Barbackasadlar

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Några billiga barbackasadlar att rekommendera? (med stigbyglar?
Har kollat in den på Tumbleweed, men någon skrev att den glider om hästen har minsta manke. Några fler erfarenheter av den?

Sv: Barbackasadlar

Stigbyglar på en barbackapad verkar ju va mindre bra..

Men det finns en skön pad från horsedream i fårull. Superskön att rida i :D

Jag ska ju inte använda stigbyglarna till lättridning eller så, men jag vill ha lite mer stöd.

Jag får även jätteont i mitt ena knä när jag rider barbacka, tror det är för att jag inte sitter med knäna framåt, utan jag låter bara benen hänga när jag rider barbacka. Och med stigbyglar tror jag nog det skulle vara lite lättare att ha benen rätt, för om jag ska dra upp dom såpass (hästen är bred, så jag måste dra upp knäna väldigt mkt då) spänner jag benen, och spänner jag benen säger jag till min häst att sakta av (och det kommandot vill jag inte ändra på).

Jag får mer ont i mitt knä av att ha det böjt. Utan stigbyglar mår det bättre.

Men alla e vi olika :D

Men hästen är så bred så jag kan inte ha det utsträckt. Det är ju inte som att jag sitter i en dressyrsadel eller så... Det är ju ändå böjt, men det kanske är för att jag behöver stöd så att det blir mindre påfrestning på knät. (jag kanske ska tillägga att jag kraschade med moppen tidigare i höst och mitt knä fick ta smällen. Jag kan inte ha tryck mot knät utan att halvt om halvt dö för att det gör ont)

Tänk dig om man sitter i en hoppsadel med stora klossar utan stigbyglar... Så kommer ju benen fortfarande vara böjda även om man slappnar av... Så blir det. Mina ben går mot bogen för att han blir lite tunnare där för han är så bred att sitta på, förstår du?

Ok...måste va en rejält tjock pålle då... Mina är runda men det fenomenet får jag inte då jag rider. Fast jag kan ju va längre än dig med...

En häst behöver inte vara tjock för att vara bred. Men det är en stor skillnad att sitta i en sadel med uppbyggd säte och att bara sitta på hästen utan nånting.
Sen så tror jag inte det har med längd att göra... Jag är 175 med långa ben.

Ok...Jag e 1,67 och mina är breda vissa av dem jag rider... Men jag har likväl aldrig märkt av det så. Dessutom rider jag inte i uppbyggda sadlar utan i bomfria som vissa påstår de får ont i höfter av för att man sitter bredare :D

Men då har du förmodligen ett brett bäcken som klarar av det bättre än t.ex. jag.

Jag kanske sitter så för att jag får ont i knät, jag kanske gör det omedvetet. Jag kommer inte ihåg hur jag red barbacka innan jag sabbade knät faktiskt. Men jag flyttar mina knän framåt för att det blir smalare där och det blir lättare att vinkla fram dom utan att behöva anstränga sig, för när jag låter det hänga raklångt får jag ont efter ca 20 minuter då jag vinklar ut knät då, rider jag som jag beskriver ovan så tar det lite längre tid och det gör inte lika ont.

Jag kan inte heller sitta med helt raka ben på min breda häst, fysiskt omöjligt. Går dock utmärkt med en sadel som har uppbyggt säte. Tyvärr har jag inte det då det är svårt att hitta nån som passar, har en Torsion standard ist. Den blir bred att sitta i kan jag säga.

Har därför funderat på barbackapadd el ridgjord. Ridgjord är ju billigare (ex Bole har för ca 300kr). Men då är ju själva gjorden om jag förstått det rätt lite i vägen när man sitter. Bättre med en barbackapadd då. Har dock aldrig provat själv då hästen är väldigt lätt att sitta på och jag inte har knäproblem.

Kanske det :D

Men jag tycker iaf att horsedream padden är grymt bra och underbart skön :D Finns ringar på den för stigläder...

Precis. Med en sadel så går det för mig med, men barbacka känns han väldigt bred faktiskt.

Jag hade nog hellre köpt en barbackapad med stigbyglar, för då blir det lite mjukare att sitta... Min häst är inte så bekväm att sitta på barbacka (kanske jag som är känslig :D ) om man rider längre än 20 minuter och jag vill gärna ha en barbackapad som är bekväm att sitta på.

Jag red i min barbackasadel från Horse Dream för första gången igår!!
Så ootroligt skön!!:love:

Bild från igår:
{DCA8F7FE-F7C8-4472-AC2D-F88FB18FE40E}.jpg

Kostar ju en del men jag gjorde vissa efterforskningar på nätet, vart man kunde köpa den för bäst pris!
Jag hittade hos Agersta för 2195 :-, men det var strl full- du kanske ska ha pony? Då kostar den 1995:-

http://web.telia.com/~u18316091/hastar/barbackasadeln.htm

Väldigt skön och väldigt skonsam!:) :love:
Ångrar inte köpet för en sekund!!

Är inte detta precis samma?

PICT0092.JPG

1800:- hos Hestbolaget.se

Passar den större rumpa än vad du har? Då den är uppbyggd ser det ut som att man inte kan vara större än vad du är?

(nej, hästen är 155 så jag behöver full)

Tror inte det är samma för remmen på framvalvet sitter fast på den från Horse Dream..
Dom ser ju ganska lika ut men tror bakvalvet är lite tjockare på HD sadeln.
När sadeln låg plant på hästen, innan jag spände gjorden, så stod ju inte bakvalvet upp som det gör på bilden.
Så fort jag spände så åkte valvet upp och det såg ut som en riktig sadel:p
Jag tror nog man får ner en häck som e större än min, och min e BRED!:p :angel:
Så man kan säga att den är större än den ser ut på bilden!
Kör den från Hestbolaget du! Dom verkar ju vara väldigt lika!:)

Okej, vad bra :D För min rumpa är betydligt större än din kan jag tänka mig :o

Jag kan ju ringa och höra med båda affärerna så kanske jag får fram några nackdelar eller fördelar med den ena så köper jag den.. Det skiljer sig bara några hundralappar så...

Så man kan säga att den är större än den ser ut på bilden!

Menade sadeln, inte häcken:rofl:

Ja men det låter bra!
Skriv gärna när du ringt så får man höra lite vad som sagts och vilken du har valt!:)

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka