Barbackasadel =D

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sarasara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 555
S

Sarasara

Haha, jag funderar på att köpa en sån..DEt ser så jäkla mysigt ut att rida med den..

Därför har jag några frågor ang. den..

Vad kostar den? Kan man köpa en strl full till en mkt kraftig och muskolös d-ponny (det är dags för stor häst snart)?

Är dom bra?

Sv: Barbackasadel =D

Det som jag tycker är den stora nackdelen med dem är att de inte är uppbyggda kring ryggraden, alltså blir det ett tryck på tornutskotten från den "rem" som sadelgjord och stigläder fäster i. Använder man inte stiglädren så blir det ändå ett ansenligt tryck som KAN skada hästen. Om du bara vill ha något mysigt och stadigare än helt barbacka så tycker jag att du kan köpa ett vanligt fårskinn(eller fårskinnspad) eller varför inte ännu hellre ett renskinn :love: :idea: och sedan fäster du det med en vanlig ridgjord (tex från Lillhästen i stav) ridgjorden har nämligen bossor som låter ryggraden gå fri och det finns hållare för stigläder om man vill ha det! Ridgjorden finns både med och utan byglar, himla smart tycker jag! :love:

Vill du ändå absolut köpa en barbackapad så tror jag absolut du kan köpa en i full, den är ju mjuk så det gör ju inget om den blir lite lång... De kostar väl från omkring 2000:- vill jag minnas...

Jag ska köpa en barbackapad imorgon, lätt begagnad i och för sig.

Fördelar:
Man håller sina byxor rena när man rider barbacka
Man skonar hästen från skav (när jag klättrar en hel del barbacka så ruggas håret under mina ben eftersom man inte sitter helt blixtstilla i skarpa uppförsbackar)

Nackdelar:
Fördelar ju inte vikten på samma sätt som en sadel
Man BÖR inte använda stigläder på en vanlig barbackapadd (en ridgjord däremot är bättre på detta vis - den har bossor så den ger ju åtminstone lite tryckavlastning över just ryggraden)

Pris:
Beror ju helt på vad du köper. Det finns barbackapaddar som är mera som vojlockar med sadelgjordsfäste, brukar du kunna hitta för en 500-600:-
Fårskinnsbarbackapadd kostar ca. 2000:-
Pat Parellis barbackapadd i mocka och tjock stötdämpande filt brukar gå för runt 3000:- (!)

Vad är det för modell av barbackapadd du har kollat på?

Alltså, det är inte så att jag har tänkt att risa med den regelbundet..Bara mysit att ha när man ska skritta ut någon gång ibland..Men tack för svaret!

Joneya:

Det är en jag har sett i min lokala ridsportsaffär..Den såg lite ut som en fårskinnsvojlock fast de va liksom fårskinn där man satt också (svårt att förklara)..

Tillverkaren heter Christ..

Aha, en horsedream alltså :) Sådan jag ska köpa imorgon. Brukar kosta runt 1900-2000:- helt ny

Är det ingen som har en bild på en barbackapadd?
Blev ju jättenyfiken nu :)

hehe dom är skitfula :angel:

Men dom ser mysiga ut!

*lånar knapp*

Jag har köpt en sådan här: http://groups.msn.com/Snabeldraken1/shoebox.msnw

Jag är supernöjd med min!! Använder dock ej stigbyglarna då jag ej vill på tryck över ryggen på min häst, dessutom behöver man inte dra sadelgjorden så jättehårt, den ligger bra iallafall och man slipper tryck på pålles rygg.

I denna sadel sitter du STABILT med knästöd och lite uppbyggt säte. Mjukt, skönt, stabilt och hästen gillar den också! Rekommenderas!!

Det är en som tillverkar dem hemma efter beställning och man kan välja färg bara hon kan få tag i material. Lite dyra (2500 kr) men frakt ingår och de är kanonsköna!! Jag tycker helt klart att den är värd sitt pris!

Red en längre period med barbackagjord & renskinn, supermysigt & mjukt för hästar :)

barbacka.jpg

Skinnet är luftfyllt & ryggmusklerna på hästen får storfrihet att röra sig samt att våra vassa sittben inte sticks så i deras rygg :smirk:
(Testa genom att sätta dig på händerna med handflatorn aneråt, sen vickar du lite & flyttar vikten från ena skinkan till den andra så känner man samma som hästen känner på sin rygg...)

Men snälla människa hur rakar du din häst? :eek: :eek: :eek: :eek: :smirk: :smirk: :mad: :mad: :mad: :cool: :cool:

Snälla människan har aldrig förut rakat en häst & att raka en islänning är inte det lättaste kan jag tala om för de som inte försökt. Skit det samma hur det ser ut huvudsaken tycker jag är att det fyller sin funktion, eller?
Dessutom var det inte klippningen som skulle visas upp utan renskinnet!

okej, jag tyckte bara att det såg ut som att hästen var klippt ända in på skinnet..

Varför klipper man hästar så btw? Det är ju på halsen och under sadeln de svettas mest? :confused:

om man ska rida barbacka så ska man inte ha ngt under sig, eller jo hästen men .. ska man rida barbacka så det det inte vara ngt mellan ryttare o häst.

ska man rida barbacka så det det inte vara ngt mellan ryttare o häst.
Hur skönt tror du det är för hästen med dina sittben i ryggmusklerna?
Testa att sitta på händerna som jag beskrev ovan så känner du själv.

Ärligt talat förstår jag inte vitsen... Varför använder man inte bara ett schabrak och en täckesgjord? Du kan ju ändå inte använda stigläderna, och ja..?

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 437
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 056
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka