Sv: Barn som knuffas
Det där är svårt, vi har goda vänner med en son som är väldigt kropslig och som inte har riktigt koll på hur stark han faktiskt är, men honom har de dels talat om att man måste vara försiktig och dels har han lärt sig att speciellt mina barn blir ledsna eller arg och eftersom de hemst gärna leker med varandra så har han lugnt ner sig väldigt mycket tillsammans med våra barn.
Men ja det är svårt att se sitt barn bli knuffat, ibland kan det vara mer effektivt om man som annan vuxen kan gå in och sätta sig ner och prata med det barnet som just utdelat knuffen och tala om att det andra barnet inte vill bli knuffat och fråga hur barnet tänkte. Fast det är klart det kräver barn som ändå har ett visst språk. Men att någon annan än föräldern talar om att det inte är okej att knuffas.
Mina barn har mest blivit utsatta på dagis och där har jag ställt kvar på personalen att mina barn ska känna sig trygga och det håller de med om även om jag förstår att det kräver en hel del av dem oxå, hemma har de oftast bara en kompis var och då brukar det dels vara lugnare och dels lättare att övervaka och kunna se när knuffarna är på gång. Sen har även mina barn valt bort att leka med sådan barn som inte ger sig utan fortsätter att knuffas trots tillsägelser.