Barefoot Cheyenne - ilägg?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 880
E

eiwo

Kollade på denna sadel och såg att det fanns insydda ilägg under... Är det någon som vet vad det är för ilägg? Vilket material? Är de tillräckligt bra för att använda utan pad eller måste man ha paden med? Ska naturligtvis köpa en bra pad, men måste vänta någon vecka efter sadelbeställning tills jag kan köpa en pad, då pengarna jag får för gamla sadeln precis täcker upp vad denna kostar, och jag måste vänta tills jag får pengar igen för att köpa paden. Så jag funderar på om det skulle gå att rida lite smått med den innan man får paden, om man kan göra en 'nödlösning' eller om jag vackert får vänta på paden? Hästen har en välmusklad rygg och ryggraden ligger 'inbäddad' i musklerna så den sticker inte upp eller något... Känns inte när man rider barbacka :D Väldigt tacksam för svar!

Sv: Barefoot Cheyenne - ilägg?

Man behöver pad, men det går nog att rida utan, om hästen nu är såpass välmusklad. Men absolut ingen hoppning, och använd inte stigbyglarna för mycket, för då ligger all vikt som ett band över ryggen, och det är inte särskilt skönt för hästen.
Vet tyvärr inget om iläggen.

Sv: Barefoot Cheyenne - ilägg?

Tack för ditt svar! Självklart ska jag inte hoppa utan pad, och rida utan stigbyglar en vecka är ingen större uppoffring. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hade en ganska intressant diskussion igår. När är det OK att låna till hästutrustning och när är det inte speciellt smart? Nu menar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 289
Senast: Niela
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025