Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Du verkar försvara alla hästtandläkare men dissar många, nyutexaminerade? veterinärer.
Inte dåligt att bara redigt folk söker sig till kortutbildningar för att lära sig hålla i en utdragartång.

Ja visst är det märkligt. :angel:
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Förvånad?:rofl::rofl::rofl:
Kan dock hålla med Antti att det vore bra om alla veterinärer hade 20 års erfarenhet när de gick ut. Om de dessutom slapp träffa på en massa totalt oupfostrade hästar med ägare som har noll koll på hästen så vore det ännu bättre.
Större delen av situationerna när vet anklagas för att vara hästrädda behor på dåligt handerade hästar o norrmal självbevarelsedrift hos vet.
Vi äldre har ofta en viss koll på läget men har tappat en del av självbevarelsedriften.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Dumma undanflykter. Men kårandan är igång.
Självklart om kåren får bestämma så är alla som inte gått kursen olämpliga att göra något med häst som kåren anser vara sitt. Och ändå så använder en av dom största klinikerna en som inte är vet. och har utbildat sig i USA på en av dom nedgjorda utbildningarna.
Med dagens samhälle där man redan från dagis får lära sig att endast det som är sanktionerat av myndigheter så blir det självklart så. Att en fullständigt värdelös veterinär på hästar ses som behörig medans en suverän hästmänniska anses som obehörlig. Det går helt i linje med att inte tänka själv och bara tro på det som man får serverat.
Detta är en akademisk fälla, alla som går akademisk utbildning läser det som är klart. Vidare, att om nån inte akademiker har en sak att säga så trycks den ner direkt. Vad dom flesta akademiker gör är att rida på tidigare dogma.
Sen finns det ett fåtal som verkligen för saken framåt men dom flesta är bara revirpinkande följare.
Så blir det i en skyddad verkstad.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Det är helt ok att en klinik använder sig av en välutbildad "dental technician2 deras utbildning går just ut på att samarbeta med veterinärer.
TL är inte heller vet men samarbetar med veterinärer.
Däremot förstör det för alla när vissa skiter i lagar o förordningar(som inte är skrivna av praktiserande veterinärer).
Ja jag vet att hela lagstiftningen är en sammansvärjning mot dig o andra rättshaverister men det bryr jag mig inte om.
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

"Ja jag vet att hela lagstiftningen är en sammansvärjning mot dig o andra rättshaverister men det bryr jag mig inte om."

Klart du inte gör, då vart du ju tvungen att tänka själv och ha egen åsikt.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Nyutbildade veterinärer kanske ska "gå bredvid" i 20 år innan man släpper de lösa?

Troligen skulle vi få bättre veterinärer om vi istället skickade eleverna på en tre veckors veterinärkurs i USA. För på 5½ år i Sverige lär de sig bara en massa konstigheter som inte är till någon nytta.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

(Ridsport)
Hästtandläkaren Josefin ”Fifi” Blomqvist avlägsnade vargtänder på en häst. Detta filmades för Upsala Nya Tidnings nätupplaga. Nu är ingreppet anmält till djurskyddsinspektören hos länsstyrelsen i Uppsala.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Jag tycker dessa meningar säger det mesta, både om det "fifi" stödjer sig på, djurskyddsmyndigheten och främst Vet. G.Å:s "lappkast".

"Fifi" strödjer sig på ett remissyttrande som den dåvarande Djurskyddsmyndigheten la fram när det gäller alternativa behandlingsmetoder.

I remissyttrandet som bl.a. undertecknats av Vet. G.Å. står att läsa.

"Om åtgärd som hästtandläkare utför är operativt ingrepp så anser Djurskyddsmundigheten att sådant ingrepp ska ske under Veterinärt överinseende".


Juridiskt sett är inte överinseende att betrakta som utförande vilket G.Å mkt väl hade kännedom om utifrån sin legetimerade utbildning. Trots detta så har Veterinär G.Å. skrivit under detta remissyttrande under sin tjänstgöring som veterinär för numera nedlagda Djusrskyddsmyndigheten.

Anledningen till detta kan inte annat än tolkas som att G.Å. p.g.a. andra "åttagande" inte ville stöta sig med "fifi" inom westen världen.

Veterinär G.Å. anser i dag !!

-Det är endast veterinärer som får utföra operativa ingrepp.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Om ingreppet är gjort under veterinärt öveinseende går det troligen inte att komma åt.
För ett antal år sen (innan DSM) skickade SJV ut en rekomendation om bla tänder där det stod att de ansåg att det var ok om en leg tandläkare gjorde ingrepp under veterinärt överinseende men att det var mer tveksamt o rättsligt oprövat när det gällde "hästtandläkare".
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Har kollat vidare o sett att det fanns vet på plats.
Eftersom detta länge varit en djuridisk gråzon är det bar att det prövas. Jag tycker det är helt ok om det anses vara tillåtet.
Däremot verkar en del kolleger inte riktigt förstå att de har ansvaret för hela ingreppet (även raspning od) o inte bara sederingen.
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Har kollat vidare o sett att det fanns vet på plats.
Eftersom detta länge varit en djuridisk gråzon är det bar att det prövas. Jag tycker det är helt ok om det anses vara tillåtet.
Däremot verkar en del kolleger inte riktigt förstå att de har ansvaret för hela ingreppet (även raspning od) o inte bara sederingen.
PL

Ja om en veterinär var på plats och övervakade behandlingen så ser jag inget konstigt alls med det.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

"Det är endast veterinärer som får utföra operativa ingrepp"
Vad ska man kalla en hovböld som behöver skäras upp?
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Och varför det då?
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Därför att det är hovslagares jobb att skära i horn o inte i mjukdelar.
Vid djupare hovböldsingrepp går det utmärkt att hovslagaren gör jobbet i sammarbete med vet.
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Säger du det. Säg det till veterinärerna också. Dom flesta gör i byxan när dom ska lyfta en hov för att inte tala om när det behövs en åtgärd.
20 års vid sidan är kanske en lämplig tid innan dom är mogna att jobba på egen hand.
Standarden på distriktarna är väldigt låg, mest bara nya gröna flickor utan minsta hästvana. Det är ingen tillfällighet att alla först ringer till dom pensionerad gubbarna. Och är dom inte hemma så blir nödåtgärden att ta ut distrikaren. Gissar att det kan se snarlikt ut runt om i landet.
Sista bra nya veterinären var utbildad utomlands och kunnde detta med tänder. Men det fanns inga verktyg på distriktet :) han fick börja med att beställa en uppsätning innan han kunde jobba. Men han ledsnade på dom andra veterinärerna och tog tjänst på annat håll. Så nu sitter vi där igen, ingen som kan häst och verktygen.
Det här med att hindra andra från att göra jobb som dom kan är typiskt svenskt, jante.
Vem som helst som är läskunnig kan droga en häst. Dosen är den samma vem som än ger den. Snetänder hästen så gör den det oavsett vem som gav dosen.
Men en hovis eller tandvårdare klarar det mesta utan droger. Det är veterinärernas hästkunskap som är så låg att dom måste droga.
Det finns bra veterinärer också, det finns bra tandvårdare också. Men för att bevisa sin överlägsenhet så tar man fram dom sämsta minst erfarna tandvårdare och skrämmer upp folk. Det finns veterinärer som inte ska få ha leg, men kåren håller dom om ryggen.
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Man kan ju fråga sig vad du anser att veterinärer skall syssla med de första 20 åren.:confused:
Själv har jag fixat hovölder från första sommaren(1980) vilket jag knappast är ensam om.Håller med om att många vet inte har bra verktyg för tänder. Däremot brukar de inse att man inte får ta in i pulpan vilket alltför många av de snabbutbildade USA-varianterna inte gjort.
När hästar avlivas pga de inte kan äta efter behandling eller USA- varianten vill att hästägaren skall be vet om lugnande för att dra alla premolarerna i underkäken för att det blir bulor på undersida då är det ganska illa.
PL
 
Sv: Bara veterinärer får dra ut hästens vargtänder

Lära sig kanske?
Att det finns klantar innom varje yrke är inget nytt, det får vi leva med.
Jag kan räkna upp massor av exemplem om det är det vi ska göra.
Men vi ska först erkänna att ett leg gör ingen till veterinär mer än till titel och rätten att få klanta sig. För vill du ha exempel på när veterinär har förstört bettet på en häst så finns det många att ta av.
Av nån anledning tror alla att bara den utbildningsanstalten man själv har gått på är den enda som kan räknas. Och man behöver inte vara Nobelpristagare för att begripa att så är det inte.
Den viktigaste faktorn är den utbildades förmåga att använda den tillgängliga kunskapen som han har fått ta del av. Tyvärr så kan man inte välja när det kommer en veterinär för kåren är så skyddad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett samarbete mellan konkurrerande företag för att hålla en gemensam prisnivå kallas kartell. Kartellbildning är enligt lag...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) ”Som väntat har metodiska Hongkong arrangerat allt i världsklass. I alla fall om man är häst. Exemplariska arenor och...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Genom att använda befintlig teknik på ett nytt sätt, är veterinär Ursula Palm först i landet med att avlägsna cystor ur...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I Falsterbo vann han Grand Prix och hade nära till tårarna. Ändå har han på ett annat plan vunnit en ännu större seger. Han...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp