Barn och rån

pollex

Trådstartare
Här om dagen skrev DN om ökade ungdomsrån i hela Stockholm där både förövare och utsatta varit väldigt unga (och vuxna som passerat inte hjälpt till :(, https://www.dn.se/sthlm/polisen-ungdomsran-ar-ett-problem-i-hela-stockholm/ ). Grannens tonåring blev rånad för några månader sedan (i en annan stadsdel), det dyker upp poster om rån här i närområdet i lokala FB-grupper med jämna mellanrum. Mina barn är fortfarande i yngsta laget för att bli utsatta, men den äldsta börjar höra talas om det/se det i nyhetsflödet. Vi pratar om det och förstås om att sannolikheten att det ska hända är väldigt liten, men vad ska man egentligen säga att man ska göra om det faktiskt skulle hända? Att skita i grejerna och försöka ta sig därifrån, och att berätta vad som hänt, känns givet? Några andra smarta do:s and don’t:s? Hur gör ni?
 
Jag tänker på att det är bra om man kan få signalement. Det är Jättesvårt mitt i stressen men försök och att så fort som möjligt anteckna eller berätta för någon som antecknar, gärna innan man tänker på annat.
 
Uppväxt i förorten, vi rånades aldrig utan de sökte folk i bättre förorter. De går gärna på de som ”skyltar” lite med sakerna.

Ofta sker rånen lite i skymundan så undvika situationerna, kliv av tunnelbanan och sök vuxna om de ser nån få upp intresset för dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har...
Svar
18
· Visningar
3 731
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Skriver detta under ett anonymt nick. Är det vanligt att mor/farföräldrar gör skillnad på barnen? Min mamma och min äldsta...
2
Svar
26
· Visningar
9 389
Senast: Fille
·
Övr. Barn Vad säger ni om att bara ha ett barn och inte planera för syskon? Någon som bara har ett och/eller planerar för det? Här känns det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 836
Senast: Minna86
·
A
Övr. Barn Försöker skriva så kortfattat som möjligt….. Känner en familj där mamman är ensamstående med fyra barn. Pappan finns inte med i...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 016
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp