Barfota bild

Sv: Barfota bild

Jo vissa saker förändras inte.

Ett litet citat ur ett långt stycke av den gamla debatten-
"The shoeless experiment has been tried over and over again, but always with the same result -a return to shoeing"

Saxat från
The Art of Horseshoeing
A manual for farriers

William Hunting 1898
President of the Royal College of Veterinary Surgeons

Tack för svaret :)

Tycker att ditt resonemang låter mycket vettigt.
Fattar jag rätt, om du menar att det rent verkningstekniskt inte är några stora skillnader, utan skillnaderna ligger i att SANHCP förlitar sig på att hoven själv visar hur den "vill" bli verkad (väldigt bekvämt, så klart;) ), medan du menar att verkaren måste avgöra detta, baserat på sin utbildning och erfarenhet?
Om hoven och hovslagaren är överens, liksom, så skulle en SANHCP-verkare och en hovslagare verka i stort sett likadant?

Rent tekniskt på en normal frisk hov så ser jag inga skillnader mellan AANHCP och oss traditionella hovisar. Utbildning erfarenhet och givetvis den information som hoven och hela hästen själv ger i avseende av tillväxt och slitage är information som jag använder mig av när jag avgör hur jag skall verka. Med hela hästen menar jag att jag kollar över hästens muskulatur och tittar efter oliksidigheter som kan tyda på att det finns en störning nånstans som kan ha med skoning/verkning att göra. Ser jag att t ex. brachiocephalicus på ena sidan är uppspänd eller underutvecklad så vill jag gärna titta en extra gång på framhovarna för att utröna om jag är inne på fel spår i skoning eller verkning osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ska göra mitt bästa i veckan som kommer...
*pappaledig*

*knapplån*

Glömt bort vilken sida jag har lagt upp bilder på förr :o
Någon som vet vilka sidor som är vanligast:confused: :angel: Kanske jag skapar ett nytt konto, något förslag vart?

Mumin

Glömsk tydligen

*kl*

Hur går det, hovisar? Har ni hunnit ta bilder? :)

Norrland

I dag är det helg och då tas fasen inga bilder på hovar, tidigare i veckan så arbetade jag med skoningar så då blev det heller inga bilder.

Kan du inte lugna ner dig lite,,, ge oss ett par dagar i lugn och ro så kommer det säkert bilder..

Du måste förstå att vi är inte helt sysslolösa och bara har barfota bilder som första prioritet.

Ha ha,,, har just pillat klart och fått igång min nya Nokia n95 med 5 megapixlar!!:D

Fasen oxå,,, tänkte inte på hur knivskarpa bilder det kommer bli... :eek:

Varför är du så sur? H*n skrev det igår, och då var det fredag. Det är väl den bästa dagen att fråga på?;)

Varför är du så sur? H*n skrev det igår, och då var det fredag. Det är väl den bästa dagen att fråga på?;)

Sur,,, jag???? Nej nej tycker bara att det vore trevligt om vi fick några dagar på oss att lägga in bilderna. Vi är liksom inga robotar som klarar av att tillgodose alla önskemål samtidigt..

Själv är jag man och klarar bara en sak i taget ( du vet vad jag menar)

Jag pillar vidare på min n95:a och senast i mitten på nästa vecka kommer mina bidrag.

P.S. såg din avatar,,,,,,, *smile!!!*

Hej...

Jag tror att hästen mår bättre av att gå barfota. Eftersom hjärtat är mindre än vad människans, om man räknar till kroppsytan så har hoven en betydande roll att hjälpa till att pumpa runt blodet i blodomloppet, och detta har hoven svårt att göra om den blir låst med hjälp av en sko så att den inte kan flexa och om strålen inte får arbeta med hoven mot marken. Med bättre blodgenomströmning så rensas slaggprodukter ut bättre också.

MVH/Michaela
ps. Har alla mina 15 hästar oskodda. ds.

ursäkta men på vilket sett skulle en sko låsa hoven? hovar expanderar väl i trakten, dom är inga kameler, och läggs skorna på rätt sätt stör det absolut inte hästen. jag är trött på alla kvacksalvare som går 6 månader kurser och tror att dom kan lära sig allt på detta. jag har inget emot att hästar går barfota men att verka dom som om dom vore vildhästar är i mina ögon korkat, men dina hästar kanske har en stepp att springa på

Jepp mina har faktiskt en stepp, sedan att dina hästar inte har samma möjligheter går att disskutera :angel:
Lite trevligare ton borde kanske gå att ordna :confused: , dessutom finns det gott om "peka finger trådar" som du kan engagera dig i, människor i den här tråden var genuint intresserade av att se barfota hovar.:idea: Så snälla ingen är intresserad av att disskutera vem som har rätt och vem som har fel längre. :crazy:

Mumin

ursäkta men på vilket sett skulle en sko låsa hoven? hovar expanderar väl i trakten, dom är inga kameler, och läggs skorna på rätt sätt stör det absolut inte hästen. jag är trött på alla kvacksalvare som går 6 månader kurser och tror att dom kan lära sig allt på detta. jag har inget emot att hästar går barfota men att verka dom som om dom vore vildhästar är i mina ögon korkat, men dina hästar kanske har en stepp att springa på

Ja, snälla! :) Jag håller nog med Mumin_79. Denna tråd handlar inte om vem som har mest rätt eller fel :smirk: Här vill vi se bilder! :bump:

Finns som sagt andra trådar som är "tjabbel-trådar" ;)

OK jag skall försöka förklara vad jag ser som den stora skillnaden.
En hov verkad av en barfotaverkare kan absolut vara OK verkad, men den som gjort jobbet vet inte varför den är OK. Vildhästmetoden är en standardiserad metod som inte tar någon hänsyn till att hästar har exteriöra skillnader som man ibland måste ta i beaktande när man verkar.

Hovslagaryrket är ett mycket gammalt yrke som för inte så länge sedan knoppade av en annan yrkesgren, veterinärerna.
Tidigare så var det hovslagaren som skötte all hästsjukvård inklusive hovvården.
Ibland så uppfinner någon av våra duktiga smeder/hovslagare ett helt nytt sjukbeslag, när dom sedan plöjer igenom hovslagarlitteraturen så brukar dom utan undantag finna att deras uppfinning redan testats någon gång i historien då kan dom jämföra sina resultat med de reflektioner över beslaget som gjordes för kanske 200 år sedan. Vi som är hovslagare idag är väl förankrade i denna genuina tradition och erfarenhet. Vi är dessutom väl uppdaterade i den senaste forskningen.
Jag är som hovslagare bl a. utbildad i hästens anatomi, biomekanik, hovsjukvård, sjukbeslagsmide och en del veterinärmedicin.
Jag kan när jag behöver slå i exempelvis "Lameness in horses" (veterinärernas bibel om hältor)och läsa och förstå vad jag läser tack vare min veterinärledda utbildning. Detta gör att jag på ett tidigt stadium kan avgöra om jag skall ta hjälp av en veterinär när jag stöter på problem.

Barfotarörelsen i Sverige förkastar kategoriskt veterinärmedicinen och marknadsför sig som att det är något helt nytt det dom håller på med. (debatten om barfotaverkning rasade lika het i mitten av 1800 talet) Man påstår sig kunna bota nästan alla förkommande hovsjukdomar genom att ta av skorna. På OL´s väckelsemöten kastar han ur sig rent anatomiskt felaktiga påståenden, när detta ifrågasätts så bemöts ifrågasättaren av agressivitet eller så plöjer han bara vidare utan att svara. Man har inte ens så pass mycket grundkunskap att man kallar hovens delar eller hovsjukdomar för deras rätta namn. I det fall metoden slår fel så kan man av prestigeskäl hellre låta en häst gå halt i år än att man kontaktar en hovslagare eller veterinär som ofta skulle kunna häva smärtan direkt.
Det verkar inte finnas någon etisk gräns för hur mycket t ex. en fånghäst får lida under en långa behandlingsperioder bara den i en avlägsen framtid kan bli frisk.

Jag är inte negativ till barfotahästar men jag anser att man oavsett vad man kallar sin verkning för, skall ha en hovslagarutbildning i botten om man vill jobba med hästhovar. Är man för lat eller inte har tillräcklig motivation för att gå denna utbildning så tycker jag att man skall välja ett annat yrkesområde.
:bow: tack! tänk om jag hade haft samma tålamod och förklara istället för att bli arg :)

Måste bara få säga att det här är en superbra tråd! Skönt att få svar från hovslagare på sådana här frågor. Tack! :)

Har fortfarande inte fått med mig kameran trots att jag verkade 4 barfotahästar idag...
Men kan bara hålla med om SO´s inlägg och lägga till det här i mitt tycke ganska underliga sätt att verka hästar, dvs den "tyska" modellen. De kommer in i stallet med något som ser precis ut som vindruteskrapa, med 3 linjer på. Någon känd filur här på forumet skapade en ploj-barfota medtod där man minsann kunde köpa en "vacker snidad plexi", där man kunde läsa att gradtalen var extratillbehör. Detta trodde nog många var skämt, men faktum är att den tyska modellen säljer tomma plexiskivor där faktiskt graderna är extratillbehör. Hursom helst...

Sen måttar de alla hovar efter samma plexiskiva, med eller utan köpta grader. De verkar gladeligen en arabhov efter samma linjer som en fet arbetsardenner eller någon anna ras.
Känns det seriöst? Att verka alla efter samma gradtal utan att alls ta hänsyn till individen!? För mig skrämmande.

F.ö tycker jag det är lika komiskt när O.L kommer och klankar ner på alla dumma hovslagare och pratar i sin helt egen teminologi som ingen mer än han själv begriper: Vad sägs om att rensa upp godisdiket? Eller putsa stänkskärmen? Vem här vet vilka dela jag pratar om? Jag vet, för jag haar sett studiematerialet...
Den som gissar rätt vinner en kurs i Strudel-metodenhttp://www.hovvardsforbundet.se

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka