Bukefalos 28 år!

Barn förstört annans glasögon..

Varför är det ok att förstöra någon annans glasögon? Brukar fungera bra om man som förälder talar om o förklarar. Gör der dagligen om barnet inte förstår. Sen kan olyckor hända.

Se det ur glasögon bärarens sida. Jag kan inte se med skärpa på mer än 15-20 cm håll. Det är ett mycket stort handikapp för mig att bli utan glasögon.

Sen som du skriver att hjälpmedels användare har sönder sina hjälpmedel det händer o många är slarviga o många får nya när hjälpmedlet gått sönder. Men nu var det ett barn o då frår man tala om l berätta. Hjälper inte det gör det dagligen.

Hur kan du läsa in i det jag har skrivit att det är okej att förstöra någon annans saker överhuvudtaget? Jag skriver att barn inte har konsekvenstänk och att man därför måste upprepa tusen gånger minst och att olyckor sker.

Självklart ökar funktionshindret när hjälpmedlen inte fungerar. Det är inte heller någon som har ifrågasatt det men olyckor händer iallafall. Tycker du alltså att det är allvarligare om ett barn råkar göra sönder ett hjälpmedel än om en vuxen gör det? Det tycker verkligen inte jag. När jag var beroende av rullstol påtalade jag varje gång min medhjälpare skulle lägga in den i bilen att de skulle vara försiktiga och trots det så var de ofta inte det utav slarv och nonchalans med resultatet att både min bil och rullstol gick sönder flertalet gånger. När jag inte kunde byta batterier och slangar till mina hörapparater längre pga funktionshinder så var jag alltid livrädd att behovet skulle uppstå när min sambo inte var hemma för han var den enda jag litade på inte skulle klanta till sig och istället förstöra hörapparaterna. Var hörapparaterna förstörda var jag utan möjlighet att höra och var rullstolen förstörd var jag oförmögen att ta mig fram men det brydde sig inte de som skulle hjälpa om. Den nonchalansen ser jag som tusen gånger värre än om ett barn skulle råka förstöra något av det pga att de inte har något konsekvenstänk.

Du kan upprepa en sak tusen gånger, förklara, berätta och visa men polletten trillar inte ner förren den trillar ner iallafall. För den sakens skull så ska man självklart inte strunta i att förklara utan man förklarar ju tills barnet har förstått och påminner sedan vid behov. Att förstå sammanhang, sin omgivning, att ha sympati och förståelse och lära sig de sociala koderna är ju den största delen av att vara barn och ingen kan allt från början.
 
Hur kan du läsa in i det jag har skrivit att det är okej att förstöra någon annans saker överhuvudtaget? Jag skriver att barn inte har konsekvenstänk och att man därför måste upprepa tusen gånger minst och att olyckor sker.

Självklart ökar funktionshindret när hjälpmedlen inte fungerar. Det är inte heller någon som har ifrågasatt det men olyckor händer iallafall. Tycker du alltså att det är allvarligare om ett barn råkar göra sönder ett hjälpmedel än om en vuxen gör det? Det tycker verkligen inte jag. När jag var beroende av rullstol påtalade jag varje gång min medhjälpare skulle lägga in den i bilen att de skulle vara försiktiga och trots det så var de ofta inte det utav slarv och nonchalans med resultatet att både min bil och rullstol gick sönder flertalet gånger. När jag inte kunde byta batterier och slangar till mina hörapparater längre pga funktionshinder så var jag alltid livrädd att behovet skulle uppstå när min sambo inte var hemma för han var den enda jag litade på inte skulle klanta till sig och istället förstöra hörapparaterna. Var hörapparaterna förstörda var jag utan möjlighet att höra och var rullstolen förstörd var jag oförmögen att ta mig fram men det brydde sig inte de som skulle hjälpa om. Den nonchalansen ser jag som tusen gånger värre än om ett barn skulle råka förstöra något av det pga att de inte har något konsekvenstänk.

Du kan upprepa en sak tusen gånger, förklara, berätta och visa men polletten trillar inte ner förren den trillar ner iallafall. För den sakens skull så ska man självklart inte strunta i att förklara utan man förklarar ju tills barnet har förstått och påminner sedan vid behov. Att förstå sammanhang, sin omgivning, att ha sympati och förståelse och lära sig de sociala koderna är ju den största delen av att vara barn och ingen kan allt från början.

Har aldrig på stått att någon kan allt från början men nånstans måste man börja.
 
Precis som du skriver är det viktigt att förklara för barn varför vissa individer behöver vissa hjälpmedel, men när jag gick i skolan och fick hjälpmedel utprovade var det ett jäkla hemlighetsmakeri kring det där. Det fick inte sägas ett knyst om det och sådant skapar verkligen mobbning.

Possibly Pethead

Ja det var inte jätte kul glasögon och extra lampa på bänken.... skönt att inte vara i den åldetn nu.
 
Ja, bara skuldbelägg alla föräldrar som inte har råd att lägga de extra hundralapparna som det kostar att försäkra barnens glasögon! Det gör saken säkert bättre för de lågbemedlade....
Den försäkringen ingår i glassögonen. Och nä det är inte att skuldbelägga sonens glasögon kostar 4 tusen kronor inget jag sätter på näsan på en 6 åring utan försäkring. De enda glasögonen som har hållt för hans oömma behandling dock. Sen har man hemförsäkring som täcker i principsamma bara krångligare att använda.
 
Fast det tycker jag är fel i fallet med just glasögon. När man lämnar sitt barn till förskolan för att jobba så lämnar man över ansvaret på personalen och då förväntar jag mig att de tar det ansvaret och om de misslyckas med det så förväntar jag mig att de står för det.

Om du visste vad många i personalen på förskolor/skolor kämpar. Det är långt ifrån lätt att se allt. Man får inte alltid in vikarie ens när kollegor är borta. Många kommuner har försäkring som täcker trasiga glasögon. Men skyll inte bara på personalen. För det är många gånger jag önskar jag vore bläckfisk i mitt yrke som förskollärare som jag överväger att lämna trots det skulle kunna vara världens bästa arbete (under rätt förutsättningar)
 
Om du visste vad många i personalen på förskolor/skolor kämpar. Det är långt ifrån lätt att se allt. Man får inte alltid in vikarie ens när kollegor är borta. Många kommuner har försäkring som täcker trasiga glasögon. Men skyll inte bara på personalen. För det är många gånger jag önskar jag vore bläckfisk i mitt yrke som förskollärare som jag överväger att lämna trots det skulle kunna vara världens bästa arbete (under rätt förutsättningar)

Jag skyller inte på dem. Jag bara påpekar att föräldrarna faktiskt är på jobbet och har lämnat barnet på förskolan och då är det förskolans ansvar. Då borde kommunen eller vem som nu driver förskolan ha en försäkring som täcker sånt som barnen som innefattas av ansvaret har sönder. T.ex. glasögon. Inte normalt slitage utan skadegörelse.
 
Jo då det gör det drulleförsäkrin i hemförsäkringen täcker det.
Om jag skriver att hemförsäkringen, inklusive drulleförsäkringen inte täckte så var det just så. Skall väl inte vara så svårt att förstå? Däremot hade den täckt om hunden ätit upp någon annans glasögon eller fjärrkontroll.
 
Om jag skriver att hemförsäkringen, inklusive drulleförsäkringen inte täckte så var det just så. Skall väl inte vara så svårt att förstå? Däremot hade den täckt om hunden ätit upp någon annans glasögon eller fjärrkontroll.
Konstig för när sonens glasögon blev sönder tuggade av hunden så fick vi ut nya på försäkringen. därför tyckte jag det var konstig inget att hetsa upp sig för.
 
Den försäkringen ingår i glassögonen. Och nä det är inte att skuldbelägga sonens glasögon kostar 4 tusen kronor inget jag sätter på näsan på en 6 åring utan försäkring. De enda glasögonen som har hållt för hans oömma behandling dock. Sen har man hemförsäkring som täcker i principsamma bara krångligare att använda.

Nu har jag ingen aning om mina glasögon var försäkrade som barn. Men som vuxen har jag aldrig haft glasögon försäkrade. Kanske för att de typ aldrig går sönder eller för att mina kommer från specsavers och kostar närmare 400kr än 4000kr. Men generellt så försäkrar jag inget som ingår i hemförsäkringen.
 
Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder!

Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade tagit en dagiskompis glasögon, gömt dom under en matta och tryckt på dom så dom blivit sneda, och fästet till skalmen har nästan gått av. Jag har inte sett dom själva eftersom det är pappavecka...

Jag har kontaktat mamman och hon säger att själva glaset också ev är förstört. Hon ska kolla dom hos optiker. Hon påstår att dom har försäkring, men menade på att om glaset är förstört så blir det inte billigt trots den, så jag funderar på om det är nån försäkring som inte täcker glaset kanske? Självrisken står vi givetvis för, oavsett!

Hur som helst, huuuur går vi till väga nu?! Vems försäkring ska det gå på? Jag har drulleförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring. Är det något som kan (ska?) gå på mina försäkringar, eller på deras?

Nån som varit med om liknande?!

Och innan nån går i taket och inte läser ordentligt, så jo, självklart ska vi betala varenda krona, och nej, jag har i te startat tråden för att hitta något kryphål som gör att vi ska komma undan.

Mvh från en som känner sig som världens sämsta mamma och människa just nu...

Jag tycker absolut inte att du ska skämmas. Glasögonen var antagligen rekvisita i en lek och en 4-åring har inget konsekvenstänk. Hade en vuxen gömt ett par glasögon som sedan blev skadade hade det funnits anledning att skämmas, inte för ett 4-åringt barn. Själv råkade jag (ofrivilligt) krama sönder min tränares glasögon när jag skulle hjälpa att spänna sadelgjorden och hästen flyttade sig, en olycka händer så lätt...
 
Om jag skriver att hemförsäkringen, inklusive drulleförsäkringen inte täckte så var det just så. Skall väl inte vara så svårt att förstå? Däremot hade den täckt om hunden ätit upp någon annans glasögon eller fjärrkontroll.
Om hunden förstör någon annans föremål så är det ansvarsförsäkringsdelen i hemförsäkringen som går in.

Drulleförsäkringen är bla det som man själv gör sönder åt sig själv. Kan ju vara så att vissa försäkringsbolag inte räknar in husdjur i drulleförsäkringen.
 
Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder!

Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade tagit en dagiskompis glasögon, gömt dom under en matta och tryckt på dom så dom blivit sneda, och fästet till skalmen har nästan gått av. Jag har inte sett dom själva eftersom det är pappavecka...

Jag har kontaktat mamman och hon säger att själva glaset också ev är förstört. Hon ska kolla dom hos optiker. Hon påstår att dom har försäkring, men menade på att om glaset är förstört så blir det inte billigt trots den, så jag funderar på om det är nån försäkring som inte täcker glaset kanske? Självrisken står vi givetvis för, oavsett!

Hur som helst, huuuur går vi till väga nu?! Vems försäkring ska det gå på? Jag har drulleförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring. Är det något som kan (ska?) gå på mina försäkringar, eller på deras?

Nån som varit med om liknande?!

Och innan nån går i taket och inte läser ordentligt, så jo, självklart ska vi betala varenda krona, och nej, jag har i te startat tråden för att hitta något kryphål som gör att vi ska komma undan.

Mvh från en som känner sig som världens sämsta mamma och människa just nu...
Barn har väl gratis glasögon??
 
Den försäkringen ingår i glassögonen. Och nä det är inte att skuldbelägga sonens glasögon kostar 4 tusen kronor inget jag sätter på näsan på en 6 åring utan försäkring. De enda glasögonen som har hållt för hans oömma behandling dock. Sen har man hemförsäkring som täcker i principsamma bara krångligare att använda.
Försäkringen ingår inte med automatik i glasögonens pris. Tro mig, jag vet.
Och de föräldrar som väljer bort försäkringen för att ha råd att ställa mat på bordet ett par dagar till, tror du inte de känner sig skuldbelagda av det du skriver?
Barn har väl gratis glasögon??
Nej, inte generellt
Det finns ett bidrag för glasögon, men det täcker bara en del av kostnaden, i de flesta fall.
 
Försäkringen ingår inte med automatik i glasögonens pris. Tro mig, jag vet.
Och de föräldrar som väljer bort försäkringen för att ha råd att ställa mat på bordet ett par dagar till, tror du inte de känner sig skuldbelagda av det du skriver?

Nej, inte generellt
Det finns ett bidrag för glasögon, men det täcker bara en del av kostnaden, i de flesta fall.
Men kom inte det en lag ändring om det nu??
Har bestämt för mig att specsavers har gratis till barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp