Fille

Trådstartare
När hade erat/era barn det första barnkalaset, alltså vilken ålder? Och vad gjordes? Vad har ni gjort på kalas för något äldre barn?
 
När hade erat/era barn det första barnkalaset, alltså vilken ålder? Och vad gjordes? Vad har ni gjort på kalas för något äldre barn?

Första barnet var fyra år, andra barnet var tre men det var bara för att han då hade kalas tillsammans med den äldre - de gick på samma avdelning på förskolan och fyller år väldigt nära varandra i tid så det hade blivit väldigt konstigt att neka honom. Jag kan ju säga att själva kalasandet centrerades rätt mycket runt den äldre :D

Fyra år verkar vara det vanligaste i allmänhet härikring också, jag har i och för sig varit på ett antal treårskalas men det märks stor skillnad i kalasets förlopp på ett treårskalas jämfört med ett fyraårsdito.

Vi har alltid hyrt gympasal för våra barns kalas i förskoleåldern och tyckt att det varit väldigt smidigt med mycket plats att springa runt (barnen fyller på vintern), kalasen har varit 1 h 45 min - 2 h och upplägget typ:

- alla kommer och rasar runt ett tag, de äter av framställd frukt
- när någon/några ger uttryck för att de vill äta eller det allmänt börjar bli läge att samla ihop dem, så blir det sång för födelsedagsbarnet, tårta, paketöppning
- lite mer fri lek
- något lekinslag, vi brukar köra någon variant på denna https://utebarn.se/myran-och-lovet-vem-ar-det-som-saknas/ - rolig lek där gruppen får koll på varandra och utan tävlingsinslag
- avslutar med någon form av skattjakt, det är väldigt viktigt (i våra trakter i alla fall :p). Enkelt är bra, åtminstone upp till sexårskalasen har vi haft en garntråd som de ska följa till skatten. Min erfarenhet är att barn blir ungefär två år virrigare än sin egentliga ålder när de är på kalas, så mer avancerade upplägg brukar behöva mycket stöttning :p
- det gör inte alls något om det är kalatid kvar efter att de hittat godispåsarna, då brukar ett rätt behagligt lugn lägga sig och det är en social grej att äta tillsammans. Vi brukar ha någon liten pryl i godispåsen också för att ”fylla ut”, och då blir det lek med den.

Efter förskoleåldern har önskemålen sedan ändrats så pass att vi fått ”köpa” kalas istället.
 

Liknande trådar

Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
715
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 042
Trädgård & Växter Vi har gjort en massa grävarbete här på tomten och nu är det en massa kala lerpartier runt huset. Ska man så lite gräs eller kommer det...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp