Barn som knuffas

Sv: Barn som knuffas

kräver uppmärksamhet eller ett tidigt stadium av blivande mobbning?

Är väl en rätt klassisk sak som nyiskolade barn på dagis börjar med utan att det betyder nåt större, om man lär av dem givetvis

jag har träffat på barn som aldrig gått på förskola som knuffas. Så det kan väl inte bara vara nyinskolade barn på förskolor som knuffas??

Det är ett sätt att söka kontakt, ofta är det mindre barn som inte har ett fungerande tal som tar till en knuff för att få uppmärksamhet.

nej givetvis inte, det var inte så jag menade;)

Men att det är ett sätt att få uppmärksamhet på tror jag, för att, som mimmipigg sa, de kan inte kommunicera på annat sätt (oftast)

Det jag har märkt på kompisar till mina barn är att de som är mycket kroppsliga ofta har det svårare att sätta ord på det de vill och känner. Alltså, de har inte hittat det verbala än utan visar vad de känner och vill med kroppen. Tyvärr så har båda mina barn varit väldigt verbala och bli klart störda av andra barn som knuffas och kramas för mycket, speciellt sonen tycker att det är jättejobbigt med visa barn på dagis som egentligen söker kontakt och vill leka, men han upplever dem som dumma och elaka. Han har en bästis dock som är lika verbal som honom och de kommer väldigt bra överens och tillsammans är de tryggare och låter även andra komma med i leken och det fungerar riktigt bra.

Sen tror jag att personalen har ett riktigt tufft jobb att dels hjälpa de barn som inte klarar av att komunicera verbalt att ta kontakt med andra barn och dels hjälpa de barn som inte gillar knuffar och hårda tag.

Det är ett sätt att söka kontakt, ofta är det mindre barn som inte har ett fungerande tal som tar till en knuff för att få uppmärksamhet.

Men om ett barn som leker med t.ex. platsgolfklubbor helt plötsligt kommer fram och smockar till en på smalbenet då? Är det också uppmärksamhetsbetingat? Jag menar man lär ju inte 2 åringar att slåss men ändå så händer det.

Jag tror att det handlar väldigt mycket om att de inte kan uttrycka med ord och då blir saker och ting mer handgripligt. Frustration tex. blir lätt väldigt fysisk för de barn som inte har så mycket språk. Sen är det ju också bara att testa och se vad som händer...allmän nyfikenhet som i golfklubbeexemplet.

Helt plötsligt känns det som ett fenomen i bekantskapskretsen att alla knuffas. Utom vår son som är 4 kilo lättare eller nått sånt. Han är inte speciellt verbal han heller, men leker väldigt bra. Jag undrar vad som rör sig i barn tankar när de helt plötsligt bara går fram och knuffar till någon till synes helt utan anledning.

Min sambo trodde att vår son inte knuffades för att han var minst, men jag har minsan sett små killar knuffas som f*n de också i andra sammanhang ;)

Jag har liksom aldrig funderat över det förr. Det är så tråkigt också eftersom det bara blir gnat och tjat. Ingen förälder vill ju se sii barn knuffas och så flyger vårt lätta barn lite längre än vad som är meningen... Hjälp! Han kanske ledsnar och börjar svara igen med samma mynt!

Fast jag upplever det inte så jämt. Ibland kommer de ju bara bakifrån från ett annat rum och bara puttar till någon. Det kanske är experiment? Vad händer? Jag menar kan man kasta ned en sked 18.000 ggr på golvet bara för att se vad som händer så...

Det där är svårt, vi har goda vänner med en son som är väldigt kropslig och som inte har riktigt koll på hur stark han faktiskt är, men honom har de dels talat om att man måste vara försiktig och dels har han lärt sig att speciellt mina barn blir ledsna eller arg och eftersom de hemst gärna leker med varandra så har han lugnt ner sig väldigt mycket tillsammans med våra barn.

Men ja det är svårt att se sitt barn bli knuffat, ibland kan det vara mer effektivt om man som annan vuxen kan gå in och sätta sig ner och prata med det barnet som just utdelat knuffen och tala om att det andra barnet inte vill bli knuffat och fråga hur barnet tänkte. Fast det är klart det kräver barn som ändå har ett visst språk. Men att någon annan än föräldern talar om att det inte är okej att knuffas.

Mina barn har mest blivit utsatta på dagis och där har jag ställt kvar på personalen att mina barn ska känna sig trygga och det håller de med om även om jag förstår att det kräver en hel del av dem oxå, hemma har de oftast bara en kompis var och då brukar det dels vara lugnare och dels lättare att övervaka och kunna se när knuffarna är på gång. Sen har även mina barn valt bort att leka med sådan barn som inte ger sig utan fortsätter att knuffas trots tillsägelser.

Liknande trådar

Småbarn En kollega sa till mig idag att hon inte använder parfym för att hon har barn ( som är drygt 1 år). Är detta en rekommendation att även...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Fille
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 436
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 838
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka