Barefoot sadeln.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 078
C

Cecely

Jag har äntligen fått hem min sadel nu! Testade den igår men upptäckte att den bara trycker bak! När man tittar på hur den ligger så ser man att sadeln lutar bakåt, för att den ska ligga vågrätt så måste den upp ung 3 cm bak....
Jag kom fram till att den måste vara för trång fram, men hur är detta möjligt? Den ska väll passa vare sig den sitter på en bred häst eller en smal?

Sv: Barefoot sadeln.

Den trykker nok ikke bak. ;) Har du prøvd å ri i den? Husk at dette er en bomløs, du trenger ikke følge helt samme "regler" som for en sal med bom.

Men for noen hester er "framsvisselen" for trang. Du kan prøve å ta den ut og putte inn skumgummi e.l. i stedet, og eventuelt legge inn ekstra innlegg i paden for å løfte forsvisselen fra manken hvis den ligger nedpå etter du har tatt ut framsvisselen.

:)

Jo jag red i den igår en stund och när jag tatt av den så såg man på padden att det bara var tryck bak.
Jag tänkte med på att byta ut den mot skumgummi men då blir det ju inget bra stöd tänkte jag och risken att den slår emot manken finns ju då för min häst har ganska hög manke.

Men kjente du under med hånden mens du red? Svettemerker o.l. er ikke alltid til att lita på...

Ja den sitter lite tajt fram. Men jag vet ju itne riktigt hur det ska sitta...

Samma här!!
Jag la den på hästryggen på min bredaste häst, och redan där såg man att sadeln låg mer i bakåtlut, jag satt i bakåtlut.
Provar varje gång att lägga sadeln längre bak, men då glider den fram ...så jag är lite besviken att den inte passar min breda häst.,..har kontaktat säljaren och ska se vad hon kan göra?
Har du testat att ta ut framvalvet och se hur det känns och hur sadeln ligger?
Vad har du för häst?
Vet inte själv vad jag ska göra..har svårt att hitta sadeln till min breda vän....

Så lenge dere blir sittende der dere ville sittet om dere hadde ridd barbak, gjør det ingenting.

(As long as you are sitting in the same area that you would have sitten if you rode bareback, it doesn´t matter.) :o

Det der med at baksvisselen skal være så og så mye høyere enn framsvisselen (slik som det er på bomsadler) spiller ingen rolle på bomløse.

Kjenn med hånden under der dere tror det klemmer når dere rir, jeg er ganske sikker på at alt er i orden.

Jag har ett varmblod som egentligen inte är så speciellt bred. Fick ett tipps om att jag skulle höja fram valvet men jag förstår inte logiken i det. Man kan ju höja lite här å där om man vill.

Har du själv en Barefoot sadel,sleepy?
TRivs du med den?
Vad för häst sitter den på?

Tror ni att man kan rida utan framvalv?

Nu ligger sadeln bra på pållen!
Jag fick tips att padda upp baktill, klippte till några bitar av ett underlägg, stoppade in i padden och voila! Den sitter ju perfekt!

Vilket sorts inlägg använde du? Är det typ skumgummi?

Underlägg som används till sovsäckar. Fungerar jätte bra, fick in tre bitar.

var hittar man det? ehh, glöm det nu fattar jag! läste fel först!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka