barfota eller inte?

chaos

Trådstartare
Min häst går barfota han har super fina hovar så de funkar bra. Men de är himla halkigt och han få små styltor under hovarna så de blir extra halkigt. Har inte testat boots på han, funderar på att sko..

Vad tycker ni är bäst?:confused::)

Sv: barfota eller inte?

Det beror helt och hållet på hur du ska sko hästen i så fall. Om du bara ska "sommarsko" den (Alltså bara vanliga skor med eventuella broddar) kommer styltorna bara att bli ännu värre, då snön lättare fastnar i skon.
Däremot finns det speciella "snösulor" som gör att snön inte fastnar i hovarna. Jag personligen skulle inte kunna genomleva vintrarna här i snökalla Sverige utan dem!:angel:

http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/sns.jpg

Så ser de ut!

Om hästen känns bra barfota annars, men du vill ha brodd t.ex., kan du använda Easy Boots. Det går att köpa broddar till dem, funkar kanon :laugh:

Jag skodde min "sista" barfotahäst för ett par veckor sedan, han har gått barfota i 12år! dvs hela sitt liv. Jag valde dock inte att sko för att det är halt, utan för jag ville se om han började ta ut steget mer. O det gör han. Att han har snösulor o brodd är ju bara ett plus nu! Kan rida trots att vägarna är skriskobanor, det gick ju inte jättebra med barfotahäst...

Jag filosoferar så att det är bättre att våga pröva sko, man förstör ju inte hovarna på en säsong på en som redan har styrkan att gå barfota. Det är ju enkelt att bara dra av skorna sen om man ångrar sig.

Jag har ridit mycket med Easyboots innan, dock inte broddade. Men hästarna började sparka av sig dom så lätt när konditionen ökade.

hej! jag har min häst barfota, men om jag rider på grsvägar med stora stenar ofta eller en längre runda så har jag bootsen på honom, dom e super bra. jag vet ved de heter men min kompis e återförsäljade av dom.. jag e alltså skit nöjd med dem! hennes hemsideadress är http://www.hov-hanna.se/

jag vill inte sko min häst av olika anledning, jag tycker också det är onaturligt och jag anser att hoven inte får den stimulans den behöver för att fungera korrekt med skor på. visst, de e lite bökigt att sätta på boots, men det är det värt för hans skull tycker jag.

lycka till!

marquis Supergrip boots

så hette dom! jäte bra, med en ventil sommam pumpar upp bakom ballarna, med en liten cykel pump =)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: BoYo
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 640
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka