Barbackapad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Partyboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 971
P

Partyboy

Jag har en fråga om barbackapad.

Har sett tråden som finns här på bukefalos om att sy en egen. Men min fråga är vad är bäst och använda ett Schabrak eller en Voljock och visst funkar det att bara sy fast en sadelgjord och inget mer så att man har lite mjukt och sitta på.

Tips Någon.

Sv: Barbackapad

det är ingen större skillnad på om man använder ett schabrak eller en vojlock man har ju ändå ett shabrak eller en vojlock under när man rider.
tycker bäst om vojlock då det ser mer ut som en sadel då och man kan använda det runda partiet bak till som mall för bakvalvet.
fördelen med barbackapaddar, är att man har fram och bakvalv som gör att man sitter som berget och får en bra sits.
de flesta i den andra tråden gör sadelstroppar med W fästen och ringar i vojlocken där de sätter stropparna och har en vanlig sadelgjord till.
skriv lite i barbacka padd skratt dax tråden så finns det många som kan hjälpa dig.

Jag har en vojlock under som jag sedan har sytt fast barbackapadden på. Sen har jag ett schabrak under det.

Du skrev att det skulle funka med att sy fast en sadelgjord och sen inget mer. Då kan du ju ta en täckesgjord runt i stället. Det har jag vid barbackaturer så att byxorna inte ska bli så smutsiga.

Jag tänkte mig snarare att man tar en voljock som man har sytt så man kan använde en sadelgjord eller liknande och sen lägger man det på hästen och rider iväg, enkelt och smidigt. Varför ska man ha dubbelt typ en voljock och sen ett schabrak? När man rider barbacka har man ju inget alls och sitta på. Det jag vill få fram är inte att man ska sitta som en gud utan att det finns något litet där som gör det lite skönare om man ska rida lite längre.

En barbackagjord (använder inte stigläder/stigbyglar) eller voltigegjord av enkel modell med schabrak eller vojlock funkar bra. Jag tycker inte att schabrak & täckesgjord har inte funkat för mig - glider. Fast - det ska tilläggas att min bålstabilitet inte är den bästa f n.

Jag har väldigt bra balans och känner mig inte osäker att man ska glida eller något utan vill bara sitta lite mjukare och tycker att en voljock och en spännanordning av något slag räcker utmärkt men det gäller ju att det blir fäst ordentligt så man kan spänna åt så voljocken sitter kvar.

31998518.jpg

är det ngt sånt här du är ute efter? shabrak med sadelgjord stroppar?
nackdelen är ju att man då sitter med benen på sadelgjorden som skaver, då är det bättre att sy på ett till shabrak över det första för att komma undan skavet. och då bara sy fast det vid manken och bak. typ såhär
31998527.jpg

Jo exakt men den W formade med ringar sitter bara på en sida eller är det på båda sidorna och vad använder jag för att fästa i ringarna?

W fästerna sitter på båda sidorna, går bra att använda vanliga spännband och ringar från en slaktad grimma till själva fästet. sen så syr man fast läder stoppar i ringarna och göra hål så att man kan spänna sadelgjorden som till en vanlig sadel.

W fästerna sitter på båda sidorna, går bra att använda vanliga spännband och ringar från en slaktad grimma till själva fästet. sen så syr man fast läder stoppar i ringarna och göra hål så att man kan spänna sadelgjorden som till en vanlig sadel.

Eller om man inte har läder att göra stroppar av så viker man ett spännband runt ringen och gör hål. Om man gör långa stroppar och använder dressyrgjord så klarar man sig nog med ett enkelt schabarak/vojlock :)

Jag har väldigt bra balans och känner mig inte osäker att man ska glida eller något utan vill bara sitta lite mjukare och tycker att en voljock och en spännanordning av något slag räcker utmärkt men det gäller ju att det blir fäst ordentligt så man kan spänna åt så voljocken sitter kvar.

Just därför funkar det bra schabrak/vojlock och barbackagjord som "spännanordning" så att vojlocken håller sig på plats. En barbackagjord kostar 3-400.- och man slipper sy alltså.... :)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 298
Senast: iNHALE
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
936
Senast: Bison
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka