Bukefalos 28 år!

Barn förstört annans glasögon..

Köp ett par glasögon i titan då. Jag köpte ett par år 2002. Vid minst ett, kanske två :angel: eller tre tillfällen har jag blivit fly förbannad över någon bagatell och i rena ilskan velat förstöra något, tagit glasögonen och slängt dem i golvet med full kraft. En ynka liten miniflisa på kanske 2 mm längst upp på toppen av båda glasen lossnade.... jag använder dem fortfarande.

Glasen är problemet (eller plasten då). De är inte kompatibla med flygande stenbitar (det är inte telefonen, GPS:en eller datorskärmen heller...).
 
Även om det är en reaktion så tycker jag den är rätt så normalt. Lite extra mycket kramar och gos brukar man komma långt med :)

Om du vill så kan jag berätta några dumheter som mina barn hittat på genom åren. Då kommer du så gott som garanterat att tänka "Herregud tack och lov att mitt barn är normalt och bara misshandlade ett par glasögon" :rofl:

:rofl: Tack för att du (och ni andra) lättar mitt sargade mammahjärta nu! :love: Lite skratt så känns allt genast bättre. Och jag vågar nog inte lyssna på några historier idag, det här var tillräckligt, men återkommer gärna när jag fått smälta detta lite, eller när lillen blir odräglig (för att vara han). :angel:Och ja, jag kan erkänna att vi kommit väldigt lätt undan, han en en mycket lättsam individ, och har alltid varit. Alltid nöjd och glad, aldrig protesterat så där extremt som man ser/hör andra barn, aldrig bråkat eller satt sig på tvären. Kanske får igen allt med buller och bång sen! :D:o

Massa massa kramar och pussar har vi alltid. Som min chef sa när allt var tungt och jättejobbigt mitt i skilsmässa och flytt: "Ja, det ÄR jobbigt att bara få ha sitt barn varannan vecka, men sen min exfru lämnade mig så har jag verkligen barnen 110% när det är min vecka. Inget annat existerar då, det är BARA mina barn då. Bättre än så kan dom väll inte ha det?"

Och nu i efterhand så förstår jag hur han menar. När vi levde ihop så var det så mycket annat runt om. Nu är det verkligen sonen och bara sonen när jag har han. Allt annat kan jag göra sen. :heart
 
@Fibusen: Jag slår som sagt vad om att det var något i stil med "Gömma glasögon" :D

Något jag fortfarande håller på med vid 40+... :cautious: Jag har heller inte lärt mig vad glasögon tål så det ryker några lite nu och då :meh:

Det verkar ryka ett par varje fältsäsong här (även fast den senaste bara varade i tre veckor). Så 30+ personer har ingen bra koll de heller (de senaste tappade jag från en hängbro, fick tag på bågarna men glaset föll ur och ner i floden). Jag har lyckats sitta på dem och kliva på dem i också.

Till TS, jag hade sönder massvis av glasögon upp till 8 års åldern för jag hade noll koll på att de inte klarade av att man stod på dem typ. Det var ju mina egna så att barn som inte har glasögon inte har någon koll är jag inte förvånad över.
 
Min kusin som fyller sju i år gömmer/misshandlar fortfarande sina glasögon. Han skulle mycket väl kunna lägga dem under en matta, eller i soffan och trampa på dem, eller att någon annan hade gjort det av misstag. Barn är barn.
 
Oj jösses! Jag blir chockad, men knappast särskilt förvånad. Barn kan vara så fruktansvärt elaka emot varandra att man knappt vill tro att det är sant!

Possibly Pethead
Barn har inte samma konsekvenstänkande som vuxna. Ofta förstår eller tänker inte barn på att saker kan gå sönder. I detta fall tycker jag det snarare låter som en lek och att det var en olyckshändelse. Sånt händer med barn.
Om det däremot är barn som på allvar är elaka mot varandra måste man ju prata med barnen men jag tycker inte att det låter som det här.
 
Oj jösses! Jag blir chockad, men knappast särskilt förvånad. Barn kan vara så fruktansvärt elaka emot varandra att man knappt vill tro att det är sant!

Possibly Pethead
Jag vet inte om det var särskilt genomtänkt det där? Oavsett så är jag väldigt tveksam till att det tillhör vanligheterna att barn i den åldern är elaka. Däremot kunde man kanske önska lite mer konsekvenstänk ibland men å andra sidan är det väl just genom tokigt agerande som de lär sig.
 
Ta en titt på din kommuns hemsida om ditt barn går på kommunal förskola. Brukar stå där vad försäkringen täcker. Läste precis på min att det täcker trasiga kläder och glasögon etc...
Intresserant. Hos oss går det inte på förskolans försäkring. Så det kan alltså vara olika!
 
Glasögon är så vitt jag vet subventionerade för barn med 500 kr så att det skulle bli dyrt låter konstigt. Sen kan jag tycka att om man vet att ens barn haft sönder något så står man för det oavsett.
 
Glasögon är så vitt jag vet subventionerade för barn med 500 kr så att det skulle bli dyrt låter konstigt. Sen kan jag tycka att om man vet att ens barn haft sönder något så står man för det oavsett.
Bidrag utgår inte om man tappat bort eller haft sönder sina glasögon.
 
Jaha, då var det dags. Första gången man får SKÄMMAS som förälder!

Pappan till sonen (4 år) hörde av sig idag och sa att sonen hade tagit en dagiskompis glasögon, gömt dom under en matta och tryckt på dom så dom blivit sneda, och fästet till skalmen har nästan gått av. Jag har inte sett dom själva eftersom det är pappavecka...

Jag har kontaktat mamman och hon säger att själva glaset också ev är förstört. Hon ska kolla dom hos optiker. Hon påstår att dom har försäkring, men menade på att om glaset är förstört så blir det inte billigt trots den, så jag funderar på om det är nån försäkring som inte täcker glaset kanske? Självrisken står vi givetvis för, oavsett!

Hur som helst, huuuur går vi till väga nu?! Vems försäkring ska det gå på? Jag har drulleförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring. Är det något som kan (ska?) gå på mina försäkringar, eller på deras?

Nån som varit med om liknande?!

Och innan nån går i taket och inte läser ordentligt, så jo, självklart ska vi betala varenda krona, och nej, jag har i te startat tråden för att hitta något kryphål som gör att vi ska komma undan.

Mvh från en som känner sig som världens sämsta mamma och människa just nu...

Förklara för ditt barn varför andra barn o vuxna har glasögon o att man måste vara rädd om glasögonen. Barn vet inte om om ingen förklarar o talar om.
Jag har haft glasögon sen jag var liten o har aldrig haft problem mad att mågon gjort sönder glasögonen. Där i mot gick min ena förälder in i barngruppen gruppen o berättade om om varför jag hade glasögon. Kan vara ett tipps. Olyckor kan hända men förklara o berätta.

Sen kan man se det från den glasögonbärande barnets sida som kommer att se suddigt och kanske får huvudvärk, bli grinigt, trött i huvudet mm. Barnet kanske inte har glasögon på 2 veckor. Vilket skulle vara stort handikapp för mig även som barn och som vuxen. Oron från föräldrarna o de undrar förstås om det sker igen. Det finns två sidor av myntet.
 
Konsekvenstänk finns inte ens hos alla vuxna så att kräva det av en fyraåring ser jag som hårt. Otaliga är alla de som fått sina hjälpmedel förstörda av de som ska hjälpa, taxichaufförer, hemtjänst, PA, sjukvård osv. pga rent slarv och nonchalans.

Jag tycker inte alls att du behöver skämmas @Fibusen . Det du behöver göra är att förklara för ditt barn hur ömtåliga grejerna är och du kommer få upprepa det sådär tusen gånger eller så. Barn testar, leker och grejar och det ska de göra, det är så de lär sig och går framåt i sin utveckling. Det har verkligen inget med elakhet att göra. Lägg alltså ingen börda på varken dig själv eller ditt barn utan det blev dumt och då får man göra vad man kan för att det inte ska upprepas och hjälpa till att rätta till/ersätta det som går.

Vad gäller försäkringar så är det väldigt olika. Här täcks varken glasögon, andra hjälpmedel eller kläder av förskola eller skolas försäkring utan det får föräldrarna stå för själva om inte den som förstört det gör rätt för sig. Varken förskola eller skola tar något ansvar för det barn har med sig eller på sig oavsett vad det är.
 
Konsekvenstänk finns inte ens hos alla vuxna så att kräva det av en fyraåring ser jag som hårt. Otaliga är alla de som fått sina hjälpmedel förstörda av de som ska hjälpa, taxichaufförer, hemtjänst, PA, sjukvård osv. pga rent slarv och nonchalans.

Jag tycker inte alls att du behöver skämmas @Fibusen . Det du behöver göra är att förklara för ditt barn hur ömtåliga grejerna är och du kommer få upprepa det sådär tusen gånger eller så. Barn testar, leker och grejar och det ska de göra, det är så de lär sig och går framåt i sin utveckling. Det har verkligen inget med elakhet att göra. Lägg alltså ingen börda på varken dig själv eller ditt barn utan det blev dumt och då får man göra vad man kan för att det inte ska upprepas och hjälpa till att rätta till/ersätta det som går.

Vad gäller försäkringar så är det väldigt olika. Här täcks varken glasögon, andra hjälpmedel eller kläder av förskola eller skolas försäkring utan det får föräldrarna stå för själva om inte den som förstört det gör rätt för sig. Varken förskola eller skola tar något ansvar för det barn har med sig eller på sig oavsett vad det är.

Fast det tycker jag är fel i fallet med just glasögon. När man lämnar sitt barn till förskolan för att jobba så lämnar man över ansvaret på personalen och då förväntar jag mig att de tar det ansvaret och om de misslyckas med det så förväntar jag mig att de står för det.
 
Fast det tycker jag är fel i fallet med just glasögon. När man lämnar sitt barn till förskolan för att jobba så lämnar man över ansvaret på personalen och då förväntar jag mig att de tar det ansvaret och om de misslyckas med det så förväntar jag mig att de står för det.

Det är klart att det är fel! Det är jättefel! Det är inte roligt alls när ens barn kommer hem med förstörda kläder, skor, glasögon eller vad som och man knappt har pengar till mat. De resonerar som så att de har ansvar för barnen, inte deras tillhörigheter och visst, jag kan gå med på att de inte ersätter mobiler eller annat som barnet inte behöver ha med sig men kläder, skor, glasögon, hörapparater osv. är ju faktiskt nödvändigt.
 
Men kolla för när sonens glasögon varit total skadade så har det gått på glasögonens försäkring. Man har väl för gudskull inte barnglasögon oförsäkrade. Vi harfått 2 par nya på försäkringen som vi har på glasögonen.
 
Konsekvenstänk finns inte ens hos alla vuxna så att kräva det av en fyraåring ser jag som hårt. Otaliga är alla de som fått sina hjälpmedel förstörda av de som ska hjälpa, taxichaufförer, hemtjänst, PA, sjukvård osv. pga rent slarv och nonchalans.

Jag tycker inte alls att du behöver skämmas @Fibusen . Det du behöver göra är att förklara för ditt barn hur ömtåliga grejerna är och du kommer få upprepa det sådär tusen gånger eller så. Barn testar, leker och grejar och det ska de göra, det är så de lär sig och går framåt i sin utveckling. Det har verkligen inget med elakhet att göra. Lägg alltså ingen börda på varken dig själv eller ditt barn utan det blev dumt och då får man göra vad man kan för att det inte ska upprepas och hjälpa till att rätta till/ersätta det som går.

Vad gäller försäkringar så är det väldigt olika. Här täcks varken glasögon, andra hjälpmedel eller kläder av förskola eller skolas försäkring utan det får föräldrarna stå för själva om inte den som förstört det gör rätt för sig. Varken förskola eller skola tar något ansvar för det barn har med sig eller på sig oavsett vad det är.

Om ingen förklarar varför man bär glasögon hur ska då barnet veta varför? Sen är det väll en del i uppfostran i min värd att förklara saker. Olyckor händer men händer det mer än en gång är det sannolikt ingen olycka. Har absolut inte påstått att trådskaparen ska skämmas. Det var en olyckshändelse.
 
Om ingen förklarar varför man bär glasögon hur ska då barnet veta varför? Sen är det väll en del i uppfostran i min värd att förklara saker. Olyckor händer men händer det mer än en gång är det sannolikt ingen olycka. Har absolut inte påstått att trådskaparen ska skämmas. Det var en olyckshändelse.

Vem har sagt att du anser att Ts ska skämmas? Vem har sagt att man inte ska förklara? Inte jag iallafall men ingen kan kräva av en fyraåring att hen ska förstå och minnas allt hen får förklarat för sig. En och samma olycka kan mycket väl hända flera gånger när det handlar om barn. Barn har inget konsekvenstänk, det är därför man får upprepa saker tusen gånger minst. Även en vuxen hjälpmedelsanvändare kan klanta sig otaliga gånger trots att hen mycket väl vet vad som gäller så varför tycka att ett barn ska lära sig av en enda gång?
 
Men kolla för när sonens glasögon varit total skadade så har det gått på glasögonens försäkring. Man har väl för gudskull inte barnglasögon oförsäkrade. Vi harfått 2 par nya på försäkringen som vi har på glasögonen.
Ja, bara skuldbelägg alla föräldrar som inte har råd att lägga de extra hundralapparna som det kostar att försäkra barnens glasögon! Det gör saken säkert bättre för de lågbemedlade....
 
Vem har sagt att du anser att Ts ska skämmas? Vem har sagt att man inte ska förklara? Inte jag iallafall men ingen kan kräva av en fyraåring att hen ska förstå och minnas allt hen får förklarat för sig. En och samma olycka kan mycket väl hända flera gånger när det handlar om barn. Barn har inget konsekvenstänk, det är därför man får upprepa saker tusen gånger minst. Även en vuxen hjälpmedelsanvändare kan klanta sig otaliga gånger trots att hen mycket väl vet vad som gäller så varför tycka att ett barn ska lära sig av en enda gång?

Varför är det ok att förstöra någon annans glasögon? Brukar fungera bra om man som förälder talar om o förklarar. Gör der dagligen om barnet inte förstår. Sen kan olyckor hända.

Se det ur glasögon bärarens sida. Jag kan inte se med skärpa på mer än 15-20 cm håll. Det är ett mycket stort handikapp för mig att bli utan glasögon.

Sen som du skriver att hjälpmedels användare har sönder sina hjälpmedel det händer o många är slarviga o många får nya när hjälpmedlet gått sönder. Men nu var det ett barn o då frår man tala om l berätta. Hjälper inte det gör det dagligen.
 
Senast ändrad:
Varför är det ok att förstöra någon annans glasögon? Brukar fungera bra om man som förälder talar om o förklarar. Gör der dagligen om barnet inte förstår. Sen kan olyckor hända.

Se det ur glasögon bärarens sida. Jag kan inte se med skärpa på mer än 15-20 cm håll. Det är ett mycket stort handikapp för mig att bli utan glasögon.

Sen som du skriver att hjälpmedels användare har sönder sina hjälpmedel det händer o många är slarviga o många får nya när hjälpmedlet gått sönder. Men nu var det ett barn o då frår man tala om l berätta. Hjälper inte det gör det dagligen.
Precis som du skriver är det viktigt att förklara för barn varför vissa individer behöver vissa hjälpmedel, men när jag gick i skolan och fick hjälpmedel utprovade var det ett jäkla hemlighetsmakeri kring det där. Det fick inte sägas ett knyst om det och sådant skapar verkligen mobbning.

Possibly Pethead
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp