka är enkelt.
När man har sett veterinärer som knappt kan skilja fram å baksida på sprutan ge så blir man mörkrädd. Men det är en skyddad verkstad. Och kåren håller varandra om ryggen.
Men hovar vill dom inte skära i. Det får hovis göra. Sen kan dom ordinera en hästägare att själv sticka när det är för besvärligt att åka och göra det själv. Ordinera nån dom inte vet något om. och vad gör hästägaren? jo ber nån annan i stallet sticka som har vana och gör det bättre än veterinären.
Ta vargtänder kan vara enklare än en dold hovböld. Här hemma så ringer man först till nån av dom pensinerade, och som nödlösning dom på stationen.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Då kan du få vänta.
Yrket är ett hantverk och kräver handlag av utövaren. Ska jag ha en veterinär till hästen kräver jag att veterinären också kan hantera häst.
Det går inte att ta en flicka som har blivit veterinär för att rädda alla Marsvin som finns. Leget gör inte en person till lämplig. Att slå ner på dom som behandlar hästtänder som om dom vore helt värdelösa är helt fel. Dom som går långa utbildningar lär sig nog betydligt mer än dom som går veterinär utbildningen. Sen om veterinären går tillägs utbildning på hästtänder så är dom på samma nivå. Åter igen det är anlagen för jobbet som gör en person duktig.
Tyvärr så är kunskapen hos normal hästägare idag så låg att dom kan tro att vem som helst är bra. Det visar sig rätt tydligt på alla som har en vision om hur hästar ska vara och hanteras. Den moderna människan har en ide om hur naturen ska vara istället för att lära sig hur den är. Iband blir det rätt men oftas fel.
Och ger man dom ett leg och ensamrätt så blir det illa.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Du verkar försvara alla hästtandläkare men dissar många, nyutexaminerade? veterinärer.
Inte dåligt att bara redigt folk söker sig till kortutbildningar för att lära sig hålla i en utdragartång.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Hur lång tid tror du att det tar att lära sig dra ut en vargtand? Minuter, timmar eller månader?
För en nippertippa säker ett helt liv men en hantverkare kan göra det på nolltid.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Säg du som har reda på dom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett samarbete mellan konkurrerande företag för att hålla en gemensam prisnivå kallas kartell. Kartellbildning är enligt lag...
Svar
0
· Visningar
750
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) ”Som väntat har metodiska Hongkong arrangerat allt i världsklass. I alla fall om man är häst. Exemplariska arenor och...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Genom att använda befintlig teknik på ett nytt sätt, är veterinär Ursula Palm först i landet med att avlägsna cystor ur...
Svar
0
· Visningar
747
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I Falsterbo vann han Grand Prix och hade nära till tårarna. Ändå har han på ett annat plan vunnit en ännu större seger. Han...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp