Barbackaridning...hur ligger det till??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 73
  • Visningar Visningar 4 289
Sv: Barbackaridning...hur ligger det till??

Jamen man ska ju känna dem, men inte sitta så tungt på dem att det blir oskönt för hästen. Har du testat att vrida om låren också då? Brukar ofta hjälpa. Annars har du kanske för lite stoppning på insidan av låren? :p Får träna upp ett par innerlår att sitta på :idea:

Det beror nog lite på ryttaren och hästen, ocm det är bra eller inte. Men att träna sin egen balans, ja det är det nog alltid bra till.

Jag vet inte om det blir oskönt för hästen, men det gör ont på mig i en del sadlar. Och jag känner ju att sittbenen trycks ner i hästens rygg när jag rider barbacka, men han har inte reagerat hittills.

När jag rider barbacka och i bomlöst så kommer mkt av tyngden på insidan av låren, men inte så mkt som det verkar göra vid andra.
Jag ahr försökt dra upp benen, låta dom hänga, och spänt mig så jag sitter i dressyrsits (min häst är så bred så det är praktiskt taget omöjligt för mig att få så raka ben barbacka), men det är likadant hur jag än gör (fast drar jag upp benen sitter jag på sittbenen helt och hållet). Det blir bäst om jag abra låter benen hänga, men de känns tydligt ändå.

Men det kanske bara är så vid mig? Har haft problem i bomsadlar att jag glider fram, sittbenen hamnar i den djupaste delen av sadeln, men tyvärr hamnar jag då väldigt långt fram. Enda sadlarna jag satt riktigt bra i var sadlar som Clincher hopp som var flata med tyngdpunkten långt bak och Stubben Avalon som är väldigt öppen i sätet.

Min häst skulle till o bita mig i förrgår när jag skulle sätta på henne gjorden jag har när jag rider barbacka, så antagligen ville hon inte så då slipper hon. Men hon är alltid nyfiken ,pigg o positiv när vi är ute så känns tråkigt om hon ska behöva stå nu i flera månader för att jag inte har någon sadel..Annars rekomenderar jag att slakta någon gammal sele o ta gjorden till den o lägga tryckfördelande materail under den o utåt (där man sitter) och sedan lägga på nåt mer om man vill(jag har klippt sönder en gammal päls kappa jag har överst. varmt o mysigt)

Jag har ju oxå ganska bred häst.....och det ÄR svårt att sitta rätt ju bredare hästen är...benen ligger ju inte direkt längs sidorna på hästen .....utan sticker snarare ut från knäet och ner..och när man då ska lägga till skänkeln blir det "automatiskt" att benet åker upp..

Barbacka ridning är bra måttliga mängder, det anser jag iaf. Eftersom det inte blir någon avlastning för ryggraden och dess tornutskott så är det inte bra att rida så ofta. En sadel "lyfter" ju upp ryttaren från ryggen och lägger vikten på musklerna.

Prick skrev:
Men du ska inte sitta "på baken". Då sitter du fel och kommer att trycka ned sittbenen i ryggen. Försök sitta med ett mer framvinklat bäcken så kommer sittbenen inte alls ligga an så hårt. Som någon skrev, en viss del av tyngden läggs från innerlåret.

Ett vanligt fel många barbackaryttare gör är att de sätter sig för långt fram. Man ska sitta på samma ställe som om man hade sadel. Då blir även den häst med lite manke mycket bekvämare att sitta på.

Jag vill inte sitta i fel ridform när jag rider.
Rider man så ska man sitta som en ryttare inte som en annan banan... :p Som Diabolical skriver: man svankar så ryggen gör ont. Då är det inte bra för vare sig ryttare eller häst det heller.

Senast ändrad av en moderator:

skuggi skrev:
Nu har jag ju inte klämt på din bak :p men oftast har vi utrustats med en bak som är lämplig för vår kroppstyngd. Har man en liten tunn rumpa väger man oftast inte så mycket heller.
Och om man sitter i lödrät sits barbacka så lär inte dina sittben (för jag antar att det är dem du menar är hårda) bära mycket av din vikt. Sitter man däremot i stolsits, vilket många gör när de börjar rida barbacka eller när man bara rider barbacka ibland, så sitter man ganska hårt på sittebenen. Vilket inte är vidare skönt för hästen förståss. Men jag menar att det känner du ju själv, om du sitter för hårt på sittbenen....

Njae, stämmer bara delvis.
Nej - du har inte klämt på min bak :rofl:
Att man har tydliga sittben och automatiskt inte väger mkt stämmer inte heller. Mina tydliga sittben är en ärftlig sak jag fått från min mors sida. Min syter är likadan hon. Min mor är en ganska kraftig kvinna... :o (förlåt mamma!) och ändå har hon alltid haft problem med sina oerhört tydliga sittben.

Knepigt, men vi är ju alla olika, kanske har du extra stora sittben? :idea: :crazy:

Det KAN ju vara gjorden hon inte gillar också... Har du kollat noga så att den inte trycker på ryggraden eller så? Jag har svårt att tro att hästen skulle försöka bita när du kommer med gjorden om det är så att det är din rumpa den inte gillar. Då borde den sura när du hoppar upp... tycker jag iaf...

hopp_o_galopp skrev:
Jag vill inte sitta i fel ridform när jag rider.
Rider man så ska man sitta som en ryttare inte som en annan banan... :p Som Diabolical skriver: man svankar så ryggen gör ont. Då är det inte bra för vare sig ryttare eller häst det heller.

Det är inte fel ridform som avses skulle jag tro. Såklart ska man sitta riktigt. Nu finns det olika skolor för vad som skulle vara riktigt, men efter att ha gått nån liten kurs i akademiskt ridning så har jag iaf funnit att man kan sitta mycket mer lodrätt än man ofta gör i tex en bomsadel. Nuförtiden tycker jag att det känns som att sitta kutryggigt när man sitter som man fick lära sig på ridskolan, och det som nu känns riktigt kändes helt knäppt i början. :crazy:
Men på hästen kan jag direkt läsa när jag hamnar i bakvikt, sedan jag lärde mig sitta lodrätt så har han mycket lättare för tölten. Hamnar jag i bakvikt betyder det pass för honom, och då märks det TYDLIGT :crazy:

Och jag inser ju att vi är skapta olika, därför skrev jag "oftast"... ;)

skuggi skrev:
Det är inte fel ridform som avses skulle jag tro. Såklart ska man sitta riktigt. Nu finns det olika skolor för vad som skulle vara riktigt, men efter att ha gått nån liten kurs i akademiskt ridning så har jag iaf funnit att man kan sitta mycket mer lodrätt än man ofta gör i tex en bomsadel. Nuförtiden tycker jag att det känns som att sitta kutryggigt när man sitter som man fick lära sig på ridskolan, och det som nu känns riktigt kändes helt knäppt i början. :crazy:
Men på hästen kan jag direkt läsa när jag hamnar i bakvikt, sedan jag lärde mig sitta lodrätt så har han mycket lättare för tölten. Hamnar jag i bakvikt betyder det pass för honom, och då märks det TYDLIGT :crazy:

Och jag inser ju att vi är skapta olika, därför skrev jag "oftast"... ;)
....och hur sitter du då när du rider barbacka....

Enligt Ingdams utprovare hade jag väldigt markerade sittben, därför hade jag problem att hitta en sadel som jag satt som jag skulle i. Men jag är inte ensam om det...

Jag undrar också hur du sitter när du rider barbacka, för på min häst kan inte jag sitta i en lodrät sits. I min Torsion kan jag det, då den är uppbyggd i sätet, men jag kan inte det när jag rider barbacka. Jjeg beskrev ganska bra hur det blir...

Jag tycker att det är bra med barbacka ridning, har en häst som tycker om det också, han blir bra mycket trevligare att rida ( känsligare ) än när jag har sadeln, men samtidigt klarar jag inte av att rida dressyr barbacka. Skritt, tölt och galopp går väl an, men trav är ett riktigt hemskt kapitel...

Men jag tror att jag är en bra "barbackaryttare" eftersom jag äger en mjuk bak och det vete fanken om det finns några ordentliga sittben:rofl: ( känner inte dem så mycket när jag rider )

Men man ska nog inte rida barbacka jämt, men Variation är bra :)

Jag har dels naturlig pad, dels en häst som är väldigt pigg på att säga till när det är nåt, men hon verkar tycka det är helt ok när jag rider barbacka. :)

skuggi skrev:
Det KAN ju vara gjorden hon inte gillar också... Har du kollat noga så att den inte trycker på ryggraden eller så? Jag har svårt att tro att hästen skulle försöka bita när du kommer med gjorden om det är så att det är din rumpa den inte gillar. Då borde den sura när du hoppar upp... tycker jag iaf...
har en bild på körgjorden någon stans,om jag hittar den lägger jag upp den. men det är en sån model som går upp en bit(som på finselar,är som en extra upphöjning vid ryggradern o lite innan) har haft den löst spänd, och hadt en avlastande skumvojlock under o en päls för mig o sitta på.

Jag rider barbacka en gång om året, och det är på julaftons morgon!
Så då har jag ingen "utrustning" förutom träns, skydd o täcke på hästen.

Jag har ridit barbacka i 1 år minst och min häst visar inga som helst teckan på att han är missnöjd..
Håller fullständigt med Skuggi.
Du sotter aldrig still och dessutom så handlar det om att du ska knipa åt med låroch säte i första hand, inte sittbenen så mycket.
Jag rider väldigt mycket med sittbenen när jag ska svänga, behöver knappt hålla i tyglarna, pållen vet exakt vad trycket betyder...Och jag har ganska så benig röv men det är snarare så att jag har fått en hejdundrans balans och sätesmuskler och hästen har fått fina ryggmuskler...
Så jag säger, Barbacka är helt okej.

Men förresten, till dom som tycker att dom har för benig röv eller liknande, köp en barbackapad då..Den lindrar ju lite och sedan så har ni ett litet hadntag också som ni kan håller er i ;)
Kan rekommendera Horsedream.

Jag använder oxå en pad ..en super bra pad..tjock, men inte för mjuk. Sen vill jag igen påpeka detta med den lodräta sitsen...ju bredare häst man har ju svårare .. det svåra på en bred häst är tex..när man måste lägga till skänkel..Då hamnar man fel....Speciellt om hästen är bred över ryggen och sen smalnar av nertill vid skänkelläget...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 736
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka