Bärbar datorn

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare swing
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 457
S

swing

Har hört att man ska dra ur sladdarna när man stängt av en bärbar dator, men varför? Det gör man ju inte på en vanlig? Måste man verkligen det?

Pratar då om sladden för internet och strömsladden...

Sv: Bärbar datorn

Jag har bärbar och ha aldrig gjort det, ha inte ens hört talas som att man ska göra det heller :confused:

Elsladden drar jag alltid ur, jag har fått för mig att det sliter på batteriet att alltid ha den i. Sen lyser det en irriterade grön lampa på både datorn och dosan på sladden när den sitter i. Internetsladden drar jag aldrig ur.

när man inte behöver ha sladden i så ska man dra ur den, ladda tills den är full och sedan använda utan sladd i!

annars blir det som med våran data... från början kunde man sitta utan laddare ca 2 timmar.... nu handlar det om ca 20 min... men så är datan 2,5 (snart3) år gammal... så det är att man vill skona batteriet helt enkelt.

Batteriet tar stryk av att ha strömsladden i hela tiden. Lika som en mobil, ladda när batteriet är slut.

Har hört att man ska dra ur sladdarna när man stängt av en bärbar dator, men varför? Det gör man ju inte på en vanlig? Måste man verkligen det?

Pratar då om sladden för internet och strömsladden...

Därför att det blir svårt att gå hemifrån med datorn om sladdarna sitter i?:angel:

:D, den var bra!

Jag drar ut för elens skull, inte för själva datorn. Jag har inte ens tänkt på att det kan vara bra för datorn. Drar genast ut sladden. Men det blir ju lite mörkare (det kanske bara är min skärm?)

:laugh:

Jag kopplar alltid ur batteriet på min bärbara för att skona det. Alternativt använder den med batteriet tills det nästan är slut och laddar sen upp det.

Om jag har datorn i mitt sovrum så drar jag alltid ur strömsladden ur väggen på natten, den surrar annars... :p

Kan batteriet bli urladdat om man drar ur sladden ur väggen och batteriet är i datorn, fast datorn är avstängd? Också en skröna jag hört, samma med mobiltelefoner och laddningsbara batterier... Med de sistnämnda ska man alltså tydligen inte låta dem ligga kvar i laddaren när man kopplat ur den.

Senast ändrad:

men när datorn är helt avstängd och inte används, är det skadligt att ha batterisladden i då med eller spelar det ingen roll?

Har ingen aning om svaret på din fråga däremot sa killen på Siba ill min mamma att när man har sladden i ska man alltid ta ur batteriet annars bränner man det. Men jag vet inte, jag har haft batteriet i på min i tre år, och den fungerar prima fortfarande.

puttar upp lite, inget datasnille här som har koll?

Jag har hört att nätsladden hela tiden drar ström, även om inte datorn är på precis som en mobilladdare gör om den sitter i väggen hela tiden. Därför drar jag alltid ur den när datorn är avstängd/väntläge. Tycker det är onödig energiförbrukning, även om den inte är stor.

Vad gäller batteriet har jag också hört att man ska ta ur det om man använder nätsladden, eftersom batteritiden annars blir sämre. Jag har dock mitt batteri hela tiden, orkar inte mecka med det hela tiden.

Precis, den där "klumpen" på sladden drar ström även när datorn är avstängd, ganska mycket dessutom. Drar alltid ut då det även är en brandrisk, precis som mobilladdare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 422
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
IT & mobiler Vad är smartaste sättet att kunna spara ett sms? Långtidslagringen sedan ska vara i datorn, inte på telefonen. Och jag vill gärna...
Svar
15
· Visningar
690
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka