Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Grunden är ett hööks träns, nosgrimman är en Jacson islandsnosgrimma som jag har gjort om med att gammalt klinkers pannband för att matcha pannbandet.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

En sån här ska jag sy! Har de senaste dagarna läst igenom nästan hela tråden, läste de 15 första sidorna men eftersom inga bilder fungerade hoppade jag fram 30 sidor. Vad gulliga ni är som lägger upp beskrivningar med bilder steg-för-steg också :)

Håller på och flyttar men när kartongerna är uppackade och symaskinen upphittade ska jag påbörja en. Kommer göra med ett brett nylonband för en westerngjord (har två liggandes helt enkelt) och fästa det i stora ringar som går till någon form av V-anordning på vojlocken. Sen blir det rörisolering alt. flytrör i fram och bak. Men jag måste försöka mig på någon form av vaddering, kan inte rida barbacka alls på honom nu för att han blivit så smal och ryggraden sticker upp. Har köpt nya kuddar och funderar på om det går att slakta en av de gamla och ta memoryskummet därifrån och sy fast som paneler under bredvid ryggraden. Ganska breda paneler kanske som går ner lite. Det plus fårskinn hoppas jag ska räcka. Även om jag spänner fast dubbla schabrak nu så får jag skavsår mellan skinkorna :o Så det är nog bäst för hästen också att få lite ryggradsfrihet. Han verkar inte bry sig när jag rider barbacka men han jobbar bättre med sadel. Dock så har vi sadelproblem med ryggproblem som följd, förhoppningsvis kan det här vara en del i lösningen tills vi hittar en som fungerar.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

Efter att nu har snart sytt klart min 3:e kudde så är jag redan sugen på att börja på 4:e som ska bli supergrymt bra har jag bestämt :D
Därför vill jag se om några av de som sytt flera st kameldrivarkuddar innan vill vara med och diskutera lite olika tekniker.

1. Schabrak eller vojlock?
2. "w"- tekniken eller rakt över när det kommer till stropparna?
3. Bossor eller inga bossor?
4. Långa korvar både fram och bak eller kort bak och lång fram (eller på något annat sätt)?

Förklara gärna varför ni föredrar att göra på ett visst sätt :)


1. Själv föredrar jag vojlock efter att ha provat att använda båda, lättare att få till en bra och snygg form. Dessutom behöver man bara kapa en kortare bit i bak på vojlocken. Schabrak passar bra när man gör till lite större rumpor :)

2. Denna fråga är egentligen den som intresserar mig mest. Jag har bara gjort med w-formen tidigare men jag upplever det lite så att paden "kanar" ihop, visserligen först efter 2 års användning men kan man undvika detta så vore det ju bra. Rakt över tänkte jag först att det skulle ge ett tryck över ryggen men insett att sömmen fördelar trycket såpass bra ändå.

3. Jag har alltid kört på bossor, både för att det blir skönare att sitta på och för att jag inbillar mig att man mildrar trycket från vassa sittben mot hästens rygg.

4. Själv har jag kört med långa stöd både fram och bak och tycker att det ger ett jätteskönt stöd, sen tycker jag att de som är med kortare stöd i bak är mycket snyggare men funderar på om man kommer att sakna stödet bakom skänkeln.

Hoppas några vill svara på frågorna :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

jag har sytt både vojlock och schabrak, men sista blev bäst och då använde jag ett mias RS hopp schabrak(gammalt slitet och fick gratis).
hade en stor korv fram och en bak, stöden gick ända ned till kanten på schabraket. hade inga bossor på denna då när jag gjorde det på en tidigare så gjorde det varken till eller ifrån, sadeln var alldeles för överrörlig för att klara det + bossorna för tunna. har istället en tjock schabrak/padd under. har testat långt stöd fram men kände mig för hämmad i sitsen och kom helt fel, har man bara stöd ned till låren fram så kan knäet ändå inte kravla sig upp :p.

har en sadel också med bara stropp bandet över ryggen, blir punkt tryck och man vågar inte spänna så mycket.
W är oslagbart för att fästa spännena! korvar padden i hop sig av det får man stärka padden helt enkelt :p
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

shit vad duktiga ni är allihop. Tänk om man kunde sy :(

dressyrglasyr -skitfin!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

kl

Jag ska sy en ny barbackapadd nu! Min är så lodrät i knästöden att jag får kramp haha, så jag undrar om ni andra har lärt er några tips på vägen? Jag tänkte göra lite förbättringar på min jämfört med den förra samt sy ett snyggare överdrag än fleece, blir nog fluffig fuskpäls :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

KL

(nej jag har tyvärr inte läst hela tråden eftersom början saknar bilder och det är en himla massa att läsa :D ska dock läsa mer men tänkte ändå att jag kunde fråga :)

Är det något som använt sig av en fårskinnspadd modell "fylla ut under sadeln" som grund?
Jag funderar på att köpa B*rjes variant, klippa en kanal på den och sedan bygga ovanpå den. Så padden blir som bossor, jag tänkte göra som ni gjort med en vojlock ovanpå fårskinnspadden och göra kameldrivarkudden-variant med ihoprullade täcken som stöd fram och bak.. Kanske med en isärklippt teddypadd som lite "extrabossor".
Tanken är att min kameldrivarkudde ska använda med ett schabrak underst som går att ta bort och tvätta.

Blir det för tjockt tro?
Tänkte använda v-fästen till sadelgjorden, som ska göras med stroppar från stigläder. Men innan jag börjar vill jag höra om ev erfarenheter om fårskinnspadd som grund :) Hoppas nån vet nåt!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Upptäckte just "sök i tråden"-knappen.... :D

Men ni får gärna komma med erfarenheter, ni som använt en sådan padd en längre tid! :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

En enkel fårskinn padd räcker inte för att ge ryggrads frihet, det är för tunt och mjuk tyvärr. Det blir dock viss tryckutjämning åtminstone. Jag brukar ha sckabrak, ylle filt (som täcker hela hästen typ, istället för ländtäcke) och fårskinns padd När jag rider "barbacka" :p har en tömkörnings gjord runt allt också. När man sitter på så blir det mjukt och fint :).

Har försökt bygga barbackapaddar med bossor och olika lager av skumgummi inlägg men blir aldrig tillräckligt stabilt.
En tryckutjämnings padd kan man dock bygga på, dvs sån till bömlös sadel.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Och jag tycker inte man behöver tänka lika mycket på ryggradsfrihet eftersom man inte har stigbyglar = det blir inget punkttryck, dessutom inget tryck på tornutskott/ryggrad eftersom det inte finns något som drar padden neråt.
Beror ju lite på hur hästen ser ut i ryggen, men på en normalt musklad eller lite rund häst, där inget sticker upp i mitten, anser jag det inte behövas några "bossor" på en barbackapad.
Lite skillnad med en helt omusklad häst med takformad rygg...men där tycker jag det är tveksamt att rida barbacka öht.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har visserligen inte tänkt att det ska bli som riktiga bossor, mest att det ska bli något mellan mig och hästen, precis som det blir med padd och yllefilt för dig. Tänkte mest att fårskinnspadden skulle vara till viss hjälp till bygget, samt att det andas bättre än material i textil
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Vad bra :)
Hästen är bra musklad, ganska rund i kroppen och rätt bred, ungefär x-vid i bomvidd. Det är en unghäst och därför vill jag ha något att sitta mer stabilt på när jag rider utan sadel. Jag skrittar och travar barbacka, men vore trevligt att rida i alla gångarter. Vill ha något som förlåter om man studsar litegrann, därför jag tänkte på en fårskinnspadd.
Jag ska inte ha några stigläder på den, så det kommer inte bli punkttryck :) men vill ändå ge litelite rymd åt ryggraden.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja miedo här på buke har väll en sån och rider med ihop med en voltige gjord? Ser stabilt ut där åtminstone.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Du kanske vill sy? Då blir det nog bra. Annars, om du vill komma billigt undan finns det barbackapaddar färdiga och klara för några hundralappar på tyska och engelska Ebay (.de och .co.uk). Säger hon som är hopplöst dålig på att slöjda, men förstår att vissa tycker att det är det roliga, så då struntar ni i detta tips!
 
Har precis läst igenom hela tråden och är glad att jag hittade den, inspirerande och roligt att läsa! Har någon sytt något mer senaste året som ni kan visa bilder på? :)

@lady_vip långt efter men som Buck skrev så har jag länge ridit med en sådan padd från hööks som jag använder hööks barbackagjord till (utan stigbyglar!). Älskar den då det ger väldigt nära känsla men lämnar ryggraden fri och dämpar mitt skumpande om något går fel :angel: Har själv spånat lite på att bygga upp den lite fram och bak och täcka den med fluff....
 
De
Har precis läst igenom hela tråden och är glad att jag hittade den, inspirerande och roligt att läsa! Har någon sytt något mer senaste året som ni kan visa bilder på? :)

@lady_vip långt efter men som Buck skrev så har jag länge ridit med en sådan padd från hööks som jag använder hööks barbackagjord till (utan stigbyglar!). Älskar den då det ger väldigt nära känsla men lämnar ryggraden fri och dämpar mitt skumpande om något går fel :angel: Har själv spånat lite på att bygga upp den lite fram och bak och täcka den med fluff....
Det jag kan tänka mig att man enkelt kan göra för att gå mer djup i sitsen, är att lägga en fårskinns padd på :). Man sjunker då ner och får lite mer stöd bakom rumpan. Och man slipper sy ;)
 
Har haft fårskinn löst på några gånger på vintern och det är jättemysigt :) Stöd behöver jag egentligen inte, trivs jättebra med den som det är. Det som eventuellt lockar är egentligen knästöd så jag lättare länger ner benen. Men eftersom jag trivs bra med den vet jag inte om jag vågar fiffla med den, utan får nog köpa en till eller annan vojlock att utgå från om jag vill ordna något med mer stöd.
 
Jag har sytt, men tror jag glömt lägga upp bilder här. :)
Fler går att se på: http://hastinsikt.blogg.se/2013/august/barbackasadeln-steg-for-steg.html#comment

dsc_0195_521f431addf2b3443aa4aabd.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 388
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 333
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 810
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp