Barnens sviktande intresse

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag har två underbara hästar och en måste bort. Tiden räcker inte till för mig med två och jag måste inse fakta. Barnen är inte så intresserade som de måste vara för att livet skall gå ihop. De flesta dagarna i veckan tar jag hand om alltihop, men då hinner jag oftast bara rida en häst.

Hjälp mig att fundera på möjligheter. Problemet är att jag är så svag för dem båda och ju inte alls vill sälja! 😟

Den ena hästen behöver en rutinerad ryttare. Hon är fantastisk rolig att rida eftersom hon alltid är framåt och känslig.
Den andra är stabil med alla möjliga sorters ryttare. Han anpassar sig väldigt bra.

Stoet är en liten stor häst och valacken är en maxad d-ponny, men känns mer som stor häst att rida än storhästen.

Jag inser att det kommer bli min häst som blir kvar som jag kan låna ut till barnen. Men drömmen och ambitionen om att vi rider ihop och delar på vardagen ihop, den börjar att suddas ut.

Barnen tycker oftast tycker det är roligt när de väl är med i stallet. Men det krävs tjat för att de skall vara med. 13- åringen har börjat träna dressyr och vill tävla, men har ofta ursäkter för att hellre stanna hemma.
 
Lägg ut känningar om båda två till vänners bekanta och liknande? På så sätt får du mer koll på vart hästen hamnar och att den kommer få det bra?
 
Jag har två underbara hästar och en måste bort. Tiden räcker inte till för mig med två och jag måste inse fakta. Barnen är inte så intresserade som de måste vara för att livet skall gå ihop. De flesta dagarna i veckan tar jag hand om alltihop, men då hinner jag oftast bara rida en häst.

Hjälp mig att fundera på möjligheter. Problemet är att jag är så svag för dem båda och ju inte alls vill sälja! 😟

Den ena hästen behöver en rutinerad ryttare. Hon är fantastisk rolig att rida eftersom hon alltid är framåt och känslig.
Den andra är stabil med alla möjliga sorters ryttare. Han anpassar sig väldigt bra.

Stoet är en liten stor häst och valacken är en maxad d-ponny, men känns mer som stor häst att rida än storhästen.

Jag inser att det kommer bli min häst som blir kvar som jag kan låna ut till barnen. Men drömmen och ambitionen om att vi rider ihop och delar på vardagen ihop, den börjar att suddas ut.

Barnen tycker oftast tycker det är roligt när de väl är med i stallet. Men det krävs tjat för att de skall vara med. 13- åringen har börjat träna dressyr och vill tävla, men har ofta ursäkter för att hellre stanna hemma.
Jag tycker du ska välja den häst du trivs bäst med!
Alternativt två medryttare som kan rida och hjälpa till i stallet så du får tid till annat med barnen.
 
Om det bara handlar om tidsbrist så kan du ju leta medryttare till en av dem. Om en medryttare har ponnyn några dagar per vecka så kanske de andra dagarna räcker för dina barn. Att ha ponny på heltid kanske är för mycket för dem nu men att ha en ponny någon dag i veckan kan kanske vara lagom. Dessutom kan du ju få sällskap om du hittar en duktig medryttare. Eftersom det är en så pass stor ponny alt liten häst kan du säker hitta en vuxen medryttare.
 
Jag har två underbara hästar och en måste bort. Tiden räcker inte till för mig med två och jag måste inse fakta. Barnen är inte så intresserade som de måste vara för att livet skall gå ihop. De flesta dagarna i veckan tar jag hand om alltihop, men då hinner jag oftast bara rida en häst.

Hjälp mig att fundera på möjligheter. Problemet är att jag är så svag för dem båda och ju inte alls vill sälja! 😟

Den ena hästen behöver en rutinerad ryttare. Hon är fantastisk rolig att rida eftersom hon alltid är framåt och känslig.
Den andra är stabil med alla möjliga sorters ryttare. Han anpassar sig väldigt bra.

Stoet är en liten stor häst och valacken är en maxad d-ponny, men känns mer som stor häst att rida än storhästen.

Jag inser att det kommer bli min häst som blir kvar som jag kan låna ut till barnen. Men drömmen och ambitionen om att vi rider ihop och delar på vardagen ihop, den börjar att suddas ut.

Barnen tycker oftast tycker det är roligt när de väl är med i stallet. Men det krävs tjat för att de skall vara med. 13- åringen har börjat träna dressyr och vill tävla, men har ofta ursäkter för att hellre stanna hemma.
Har varit i samma sits som du i många år. Med förhoppningen att det ska vända och att det riktiga intresset ska dyka upp hos barnet, men icke... Jag har bestämt mig för att sluta hoppas och inse att intresset inte finns hos barnet. Jag tar hand om båda hästarna, och dottern följer med ut och rider någon gång då och då. Jag har dock inte några tränings- eller tävlingsambitioner och har hästarna hemma.

Mitt råd till dig är att inte gå och hoppas att det ska vända utan välj att behålla den häst du trivs med. Den andra säljer du eller lånar ut. Kanske låna ut till att börja med om du vill känna dig för lite.
 
Börja med att skriva annons på båda. Då känns det ofta mer verkligt. Sen är nog det vanligaste i sådana här dilemman att du har redan bestämt dig. Håller med andra att du ska tänka på dig själv och ingen annan när du väljer.
 
Tack allihop för er respons! Man kan alltid lita på Buke!

Att behålla den jag gillar bäst är v ä l d i g t svårt. 😟

Jösses, jag tycker så mycket om dem på olika vis. Den stora hästen är så framåt med så mycket motor att man får så det blir över. Hon är väldigt snäll och det är inte ofta hon bockar eller hittar på något.

Ponnyn har lagom motor. Han reagerar kvickt på skänkeln men bryter av från galopp till trav om man inte påmint honom.

Problemet med honom är att han är tittig när man rider ut och ängslig för allt synligt och osynligt. Och så är han superpigg och bockar gärna, även om det är snälla språng.

Jag tycker verkligen lika mycket om att rida dem båda två. Stoet blir väl het i hoppningen och jag är ingen erfaren hoppryttare, så jag tar det lugnt med henne. Valacken är stadig och framåt i hoppning, modell att man bara åker med, så tar han hand om både sig själv, hindret och ryttaren. Ibland hoppar han väldigt stort och då vill det till att klamra sig fast.

Så den ena är supersäker i alla lägen, men väl pigg och den andra har mer stabil i fart, men har mer hyss för sig.

Jag vet ärligt talat inte vilken jag skulle behålla, eller jo, jag tror vet vilken jag skulle sakna alltså mest, om jag sålde.

Jag skall verkligen fundera på vilken som är roligast.
😎🤔😟
 
Börja med att skriva annons på båda. Då känns det ofta mer verkligt. Sen är nog det vanligaste i sådana här dilemman att du har redan bestämt dig. Håller med andra att du ska tänka på dig själv och ingen annan när du väljer.
Ja, jag har ju bestämt mig för att något måste ske. Att låna ut ponnyn till ridskolan vore förmodligen det enklaste för att också köpa sig tid.

En annan aspekt på hela dilemmat är att barnen oftast är med mig. Det finns inga yngre i stallet där vi står, men väl tonåringar för den andra dottern. Tyvärr har det blivit lite av "bästisar" hos ett par och då har dottern inte riktigt kommit in i gänget.

Så att hänga med mamma är inte alltid så kul.
 
Har varit i samma sits som du i många år. Med förhoppningen att det ska vända och att det riktiga intresset ska dyka upp hos barnet, men icke... Jag har bestämt mig för att sluta hoppas och inse att intresset inte finns hos barnet. Jag tar hand om båda hästarna, och dottern följer med ut och rider någon gång då och då. Jag har dock inte några tränings- eller tävlingsambitioner och har hästarna hemma.

Mitt råd till dig är att inte gå och hoppas att det ska vända utan välj att behålla den häst du trivs med. Den andra säljer du eller lånar ut. Kanske låna ut till att börja med om du vill känna dig för lite.

Jag har väl kommit till den insikten. 😳 Etersom båda hästarna måste ridas för att må bra så är situationen lite speciell. Hade vi haft en ponny som kunde skrota lite, så hade det varit en annan sak. Jag kan mocka för två, fixa vatten och höpåsar, det är inte problemet.

Jag har en medryttare till ponnyn, en dag i veckan. Döttrarna rider två eller tre gånger vardera, ofta mindre. Själv försöker jag rida ponnyn så ofta jag kan, eftersom han blir busig när han vilar för mycket.

Men det är som du skriver, det där riktiga intresset finns inte. De kan lika gärna göra andra saker.

Hade jag haft egen gård hade jag haft alibi att behålla dem båda, men nu är allt dubbelt så dyrt. Om man skall ha två uppstallade så måste intresset vara större, tycker jag.

Och handen på hjärtat, det är mycket jobb för lite ridning. Det är vi hängivna som tycker det är värdefullt med hela paketet.
 
Jag har väl kommit till den insikten. 😳 Etersom båda hästarna måste ridas för att må bra så är situationen lite speciell. Hade vi haft en ponny som kunde skrota lite, så hade det varit en annan sak. Jag kan mocka för två, fixa vatten och höpåsar, det är inte problemet.

Jag har en medryttare till ponnyn, en dag i veckan. Döttrarna rider två eller tre gånger vardera, ofta mindre. Själv försöker jag rida ponnyn så ofta jag kan, eftersom han blir busig när han vilar för mycket.

Men det är som du skriver, det där riktiga intresset finns inte. De kan lika gärna göra andra saker.

Hade jag haft egen gård hade jag haft alibi att behålla dem båda, men nu är allt dubbelt så dyrt. Om man skall ha två uppstallade så måste intresset vara större, tycker jag.

Och handen på hjärtat, det är mycket jobb för lite ridning. Det är vi hängivna som tycker det är värdefullt med hela paketet.
Vad tycker barnen? Det lät som du fick tjata för att de skulle komma med och att det egentligen är ditt intresse och inte barnens.
 
Vad tycker barnen? Det lät som du fick tjata för att de skulle komma med och att det egentligen är ditt intresse och inte barnens.
Det ena barnet tycker det är roligt på dressyrträning för instruktör.
Hon rider gärna två, tre gånger i veckan, men blir det mer, så tycker hon det är "jobbigt", "jag vill göra annat också".

Yngsta barnet tycker det är kul en dag i veckan och gillar att vara i stallet och fixa med foder, mocka etc. Hon älskade att rida på ridskola och vara med kompisar där, och fika i cafeterian osv.

Det är de andra dagarna som är kärvare. Jag möter då motstånd som ""nej inte idag, vi red ju igår..."

Det är med andra ord att det är ett heltidsjobb som är bekymret.

Det är därför det kanske skulle räckt med en häst för oss.
 
Det ena barnet tycker det är roligt på dressyrträning för instruktör.
Hon rider gärna två, tre gånger i veckan, men blir det mer, så tycker hon det är "jobbigt", "jag vill göra annat också".

Yngsta barnet tycker det är kul en dag i veckan och gillar att vara i stallet och fixa med foder, mocka etc. Hon älskade att rida på ridskola och vara med kompisar där, och fika i cafeterian osv.

Det är de andra dagarna som är kärvare. Jag möter då motstånd som ""nej inte idag, vi red ju igår..."

Det är med andra ord att det är ett heltidsjobb som är bekymret.

Det är därför det kanske skulle räckt med en häst för oss.
Går det att låna ut hästen till dotterns ridskola på deltid och ha den själv några dagar i veckan, eller kanske båda två och ha dem uppstallade där? Eller låna ut den på halvfoder och ha den kvar där ni står? Det låter som du behöver 1,5 hästar inte 2.
 
Går det att låna ut hästen till dotterns ridskola på deltid och ha den själv några dagar i veckan, eller kanske båda två och ha dem uppstallade där? Eller låna ut den på halvfoder och ha den kvar där ni står? Det låter som du behöver 1,5 hästar inte 2.
Ja, 1,5 häst vore perfekt! 😎😁

Får jag möjlighet till stallplats på ridskolan så löser det nog en hel del. Tyvärr är det fullt där, som det ser ut nu. Kompisar är en del av grejen med att rida också.

Fördelen med ridskola är ju också att det ofta finns personer som gärna passar hästen om man skulle åka bort.

Jag får fokusera på lösning där jag har häst 1.5 och inte 2.0.
 
Som världen ser ut just nu tror jag att du får välja den som är lättast att bli av med.
Jag tror att det är ponnyn, det är ont om stabila, lugna och okomplicerade hästar men ganska gott om ryttare som vill ha dom.
Så har jag tänkt, men det kommer ta tid innan barnen utan vidare vågar rida stoet. Säljer jag ponnyn, så blir det jag som har häst, och de kommer kanske inte att göra anspråk på att rida alls.
Möjligen att 13-åringen vill träna dressyr som i nuläget.

Om jag däremot behåller ponnyn så finns chans att jag får rida ganska mycket, och han blir ännu finare för dem att lära sig på. Han behöver ridas 5-6 dagar i veckan för att vara sitt bästa jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 272
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp