Bukefalos 28 år!

Sätta igång häst efter senskada och lång vila

Hestkvinnan

Trådstartare
Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15 år har inte ridits på över 2 år och ska nu sättas igång. Han har gått i stor kuperad hage med lång utevistelse sen 2022.

Köpte honom 2022, gick igenom böjprov ua. men var inte igång då. Hade 2020/2021 inflammation i kotsenskidan bak som han behandlades för.

Har tänkt skritta ut flera veckor innan trav och galopp och ridning på böjt spår och ridbana.
Har promenerat honom i backe och över bommar och tänkte nu börja rida.

Hur skulle ni sätta igång honom? Någon som har ett igångsättningsprogram? Vad behöver man tänka på?
Ska man rida på långa eller korta tyglar?
 
Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15 år har inte ridits på över 2 år och ska nu sättas igång. Han har gått i stor kuperad hage med lång utevistelse sen 2022.

Köpte honom 2022, gick igenom böjprov ua. men var inte igång då. Hade 2020/2021 inflammation i kotsenskidan bak som han behandlades för.

Har tänkt skritta ut flera veckor innan trav och galopp och ridning på böjt spår och ridbana.
Har promenerat honom i backe och över bommar och tänkte nu börja rida.

Hur skulle ni sätta igång honom? Någon som har ett igångsättningsprogram? Vad behöver man tänka på?
Ska man rida på långa eller korta tyglar?
Jag förstår nog inte riktigt, när har hästen haft en senskada och i vilken sena? Sattes han aldrig igång efter behandlingarna 2020/2021 eller har han ridits efter det?
 
Jag förstår nog inte riktigt, när har hästen haft en senskada och i vilken sena? Sattes han aldrig igång efter behandlingarna 2020/2021 eller har han ridits efter det?
Inflammationen i kotsenskidan tänkte jag att är en senskada, eller? Han reds efter behandlingarna och han var ohalt men ställdes sedan av 2021.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 608
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
498
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 073
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp