Bukefalos 28 år!

Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

För guds skulle hovis jag skulle kunna rabbla hästar med hovisproblem hela kvällen och bifoga bilder också för den delen. Bara söka på nätet.
Titta in på http://www.barfotahast.has.it/ och gå in på länken svenska hästar.

Sedan får jag babbla på bäst jag vill så länge jag inte nämner namn så de så.. kallas a free world

Om människor idag inte skulle ha så mkt problem med sina skodda hästar skulle det inte finnas några barfotagrupper.

Men som jag säger det finns duktiga hovslagare som vet vad dom gör och de som är dåliga lr helt ointresserade precis som inom barfota, och man kan inte dra en hel organistation över samma kam baserat på individer.

Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Ang. anmälningar, så har min hovis ringt G Å om två strasserhästar som reds trots uppenbar smärta och sulläderhudsinfl. Djurskyddsinsp. stoppade "långritten" och ägarna slapp anmälan pga att de följde föreläggandet; stanna, vila och sko hästarna.
Efter kontroll av länsvet fick de rida vidare.

Va???? Skodde dom upp dom??? I så fall ger jag mig fasen på att dom fick tappsko på alla fyra hovarna på alla hästarna en mil senare.

Allvarligt. Jag tycker det är jättebra att du skriver detta och skulle gärna vilja att flera földe ditt exempel.

Då kanske vi äntligen får tyst på "dom" som här hoppar på vissa med glåpord,förtal, anklagelser mm om att vi här sitter och ljuger när vi försöker delge den sanning som dom påstår vara osanning.

Vad dom påstår anser jag att man inte behöver ta notis till, däremot så tror jag att det kan vara till väldigt bra information utifrån personer som gått på detta och känner sig skitdumma utifrån att dom inte får det att fungera irl.

Som vi vet så lägger både Strsser verkarna och AANCHP verkarna över skulden på hästägaren när hästägaren i sin förtvivlan försöker förklara sina och hästens problem vilket är ren lögn. Sanningen är att det är utförarna som utifrån sin verkningsmetod orsakat dom uppkomna problemen enbart utifrån egen ekomomisk vinning.

Skrämmande hur låg moral människan kan få utifrån egen ekonomisk vinning.
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

För guds skulle hovis jag skulle kunna rabbla hästar med hovisproblem hela kvällen och bifoga bilder också för den delen. Bara söka på nätet.
Titta in på http://www.barfotahast.has.it/ och gå in på länken svenska hästar.


Jag förstår inte varför det precis hela tiden skall visas bilder på skodda hästar med eftersatt hovvård samtidigt som alla bilder på barfota hovar är tagna precis efter dom är nyverkade. På vissa bilder har ju hästen inte ens hunnit sätta ner den nyverkade hoven.

Ge dig,,, det är inte bara jag som kan bedömma en nyskodd eller gammalskodd hov.

Bra är det i.o f. att ni alltd visar bilder på gammalskodda hovar, det har lett till många människors insikt att hästen bör skos med en intervall av fem till max åtta veckors intervall.

Tidigare för ett par år sedan så fanns det faktiskt hästägare som ringde sin hovis och sa.

Jag tror det börjar bli dags för omskoning, i dag "flög" den sista skon av så det det är nog dagt nu även om det bar har gått tre månader sedan sist.

Jag hade en kollega som fick skäll för att hästen tappade sina skor tidigare än fyra månader efter skoning.
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Självklart inte, men jag nämnde ett fall där fallet absolut inte var så och då är du där direkt och försvarar hovslagaren. Tycker du är lite sektlik själv ibland medans du anklagar andra för det. Det finns många människor som är för radikala och inte tänker till men det utesluter inte att metoden fungerar bra för dem som faktiskt gör det. Man kan som sagt inte bedömma en helhetsbild på några få rötägg som redan sagt. Lika lite som jag sågar alla hovslagare för att det finns dåliga sågar jag inte AANHCP metoder för att några barfotafolk inte har vett i skallen.

Mumin

Barfota men inte till vilket pris som helst
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Det är sånt här som jag inte riktigt vet om jag ska tro på, hörsägen berättelser utan styrkan.

Jag känner inte en enda barfota människa med barfotahäst som skulle ge sig ut på långritt utan boots.

Finner därför naturligtvis din berättelse osannolik eller så är ryttarna helt enkelt omdömmeslösa och det säger i sig inte så mkt om barfota

Mumin
Barfota men inte till vilket pris som helst
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Självklart inte, men jag nämnde ett fall där fallet absolut inte var så och då är du där direkt och försvarar hovslagaren.

Men älskling ser du inte skillnaden på vad du och jag skriver???

DU hoppade snabbt på Hovisen(brukar du alltid göra det??:p )

JAG försökte bara förklara att man kanske inte bör BÖRJA med att hoppa på Hovisen. Det ser liksom lite billigt ut om man gör det;)

Allvarligt,,, förstår du inte att jag försöker förklara att det finns så många andra orsaker utifrån den enskilda individens historik som kan påverka hovens utveckling såsom skador,trauma,extriör mm mm.

Hemlis: jag har dokumenterat Sertifierade barfotaverkares utförande som gått åt helvete enbart utirfån derat oförståelse om den enskilda individens historik.

Nu tycker jag att vi skall kramas lite istället för att som du vill, utföra "smiskning"

Kramis i massor från din trogne vän Hovis.:p

Puss på kinden oxå:o
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Det är sånt här som jag inte riktigt vet om jag ska tro på, hörsägen berättelser utan styrkan.

Jag känner inte en enda barfota människa med barfotahäst som skulle ge sig ut på långritt utan boots.

Finner därför naturligtvis din berättelse osannolik eller så är ryttarna helt enkelt omdömmeslösa och det säger i sig inte så mkt om barfota

Mumin
Barfota men inte till vilket pris som helst

Nu börjar du be om att att få ett "skamgrepp"
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Självklart förstår jag också att det finns andra omständigheter , men ponnyn stod verkligen på platå, det var så pass illa att just därför reagerade veterinären.
I normala fall tycker jag typ aldrig att de överhuvudtaget överväger hovar i deras sjukdomsbilder. Mest botar symtomen. Men som sagt jag har absolut inget emot hovisar utan varför jag drog upp det var just för att jag menar att det faktiskt finns idioter inom alla genres och att bara därför behöver det inte betyda att det inte funka för mig.


Vad har du vaknat på för sida :o
Flyttat 30 mil från sambon för utbildning syfte så det är inte värt att slänga hit för många pössar för då vet man aldrig vad som händer :d Jag är trots allt en hetlevrad finska :angel:

Mumin
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Nu framkommer du inte direkt den hela historiken avseende din grannes ponny innan den kom in på kliniken. Kan du inte be din granne återge den här????

Utan att ha en aning om just denna ponnyns historik men uitifrån att den verkar vid klinikbesöket vara blockhalt och både ha kot och carpusinflamationer eller va det knäledsinflamationer den hade??? Det är en viss skillnad på fram och bak även om det inte framgår utifrån vad du skriver.

Tills din granne eller DU med din grannes tillåtelse här klargör historiken för just denna ponny så skulle jag vara väldigt försiktig med att *peka finger på en enskild yrkesutövare*

Klargör detta och jag lovar att jag skall klargöra för dig exakt vad som ligger till grund för både den primära hältan,den secundära samt orsaken till dom höga trakterna. Allt detta utan att ha en aning om vem som skott den eller under hur lång tid denna person skott denna ponny.

Jag kan dock lova dig utifrån vad du redan skrivit att det är under inga omständighetet ett uppkommet problem orsakat av Hovisen.

Låt höra.Tack.

Jag skulle väldigt gärna få svar på detta för att diskutitionen skall kunna föras framåt.

Tacksam för svar. Dock helst från hästägaren.
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Ang. anmälningar, så har min hovis ringt G Å om två strasserhästar som reds trots uppenbar smärta och sulläderhudsinfl. Djurskyddsinsp. stoppade "långritten" och ägarna slapp anmälan pga att de följde föreläggandet; stanna, vila och sko hästarna.
Efter kontroll av länsvet fick de rida vidare.

Nu blev jag väldigt nyfiken, försvann inflammationen när dom skodde hästarna så det sedan var helt okej att rida vidare? Hur funkar det?

Sedan måste jag faktiskt också säga att vad har ett par omdömmeslösa människor med barfota att göra? Är väl upp till var och en att ta ansvar och se vad hästen klarar. Som om inte en jäkla massa skodda hästar och vanligt verkade hästar rids trots smärta. Men det är klart, då handlar det minsann aldrig om hovarna:angel:
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Tack, precis vad jag försökte få fram :-)

Mumin som inte är någon taliban men vill se saker från alla sidor

Barfota javisst men INTE till vilket pris som helst
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Ja du eftersom jag flyttat två gånger sedan jag bodde granne med personen i fråga och numera bor 30 mil ifrån henne och faktiskt inte talat med personen i fråga på ett bra tag känns det lite off att ringa bara för att hovis i en barfotadebatt vill ha reda på fallet i detalj.

Du får helt enkelt ta mig på mitt ord. Jobbigt värre.Jag drog upp fallet enbart därför jag ville ge ett exempel på hur man inte ska bedömma ett mångfald på några inkompetenta människor.

Man kan ex inte fördömma NH som en träningsmetod på grund av att det finns "repviftare" som inte vet vad de gör och /(har) förtört mer än reparerat på problemhästar ex.

Så i sig är inte just fallet signifikativt utan det var endast en pararell till en jämförelse.
Jag anser inte att min barfotahäst som är verkad genom aanhcp metoden mycket likt en vanlig traditionell verkning med undantag av en mustangrullning och korta tår för hans sigifikata problem lider pga av att en idiot till verkare i england har medvetet skadat sin häst. Pantskallar finns överallt.
Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Jag är inte så jätteinsatt i detta eftersom jag brukar ha en tendens att må illa varje gång jag ser en strasserhov eller hör en strasseranhängare försöka "värva" fler i värsta jehovas Vittnen-style.

Men en sak jag reagerade starkt över var när jag läste en artikel i Ridsport för ett bra tag sen där det stod att enligt Strassermetoden så var en "smärtprocess" på upp till 2 år helt normalt.
VEM tycker det är NORMALT att hästen ska ha ONT överhuvudtaget?:confused:
Står det inte i djurskyddslagen att man inte får tillfoga djuren smärta eller obehag? Räknas inte två års smärta som obehag?
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Man blir illamående bara av att se hovbilden. Jag vill inte ens titta på när ponnystackaren försöker gå på de hovarna!

Det kallar dom barfotahästar :crazy: mina hästar är barfota men sannerligen så ser dom inte ut så där.
Och kommer aldrig se ut så heller.

Hoppalong
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Jag hade en kollega som fick skäll för att hästen tappade sina skor tidigare än fyra månader efter skoning.

Det var væl inget, jag fick storskæll før att jag hade en tappsko på ett år! Stackars hæsten hade knatat runt på sina sommarskor från sommar-vinter och sommar igen...ETT ÅR!
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Enligt DSM så finns en risk att barfotarapporten inte kommer att publiceras. Då DSM lever under nedläggningshot så prioriteras nu verksamheten och detta kan komma att påverka en eventuell offentliggörande av rapporten. Hur ska man tolka detta? Min tolkning är att man trots allt inte funnit något större hot mot djurhälsan för då borde väl det vara myndighetens skyldighet att agera eller? Jag tycker också att det är stort slöseri att med skattemedel driva en omfattande utredning för att sedan inte avge någon som helst rapport (om det nu blir så).

Att denna totalt handlingsförlamade och flummiga myndighet läggs ned är nog det bästa som kan hända djuren.
Ansvaret för djurhälsan kommer ju att övertagas av Jordbruksverket.
Min gissning är att dom kan vara lite mer handlingkraftiga mot organiserat djurplågeri såsom t ex. Strasser och andra metoder.
 
Sv: Barfotarapporten riskerar att frysa inne!

Vilka bra saker?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp