Barbackaridning...hur ligger det till??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 4 288
Sv: Barbackaridning...hur ligger det till??

Barbacka är nyttigt, även för mig som är dressyrryttare :D

Det är ju trots allt de närmaste man kan komma hästen ;)

Jag fick förut rida men schabrak för oållan var så kännslig i hårstråna men nu funkar det.

Rider barbacka efter behov. Dvs. om jag gjort en rörelse med sadel och inte riktigt känner vad som händer tar jag av sadeln för att känna och registrerar känslan i skallen :D

Du kan få lite av min "put rumpa" med;)

jjeg skrev:
....och hur sitter du då när du rider barbacka....

Jag sitter rätt upp och ner ;) i lodrät sits med vikten på insidan av låren till största delen. I början kunde jag ju inte sitta så, men efter lite flitigt barbackaridande med en hjälpsam häst (han knuffar mig framåt väldigt mycket i tölten) så har senor och muskler vant sig vid bredden :crazy: :p

Diabolical_Kitten skrev:
Enligt Ingdams utprovare hade jag väldigt markerade sittben, därför hade jag problem att hitta en sadel som jag satt som jag skulle i. Men jag är inte ensam om det...

Jag undrar också hur du sitter när du rider barbacka, för på min häst kan inte jag sitta i en lodrät sits. I min Torsion kan jag det, då den är uppbyggd i sätet, men jag kan inte det när jag rider barbacka. Jjeg beskrev ganska bra hur det blir...

:o Fick DE klämma?? :eek: ;) :D *fniss* nej, förlåt, vi är ju såklart olika, jag har inte personligen klämt just där på så många :p så jag vet faktiskt inte hur pass normala sittben jag har ;)
Dock har jag ofta fått höra att jag har ett ganska "benigt arschel" :o typ när jag velat sitta i knät på folk, så mina sittben borde väl inte vara väldigt väl inbäddade...

Jag har ridit mycket barbacka med ridgjord, och det tillsammans med framguppandet som min pålle gör så har jag kanske fått mycket hjälp med sitsen... Om man blir framtryckt så samtidigt som en ridgjord som sitter lodrätt stoppar en så hamnar man ganska snart lodrätt, annars gör det jätteont på insidan av låren :o :crazy:

Jag kanske kan ta betalt för att ta emot folk som får lära sig rida barbacka lodrätt på min lilla skrutt?! :idea:

jjeg skrev:
Jag använder oxå en pad ..en super bra pad..tjock, men inte för mjuk. Sen vill jag igen påpeka detta med den lodräta sitsen...ju bredare häst man har ju svårare .. det svåra på en bred häst är tex..när man måste lägga till skänkel..Då hamnar man fel....Speciellt om hästen är bred över ryggen och sen smalnar av nertill vid skänkelläget...

Ahh... underskänkel använder ju inte jag :p det går liksom inte på en liten islänning när man är så lång som jag... Jag använder bara vikt och överskänkel, och då är det inge problem!

Immer skrev:
Någon enstaka gång utan sadel är OK för de flesta hästar, men i övrigt ska sadeln användas. Ingen häst mår bra av det punkttryck som ryttarens sittben ger, sadeln hjälper till att fördela ryttarens tyngd och det blir inget punkttryck.

Min egen häst skulle förmodligen inte bli särskilt glad över att bli riden barbacka av mej. Som jag skrev innan, jag är både tung och har vassa sittben. Obalanserad är jag dock inte och jag sitter heller inte och skumpar runt:D

Immer

Mår INGEN häst bra av det? Det var väl verkligen att generalisera?? Vad har du för något som stödjer den teorin?
Folk har ridit barbacka i tusentals år innan man började använda sadel. Och sadel började man använda i strid för att kunna sitta säkrare i sadeln, inte för att fokl hade för vassa sittben. :crazy:
Jag skulle säga att de flesta hästar mår gott av att bli ridna barbacka.

Men som du säger, en tung ryttare som sitter hårt på sina sittben är såklart inte skönt för NÅGON häst. Men det beror väl på ryttaren och inte på huruvida hästen mår bra av barbackaridning?

skuggi skrev:
Ahh... underskänkel använder ju inte jag :p det går liksom inte på en liten islänning när man är så lång som jag... Jag använder bara vikt och överskänkel, och då är det inge problem!

Aha ....du har en pyttehäst,har ridit en islänning barbacka mycket men han var så platt och bred över ryggen så benen stack rakt ut :rofl:
Min pålle är rund och bred och rak över ryggen och det är svårt att hålla sig på insidan av låren, går bättre om man drar bak benet och vinklar knäet lite mer ...Alltså att inte rida med superlååånga ben...som indianerna.:rofl:
Ibland är det ju så ATT man tror man rider super och sitter i lodrät sits...:rofl: Sen videofilmar man ....:angel: :angel: Fy fabian hur det ser ut..:rofl:

Haha, nej ;) Han fick inte klämma :p Men jag beskrev mina problem och han såg hur jag hamnade i sadlarna, och så sa han att det berodde på det.

Jag glider bakåt på min häst, kanske är det som gör att jag inte kan sitta i lodrätt sits på honom? :D
Han är ju helt plan i ryggen, så man sitter ingenstans, utan man glider bakåt i farten... Det blir ännu värre med barbackasadel (dock utan stigläder)

skuggi skrev:
Mår INGEN häst bra av det? Det var väl verkligen att generalisera?? Vad har du för något som stödjer den teorin?
Folk har ridit barbacka i tusentals år innan man började använda sadel. Och sadel började man använda i strid för att kunna sitta säkrare i sadeln, inte för att fokl hade för vassa sittben. :crazy:
Jag skulle säga att de flesta hästar mår gott av att bli ridna barbacka.

Men som du säger, en tung ryttare som sitter hårt på sina sittben är såklart inte skönt för NÅGON häst. Men det beror väl på ryttaren och inte på huruvida hästen mår bra av barbackaridning?

Jag har inga vetenskapliga bevis att stötta mej på. Men barbackaridning inebär ett punkttryck, det kan du aldrig komma ifrån.

Vad gäller sadelns historia så är jag inte så insatt som du tycks vara. Att den uppfanns för att användas i strid och för att ryttaren skulle sitta säkrare tror jag dock inte är hela sanningen. Inte heller att den uppfanns för att folk hade vssa sittben, men kanske snarare för att hästens rygg skulle klara av att bära ryttare och packning längre sträckor/perioder?

Och en tung ryttare behöver inte sitta hårt på sina sittben för att det ska vara obekvämt för hästen. Det räcker så väl med att sittbenen är vassa och att ryttaren sitter i en normal lodrät sits:D

Immer

Diabolical_Kitten skrev:
Haha, nej ;) Han fick inte klämma :p Men jag beskrev mina problem och han såg hur jag hamnade i sadlarna, och så sa han att det berodde på det.

Jag glider bakåt på min häst, kanske är det som gör att jag inte kan sitta i lodrätt sits på honom? :D
Han är ju helt plan i ryggen, så man sitter ingenstans, utan man glider bakåt i farten... Det blir ännu värre med barbackasadel (dock utan stigläder)

Tänkte väl :p coolt jobb annars ;)
"Jo, får jag klämma lite på frökens bak så ska jag ta fram en sadel som passar!" :rofl: :rofl:

Ja, om du glider bakåt kan jag förstå att det blir svårt... Har du testat med ridgjord och bara en tunn vojlock? Då glider man inte lika lätt, brukar ha det när jag vill rida barbacka men pojken är på bushumör :crazy:

Immer skrev:
Vad gäller sadelns historia så är jag inte så insatt som du tycks vara. Att den uppfanns för att användas i strid och för att ryttaren skulle sitta säkrare tror jag dock inte är hela sanningen. Inte heller att den uppfanns för att folk hade vssa sittben, men kanske snarare för att hästens rygg skulle klara av att bära ryttare och packning längre sträckor/perioder?

Och en tung ryttare behöver inte sitta hårt på sina sittben för att det ska vara obekvämt för hästen. Det räcker så väl med att sittbenen är vassa och att ryttaren sitter i en normal lodrät sits:D

Immer

Sadelns historia är det bara att läsa in sig på, när man började använda sadlar så var det just för denna orsak enligt litteratur jag läst. Bland annat är det en tjej som doktorerat i ämnet som skrivit bra om detta. Kommer inte ihåg vad hon heter nu, kort minne :crazy:

Men det är väl inte så noga kanske, vad jag vill poängtera är att DE FLESTA hästar mår bra av att ridas barbacka, i varierande grad beroende på individ, och att man nog kan överlåta åt hästen att avgöra om man sitter tillräckligt mjukt när man rider barbacka...

Som jag sa tidigare så är det alltså en erkänt duktig sadelmakare som själv anser att vår rumpa är hästens bästa sadel... Och hon vet en del...

Har inte provat med ridgjord. Jag köpte en voltigegjord som jag tänkte rida med, men pga mitt knä så kan jag inte rida barbacka mer. När jag ahr ridit i 20 min känns det som att det ska gå av och jag kan knappt gå efteråt. Jag tror att mitt knä hamnar i en konstig vinkel, pga att han är så bred, och att jag behöver stigbyglar som stöttar det. Har varit såhär sen en mopedolycka i höstas, då jag flög av moppen och knät fick ta hela smällen på asfalten. :crazy: Riktigt mysigt.....

Men nu har jag ju en sadel, så jag behöver inte rida barbacka :D :D :D

skuggi skrev:
Sadelns historia är det bara att läsa in sig på, när man började använda sadlar så var det just för denna orsak enligt litteratur jag läst.

Skriv gärna vilken litteratur du läst, jag vill lära mej mer.

Immer

Diabolical_Kitten skrev:

Kanske det är svårare för oss med BREDA hästar som har raka, runda och platta ryggar...Inget sadelläge direkt...om ni förstår vad jag menar :rofl:
Jag kan även tillägga : jag får oxå ont i knäna vid barbackaridning...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka