Barfotaboots

Djurjouren

Trådstartare
Har väldigt mkt tappskor och annat mojs nu och inser att jag bör köpa mig nån av alla dessa barfotaboots. Nån som kan nämna för och nackdelar med alla som finns på marknanden? Prisvärdast?

Sv: Barfotaboots

Om du söker under utrustning så finns det massor av trådar i ämnet ;-)

De har olika mått, så man får välja efter hästens fötter.
Om jag minns rätt så är Ol'Mac breda, Easy Boots smala och Boa Boots lika breda som långa.
Men du får kolla i måttabellerna att det passar till hästen.
Man kan inte säga att en viss Boot är generellt bättre än en annan.
Utan det hänger bara på passformen.
Rätt Boot på rätt häst - helt enkelt.

Vore det inte bättre att göra nåt åt skoningen på hästen/ hästarna? Om du har många tappskor skulle jag ta ett snack med hovslagaren, ev byta hovslagare, för det måste vara något fel om du har många tappskor. En faktor som kan ställa till tappskor är att skorna är ett nummer för stora,så att de "sticker ut" på sidorna så att sömmen kommer för långt ut i hornkapseln och spräcker den, med tappskor som följd. Så innan du börjar med boots , ta ett snack med hovis!

Njae, det är mer så att jag köpt en projekthäst med eländiga hovar som är på utväxt där det knappt finns nått att fästa i, inget man kan lasta hovis för...Hon hade stora hovsprickor när jag köpte henne i början på sommaren och har gått på bete och väntat på att det ska växa ut nya fötter...

Jag har Boa boots till min och är verkligen jättenöjd. Boa är mjukare än Easyboots, Old Macs funderade jag inte ens på eftersom det företaget brukar ha så dålig kvalite på sina saker......

Min har runda hovar. Mät och jämför med dom olika vad som passar bäst!

anledningen till jag valde easyboots är att dom är lättast. Boa är så tunga, dessutom är dom lite höga, vet några hästar som fått skav på kronranden av dom.

Är lite sugen på swiss horse boot, har dock aldrig testat dom själv (www.rormossen.se)

Ah, tunga vill jag inte ha, jag har ju travare, de är inte vana vid tunga skor. Var köper jag dessa boots då?

Jag funderar också på att köpa en "dojja" till hästen eftersom han är så duktig på att slänga av sig skor ( det är uteslutet att det är mina fina vägar över leråkrar och sånt som gör att han trampar av skorna :angel: ). Han har ganska så dåliga hovar och är ganska kinkig om fötterna så det måste vara en bra boot. Vilken tror ni är bäst av modellerna Epic eller Bare?

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
782
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 832
Tjatter Kom hem efter kejsarsnitt igår, snittet 2 dagar gammalt. Visar sig att min "medel-mot-hård" madrass är på tok för mjuk för att jag ska...
Svar
6
· Visningar
495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Linjeavel?