Bukefalos 28 år!

Barf frågor

Hazel

Trådstartare
En vän har fått svar på allergi prov på sin hund och det var minst sagt nedslående. Hunden var allergisk mot i princip all sorts spannmål, och även de flesta sorters kött och även lax. Det kött hon tål är gris, och kanske även älg vilket inte var med på testet. Jag lovade att kolla runt lite på Barf då hon inte är så jättehemma på datorer. Hittade en sida där det stod en hel del, dom hade dock inte räknat upp gris som lämpligt kött. Är det är dåligt val i Barf? hunden tål grönsaker och frukt ganska bra som jag tolkade det. Hon gillade bland annat morötter och äppel. Hon sa även att hunden käkade i princip allt. Så det borde inte bli vara några problem att få henne att äta nåt annat.

På sidan jag hittade stod det att man skulle 50/50 kött och grönsaker. Låter detta bra enligt er. Har inte kommit så långt som till vitamin och andra tillskott än
 
Sv: Barf frågor

Gris är inte ett dåligt val av kött. Även om det skulle vara det så är det ju i din kompis fall ett av få val som finns och då får man ju anpassa sig till det. Alla jag känner som BARFar ger dock sina hundar gris, det är väl bara det att det är vanligast att grunden är kyckling och/eller nöt.

Hur stor del grönsaker man behöver ge beror mycket på individen. Hårt arbetande hundar behöver knappt grönsaker alls medan mindre aktiva hundar kan behöva mycket mer grönsaker, kanske tom. lite mer än 50%.
 
Sv: Barf frågor

Ja det finns ju inte så mycket val. Hon hade gris i frysen nu, så jag lovade att kolla upp det. Hunden är inte hårt arbetande, hur pass ska man variera grönsakerna igentligen? som sagt tålde den iaf morötter och äpple. Men om den endast skulle käka gris och morötter antar jag att man får ge ganska mycket tillskott :confused:
 
Sv: Barf frågor

De kan ju prova om han tål Hills z/d ultra. Där är
proteinerna sönderslagna så att de (teoretiskt) inte
kan reagera på dem.
 
Sv: Barf frågor

de jag vet om BARF e väl att de ska vara rått kött och man kan ju absolut inte ge gris rått.......
Tål hunden inget annat kött än gris å älg???? de blir ju jättesvårt....
Men förvisso e ju griskött ganska billigt.... jag gav min grislever (plus torrfoder) innan å de åt han med god aptit...de enda man ska vara :devil: noga med är att koka,steka eller torka innan man ger hunden det.....
Men detta visste du kanske:confused:
 
Sv: Barf frågor

Det är väl trikiner det handlar om?

En annan fundering. Brukar dom vara allergiska mot hela djuret? Alltså kommer hunden att reagera lika mycket på koinälvor som på köttet?
 
Sv: Barf frågor

Grisben ska du absolut inte tillaga innan du ger det till hunden!! Då blir benen hårda och splittras och blir jättevassa.
 
Sv: Barf frågor

Grisben ska du absolut inte tillaga innan du ger det till hunden!! Då blir benen hårda och splittras och blir jättevassa.


Men man ger ju inte råa grisben... inte tillagade heller för den delen ,men rått griskött ger man inte, tillagar man griskött med ben får man karva bort benen innan man ger köttet:banana:
 

Liknande trådar

Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Wingates
·
Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 298
Senast: mackan
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
2 872
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp