Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

ako

Trådstartare
Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha liggdelen samt att åka i babyskyddet (som kan sättas direkt på chassit på Singen - super!!) så funderar jag på att kanske skaffa en ren sittvagn i stället (ja JAG funderar - sambon är ännu inte informerad :p). Det jag inte gillar med Singen är den korta suffletten samt att den inte som sittvagn har fullt liggläge. Dock är den kanon så tillvida att sittdelen är vändbar och att den blir väldigt kompakt och går in i halva bagageutrymmet på vår Avensis (andra halvan utgörs av hunddel med mellanvägg). Dessutom så kör jag ganska mycket på grusvägar, så fyra traditionella hjul vore nog inte fel, även om Singen absolut har fungerat.

Alltså: En ren sittvagn med fullt liggläge och rejäl sufflett (och gärna med fyra fasta hjul) som dessutom är liten i hopfälld... Det enda alternativet verkar vara Teutonia Timmy - som verkar kanon, ligger bra i pris och dessutom verkar lätt att hitta beg, MEN som man inte kan vända varken handtaget eller sitsen på - barnet åker alltså vänt i från en. VARFÖR kunde dumma Teutonia inte göra vändbart handtag på den när det är det på alla deras andra modeller???? Blir den kanske större ihopfälld då? Jag tyckte den ju var så perfekt tills jag förstod att Ludde skulle få åka framåt om vi köpte en sådan :crazy:.

Altså: Hur är det nu, hur gamla ska de vara för att åka framåt (L är snart 9 mån)? Och vad är egentligen riskerna med det? Vi går så klart på stan ibland, men mest promenerar vi ute på landet, så så enormt mkt intryck lär han väl inte få ändå, men han ser ju inte mig eller pappa heller. Åsikter önskas!

Och självfallet även tips på andra vagnar samt åsikter om T Timmy.

Tack på förhand!
AKO, som egentligen inte sitter i sjön utan mest vill ha en vagn som passar ÄNNU bättre...
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Kolla nya emmaljunga scooter. Den är mkt mindre och lättare än gamla varianten, fast den finns nog inte att köpa som begagnad på ett bra tag.

Rasmus åkte rätt mkt framlänges när han var 8-9 månader. Det är ju så induviduellt, jag gilalr att ha honom emot mig men med nya vagnen går det inte. Men det stör absolut inte honom.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Jag har faktiskt inte fattat vad som är "farligt" med att ha barnen framåtvända.
Barn som är trötta efter massa intryck brukar väl somna eller protestera, så naiv som jag är trodde jag att det var självreglerande hur mycket intryck det blir.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Jag skulle säga att det mest beror på barnet.

Vissa barn blir stressade och har svårt att komma till ro när dom får mycket intryck och inte ser den som kör..

Medan andra barn inte alls har dom svårigheterna.

Vi har ju en Urban Jungle och då går det inte att ha barnet vänt emot sig öht.
Vi diskuterar som så att om vi märker att Ella blir orolig/stressad så får vi väl köpa en billig begagnad vagn så länge ( där hon kan sitta vänd emot oss ).

Att man inte pratar lika mycket med barnet är också en faktor som diskuterats, men dom barn som suttit framåt i en UJ lär sig snabbt att kika i luckan på sufletten och jag har då babblat på när jag promenerat med min brorsdotter ( Ella ligger ju i liggdelen än ).

Länk

:)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

KL o tack till alla som svarat!

Det är ju jättesvårt, inte minst efter att ha läst den intressanta länken som Cala lade ut... Har varit o roat oss med att provåka TT i dag o den var smidig att köra, smidig att fälla, fick plats bredvid hundburen, hade rejäl sufflett o L verkade sitta mkt bra i den (bättre både sitt- o liggläge än i Singen), men så var det ju det där med åt vilket håll man ska åka... Scootern o Racen är oxå bara framåt o saknar dessutom fullt ligggläge, så de är inga alternativ hellr. Enda rena sittvagnen med vändbart styre o fullt liggläge verkar vara Carena Free - som både gav plastigt intryck o var för stor för bilen :/.

Å andra sidan så åker han ju inte vagn hela dagarna heller, utan kanske max en timme så just det där med språkutvecklingen just är jag inte så orolig för, men däremot vill man ju att han ska känna sig trygg o sova bra. Vi går ju å andra sidan inte spec mkt på stan (max någon gång i veckan, oftast mindre) utan promenerar snarare ms hundarna på grusvägarna här ute i bushen.

Får fundera lite till...

Någon som vet från vilken ålder det ska vara mer OK att åka bortvänt?

Och igen; dumma Teutonia :(... Varför kan inte något vara helt perfekt någongång ;)...
 
Senast ändrad:
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Dethär med ålder, som sagt alla barn är olika.

Efter 1½ har jag läst, men vad säger att barnet är redo då ? ( visst är det större chans )

Jag tror helt enkelt man får lyssna ( precis som det stod i artikeln ) på sitt barn, iakta och utläsa hur barnet reagerar.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Vi köpte en EL Cangaroo och hade inte en tanke på att E. skulle få sitta ifrån oss redan efter 5-6 månader. Vi köpte en billig Bugaboo Gecko på internet. Den är liten, smidig, vändbar och har tre olika lägen. Jag har alltid tyckt att dom är ganska fula men var för snål för att köpa en annan dyr vagn (den här var den enda som var billig där jag letade).

Kom på nu att det var grusvägar du går mest på, och då är inte den här vagnen så bra(om man inte köper till vinterhjul).

Hoppas du hittar en vagn som passar, jag vet hur svårt det är!
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Dethär med ålder, som sagt alla barn är olika.

Efter 1½ har jag läst, men vad säger att barnet är redo då ? ( visst är det större chans )

Jag tror helt enkelt man får lyssna ( precis som det stod i artikeln ) på sitt barn, iakta och utläsa hur barnet reagerar.

Jo absolut så måste man ha koll på barnet i första hand, o självklart är alla individer :). Tänkte mest på sådant som kanske inte direkt märks, som högre puls eller "inre stress", och som kanske påverkar i det tysta, på längre sikt. Och så undrade jag lite om vilken ålder man brukar rekommendera för att se hur långt bort det är- om man faktiskt ska vänta med att byta vagn. Jag tror jag börjar med att köra honom framåt i Singen ett par ggr o ser vad han tycker om det. Gillar han det inte är ju valet lätt - då blir det definitivt ingen ny vagn, o om han inte verkar bry sig får jag fundera vidare
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Ja det är ju så himla många parametrar som ska stämma - allt från rätt håll till plats i bilen o rätt hjul. Har ingen lust att köpa något om det inte blir riktigt bra heller, jag har ju som sagt en fungerande vagn om än med vissa mindre bra detaljer.

Fördelar som kommer Ludvig direkt till godo med att byta är ju större sufflett - bättre skydd, sitt o liggdel som han verkar sitta o ligga skönare i samt mjukare fjädring. För oss som kör tillkommer fördelarnamindre o smidigare o mer lättkörd på grusväg, men det är ju inget som bekymrar HONOM. Undras just om den ökade komförten i övrigt uppväger avsaknaden av mammas nuna? Synd som sagt att bebbar inte kan prata och föra jämförande resonemang ;)... Fast gulliga är dom!!!
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

*kl*
Det är så svårt det där.
Men det var en smart ide att testa att vända din nuvarande vagn så får du se hur det går.
Jag fattar inte heller varför det inte finns rena sittvagnar som är vända mot föraren.
Hittade dock denna: http://www.ellos.se/DetailPages/Det...227894&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=
Låter ju bra på beskrivningen i alla fall.
Men inget känt märke...
BTW så har den nya Scootern fullt liggläge.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Du har inte möjlighet att ha två vagnar? Vi har en stor för terräng som jag inte lyfter i bilen mer än nödvändigt och sen en Bugaboo som var jätteliten plats i bilen. Vi vände när sonen var ca 15 månader. Jag hade ambition att han skulle åka mot mig så länge som möjligt. Men han hängde över kanten för att se framåt och bara gallskrek om han inte fick det. Men båda vagnarna är lätta att vända så jag kan byta lite som jag vill.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Jag kom alltså fram till att ingen vagn är fullkomlig ;)
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Jag kom alltså fram till att ingen vagn är fullkomlig ;)

En sanning så god som någon ;).

Grejen är den att om vi promenerar här hemma så sitter han i bärsele på ryggen. Vi har bara rena gräsvägar, alltså sidorna på fälten som grannbonden är urgullig o klipper ner så att man kan rida o promenera med hundar etc, här hemma förutom 600 m grusväg upp till stora vägen som är allt annat än promenadvänlig - 90 väg utan vägren. Därför åker jag, Ludvig o hundarna i väg med bilen (miljövidrigt värre ;)) för att promenera i alla fall tre ggr i veckan när vi inte har lust att knalla vår standardrunda på 45 minuter runt fälten. Fem min bilväg bort finns det dock riktigt bra promendagrusvägar, så det är värt att åka iväg. Detta gör ju dock att jag behöver ha en bra promenadvagn som dessutom går in i bilen tillsammans med cocker o springer o tillbörande bur. Suck...

Nej, verkligheten är krass, ingen vagn är fullkomlig ;), så sant, så sant!

Vi har faktiskt en "hemmavagn" uppställd här hemma oxå, en rejäl Brio med 15 år på nacken som vi har fått av min syster, som vi har som sovvagn i trädgården, eftersom "den riktiga" vagnen bor i bilen då den aldrig används hemma.

Är så avundssjuk på alla med bra vagnpromenadvägar utanför dörren!!! hade gärna knallat runt med en helt traditionell duovagn här hemma o haft en lättare för utflykter om det hade funkat.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Den lät ju rätt intressant - o gulligt med Puh- motiv! Lyckades inte hitta måtten på den (ja det var ju den halva bakluckan oxå ;)), men man kan ju maila ellos. Jobbigt att det är ett postorderföretag bara så man inte kan klämma o känna IRL...
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Men vad lustigt - jag frågade exakt samma sak och om samma vagn!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=914567
:D

Fast då var Valle inte ens född, eran situation är ju lite annorlunda då bebben är 9 månader redan. Vi köpte en vändbar begagnad Gesslein-vagn för 1500:- till sist och han åker mot oss fortfarande. Han är 8½ månad. Vi eller han har fortfarande inga som helst behov av att vända på honom ännu. Han sitter gärna upp helt och tittar sig omkring, så ser gör han ändå. Men om han lutar sig bak mot ryggstödet eller ligger tittar han på sina leksaker och insidan av sufletten. Drar man ned sufletten rejält så han inte ser mkt alls somnar han dessutom snabbare om han är lite krånglig och inte vill somna.

Edit: Det är en Gesslein Fashion vi har, det är en sittvagn med fullt liggläge. Fattas typ 1-2 cm innan den är helt platt om man kollar svinnoga men jag tror ändå det kallas "fullt liggläge" för han ligger då platt på rygg i alla fall. :-) Typ såhär ser den ut men vi har en -05:a. På bilden är den inte i liggläget utan ett snäpp upp. http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Gesslein__07_22452613.htm
 
Senast ändrad:
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

ah... Då är jag med. Du får dra vagnen bakom bilen helt enkelt ;)
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Lät ju intressant! ahr du bild? Säljs inte i Sverige va? Vet du vad det är för mått på den i hopfälld med sittdelen på? Tackar på förhand :)!
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Kolla blocketlänken som jag la till i inlägget i efterhand, så ser den ut fast vår är en tidigare årsmodell! Har slutat säljas i Sverige så de finns bara begagnade, Babyland hade dom förut.

Det finns ingen egentlig sittdel eftersom det inte är en kombivagn utan en sittvagn, alltså bara sitt helt enkelt! :-) Men vi hade en mjuklift när han var liten skrutt.

Jag ska kolla i min mail om jag hittar måtten ihopfälld, tror jag frågade nån som sålde på annons nämligen. Jag är inte hemma hos vagnen förrän på torsdag så jag kan tyvärr inte mäta nu.
 
Sv: Barnet vänt i från sig - Teutonia Timmy - erfarenheter?

Letade i mailen och måtten jag efterfrågat var andra vagnar...
Sorry!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp