Barfa katten

Welsh

Trådstartare
Numera är det 6 katter som bor hemma hos oss och då vi barfar hundarna så har vi även börjat fundera på om det går att barfa katterna. Vi har fri tillgång på kaninkött och periodvis även fisk.
Är det någon som gör egen kattmat här?

Kokt el rått kött? Kokta grönsaker?
Vår kattungar älskar pasta hur mkt får de äta av det?

Katterna är dessutom ute katter så de fångar en del möss.
 
Sv: Barfa katten

Visst går det att BARFa katter (jag har gjort det i 6 år), men det finns några skillnader ifrån att BARFa hund. Nu vet jag inte hur du BARFar dina hundar men många ger ganska mycket vegetabilier. Kattens BARF bör inte innehålla mer än ca 10% vegetabilier. Grönsakerna bör kokas eller frysas först och katterna ska kunna tillgodogöra sig något ifrån dem. Grönsaker behövs dock inte alls.

Rå fisk bör generellt sett undvikas, man bör iaf inte ge det på regelbunden basis eftersom rå fisk kan innehålla enzymet tiaminas som bryter ner B-vitaminet tiamin. Vissa fisksorter är dock tiaminasfria, men jag kan inte på rak arm nämna fler än lax.

Kanin är OK, men bör inte utgöra basen i kosten eftersom det innehåller för lite taurin, en för katten livsviktig aminosyra. Fläsk innehåller mycket taurin och hjärta av olika slag innehåller mycket taurin. Lever är viktigt eftersom katter behöver mycket A-vitamin och ifrån animalier och lever innehåller mycket A-vitamin. Dock är för mycket A-vitamin inte heller bra så runt 5% lever är lagom.

Jag kör generellt:
65% kött
10-15% ben (alltså räknat som i rena ben, inte som ben med kött)
>10% hjärta
5% lever
5-10% övrigt (tex. grönsaker, äggula, fisk)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Söker lite tips om kattmat. Familjen har två 11 åriga syskon blandraskatter. Vi har haft de sedan de var kattungar och har ätit...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: Tiffany
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 154
Senast: mackan
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 369
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp