Bärbar dator med matt skärm

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare trudilutt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 424
T

trudilutt

Efter låååång tid med förnekelse är det bara att inse att jag måste köpa ny dator :cry: Jag har försökt leta i djungeln av bärbara datorer som finns på marknaden men vet knappt vad jag letar efter, jag vill ha en snabb (håller på bli tokig på mitt sega skrälle) bärbar dator med MATT skärm. Finns det överhuvudtaget att uppbringa längre?

Behöver lite tips också på vad jag ska kolla efter, förstår ju knappt hälften av alla specifikationer som står :confused: Jag arbetar en hel del med foton och bildredigering om det gör någon skillnad.

Tacksam för alla tips :bow::bow:

Sv: Bärbar dator med matt skärm

Ja det finns, men det är inte så många! Har du provat att söka med hjälp av prisjakt? Där kan du ange matt skärm som en av sökkriterierna.

Det har jag inte gjort men ska genast kolla upp det, bra tips! Tackar :bow:

varför ska du ha matt skärm? Den blanka skärmer är betydligt mycket bättre för det du talar om.

Anledningen till att tillverkarna går bort från matta är just för att bilden är bättre i de blanka.. apple är ett ypperligt exempel omän de erbjuder matta skärmar (iaf på gamla modellen) på macbook pro omän de förespråkar och rekommenderar den blanka..

apple skärmarna är iaf tillräckligt ljusstarka för att inte orsaka några problem oavsett hur solen står sig jänte skärmen.. det kan jag intyga då jag själv sitter på en macbook.

*KL*
Min fru har en halvårsgammal HP Pavillion dv5 med blank skärm, och jag har en snart fyra år gammal HP/Compaq nc8230 med matt skärm. Hennes blanka skärm har ett snäpp bättre ljusstyrka (vilket är värdefullt om man använder datorn utomhus ofta) och aningen bättre kontrast, samt litet större betraktningsvinkel (för den händelse att man tycker att man behöver mer än +/- 60 grader på en laptop... ;) ). Den matta skärmen på min maskin är däremot klart trevligare att jobba med, både för kontorsjobb, bildbehandling och nöjes-film-tittning i alla andra miljöer än neutrala rum med uteslutande indirekt belysning. Orsaken är förstås att den blanka skärmen visar så mycket som inte finns i bilden, i form av reflektioner från omgivningen (inredning, fönster, ljuskällor etc). Jag har flera kollegor med både blanka och matta laptopskärmar, med ungefär samma uppfattning. Det är möjligt att det finns blanka skärmar som är bättre att jobba med än de jag har sett hittills, men i väntan på att faktiskt erfara dem lägger jag mina pengar på matt.

Jag har fruktansvärt svårt att jobba med blanka skärmar. Jag har haft tillfälle att pröva tre olika bärbara med blank skärm och jag tycker lika illa om dem allihopa, jag blir helt tokig på reflektionerna som blir vid minsta ljuskälla på fel ställe. Jag resonerar som så att även om de blanka skärmarna kanske ger djupare färger och allt det där så spelar det ju ingen roll om jag ändå inte kan se vad som är på skärmen.

Vad jag har förstått från vad jag läst på nätet så är det dessutom många som håller på med bildbehandling som menar att de blanka skärmarna ger lite för bra och djupa färger vilket inte motsvaras när man sedan skriver ut bilden, de menar att de matta skärmarna ger mer verklighetsnära färger. Nu har jag själv i ärlighetens namn ingen som helst aning om det verkligen är så eller inte så det kanske är helt fel.

jag håller absolut inte med dig tomten, en blank skärm är det hemskaste du kan ha, då det i ljusa miljöer mer är att likna vid en spegel än datorskärm. speciellt om man har många ljuskällor i rummet, eller arbetar utomhus.

de kanske funkar om man alltid kör med elsladden i, men sitter du på bussen eller på tåget och inte har 230v, så drar du ner ljusstyrkan och då är du helrökt.

Vad jag har förstått från vad jag läst på nätet så är det dessutom många som håller på med bildbehandling som menar att de blanka skärmarna ger lite för bra och djupa färger vilket inte motsvaras när man sedan skriver ut bilden, de menar att de matta skärmarna ger mer verklighetsnära färger. Nu har jag själv i ärlighetens namn ingen som helst aning om det verkligen är så eller inte så det kanske är helt fel.
Pysslar man med bildbehandling på nivån ovanför rent hobbybruk är det helt ofrånkomligt att kalibrera den skärm man jobbar på; om man förutsätter att det är gjort så är egentligen mer kontrast, högre ljusstyrka (går inte alltid hand i hand) och djupare färgåtergivning bara av godo. Om man träffar nåtsånär rätt med utskrifter eller tryck av bilder som justerats på en okalibrerad skärm, så är det faktiskt mer tur än skicklighet - eller ett resultat av att man genom trial-and-error lärt sig kompensera för just den kombinationen av skärmindivid och skrivarindivid som man använder. :)
För runt en tusing och uppåt får man ett grundläggande kalibreringsverktyg, som kan användas på alla typer av skärmar.

Där ser man, man lär sig något nytt hela tiden :bow:

varför ska du ha matt skärm? Den blanka skärmer är betydligt mycket bättre för det du talar om.

Anledningen till att tillverkarna går bort från matta är just för att bilden är bättre i de blanka.. apple är ett ypperligt exempel omän de erbjuder matta skärmar (iaf på gamla modellen) på macbook pro omän de förespråkar och rekommenderar den blanka..

apple skärmarna är iaf tillräckligt ljusstarka för att inte orsaka några problem oavsett hur solen står sig jänte skärmen.. det kan jag intyga då jag själv sitter på en macbook.
Det är skitjobbigt att jobba med blank skärm, jag väljer också maqtt om jag kan.
de flesta proffsmaskiner har matt skärm... undrar varför...
tror bara blankt finns för att det ger et proffsigare intryck.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag letar en stationär dator som jag kan använda framförallt till bildredigering. Därför behöver den ett stort minne för fotona och...
Svar
7
· Visningar
1 843
IT & mobiler Har kollat lite på bärbara datorer och vet inte vad jag ska ha. Finns ju några märken att välja på nämligen. *Om man ska välja...
Svar
9
· Visningar
3 211
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Ja, det är en verklig djungel att försöka hitta rätt i... Och jag skulle behöva lite råd och tips om bra modeller. Några krav/önskemål...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka