Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
babsan skrev:dessutom håller jag med de som menar att nybörjarna borde rida barbacka. det är det allra bästa sättet att få en bra sits!
Var har jag nämnt något om att rida barbacka på hästar med ryggproblem? Vid vissa typer av ryggproblem kan det vara bra men defenitivt inte alla.kenneth skrev:Om man rekommenderar någon att rida barbacka på en häst med ryggont så ger jag inte så mycket för det råder, sen må den personen vara veterinär eller inte för det är ett uselt råd.
NinaIsabell skrev:En skicklig ryttare kan utan problem rida barbacka varje dag på sin häst förutsatt att hästen arbetar rätt och att båda trivs med det!!
Givetvis rider jag itne en häst barbacka om den har ont och inte mår bra av det. Jag har däremot valt att rida min häst barbacka då hon hade ont i länden. Jag ville vara säker på att inte få tryck i närheten av det onda området.NinaIsabell skrev:Ang att rida barbacka på hästar som har ont i ryggen/ryggproblem så vill jag bara säga vad jag tycker: Har en häst ont i ryggen bör man inte sitta på den över huvud taget! Då är det bara arbete från marken som gäller! Det är vad jag tycker!!
NinaIsabell skrev:En skicklig ryttare kan utan problem rida barbacka varje dag på sin häst förutsatt att hästen arbetar rätt och att båda trivs med det!!
tamsan skrev:jag läste en annons, eller omdet var en insändare i häst och ryttare nydligen, där någon skrev att barbackaridning skulle skada hästen? Vad tror ni om det?
![]()
babsan skrev:jag kan bara gå till mig själv när det gäller sitsen.
efter att ha ridit i ca 15 år på ridskola - utan att lära mig att sitta ordentligt (ja, ja, jag är trög) skaffade jag min första häst (en travare by the way) och under barbackaritterna kopplade jag omedelbart ihop sitsen och kontakten med hästen.
barbacka känner du hästens rörelser och får en djupare kontakt. plötsligt förstod jag varför jag aldrig kunnat sitta ner ordentligt i traven: jag var ju spänd i höfterna.
utan sadel kunde jag tydligt känna hästens rörelser med varje ben och jag tog ett jättekliv i min ridning! genom att slappna av och följa med hästens rörelser i varje steg fick jag inte bara en bättre balans, jag kunde också styra hästen med hjälp av sätet. något som tidigare varit grekiska för mig. nä, skänklar och tygeltag var det som hade gällt på ridskolan!![]()
förresten anser jag att det inte går att generalisera i frågan om man bör rida barbacka på en häst med ryggont. vid vissa åkommor/sjukdomar bör man inte rida barbacka och vid andra är det inget problem. min åsikt är att om man inte ska rida barbacka, ja, då bör man inte rida med sadel heller!![]()