Bukefalos 28 år!

Barnkläder...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Idag fick jag lov att akuthandla lite sommarkläder till dottern då jag insåg att hon enbart hade ett par shorts... En hel del klänningar har hon dock fått ärva men hon gillar inte att leka i dem, det är så svårt att cykla då... :angel:

I vilket fall som helst så höll jag på att få ett utbrott i klädesaffärerna då tjejer tydligen enbart ska ha kjol eller klänning eller vita, ljusrosa korta shorts... Jo jag hittade ett par jeansshorts oxå men de var så korta i hennes storlek att de knappt täckte blöjan...

Så jag handlade två par shorts på killsidan, och två par på tjej sidan, ett par ljusa att ha till fint och ett par trekvarts långa som faktiskt var mörkgröna...

Sen skulle jag köpa badkläder... Och fick nästa utbrott... Okej baddräkterna är det väl inga fel på men det är så krånligt att hiva upp och ner och speciellt nu när vi ska försöka få henne blöjfri och vill ge henne en chans att klara sig själv när det behövs... Men se badbyxor fick tydligen inte tjejer ha utan då var det bikini med tangatroser! :crazy: Som jag inte ens skulle sätta på mig själv... Så återigen gick jag mot strömmen och köpte ett par killbadbyxor i grått och svart med en haj som hon gillade skarpt! Och damen i kassan talade om att det inte var bytes rätt på badkläder om jag hade tänkt ge bort dem... Tack men jag ska ha dem till dottern... Sen sa inte hon något mer...

Vad vill jag med den här tråden mer än gnälla... Är det jag som är för petig? Kommer jag att ge dottern men för livet då jag "tvingar" henne att bära killkläder?
Varför ska det vara så svårt att få till unisexkläder?

Trött, grining och gravid mamma...
 
Sv: Barnkläder...

Men for livet tror jag verkligen inte kommer att fa over att ha kill-klader pa sej. Kill-klader ar ju mycket mer unisex an vad tjej-klader ar, och jag tror att en kille far mer men for livet om du satter pa honom tjej-klader.

Jag tycker inte att du overreagerar eller ar for petig. Jag forstar verkligen inte varfor 2-3 aringar ska ha bikini pa sej. Men sedan forstar jag inte varfor 7-8 aringar har stringtrosor heller.
 
Sv: Barnkläder...

Jag tycker inte heller att du överreagerade! Absolut inte!! Det är så hemskt nu när man kikar på flickkläder, allt handlar om rosa och glitter och kort och tight redan i 2-3 års åldern. Får jag en flicka någon gång i mitt liv så kommer hon nog få ha en hel del pojkkläder, är lite aven pojkflicka själv men fick inte vara det för mamma. Kvinnliga tijhata kläder har jag aldrig gillat, det ämycket skönare i ett par "jägarbrallor" och en herrtröja/skjort!

HM har ju disney motiv på isna kläder och de köper jag. Min yngsta son har haft en vinröd body med nalle puh på att min mamma och min man som båda är käsnliga för att sätta på pojkar kläder som kan uppfattas flickiga, tyckte att det var fel, jag själv tyckte inte det. Varför kan en pojke inte ha vinröd body med nalle puh??? Han har mycket unisexkläder med snobben och nalle puh på, kläder som jag skulle säta på en flicka också. Visst skulle hon få lite nytt hon med, riktigt flickkläder, men inte BARA.
 
Sv: Barnkläder...

Ja och jag skulle köpa kläder till sonen häromdagen, det fanns en massa roliga dinosaurikläder, vilket han var stormförtjust i, MEN det fanns enbart kortärmat!!
Hittade EN längärmad tröja, och den sorten har han redan i två andra färger...
Ska barn bara ha kortärmat i sommar?
Vad sägs om tunna långärmade tröjor? Eller tjockare också för den delen... sommar i Sverige är ju inte alltid 30 grader.
Försökte dessutom hitta kläder som kunde passa ihop. Dumt ju att köpa ett par byxor som sen inte passar med något annat än en t-shirt, men se det gick inte, för det var som uppradat i en uppsättning eller vad man ska säga, jo jag kunde variera 2 kortärmade tröjor till byxorna jag köpte (ja jag köpte dem ändå för sonen var så lycklig när han stod där och höll i dem) men...
Ja man ska väl inte klaga, för dessutom var inte kläderna BLÅ vilket de annars alltid har en tendens att vara!!

Men jag förstår dig på flickkläderna.
Däremot kan jag bli lite sur över att flickkläderna kan ta upp 5-6 gångar och pojkkläderna 1-2... svårt att hitta nått snyggt då..
 
Sv: Barnkläder...

Underbart!! :D :D :D Fram för fler föräldrar som vågar handla barnkläder som är till för BARN och inte små vuxna! :D :love:

Om jag får en dotter kommer jag att göra som du. Barnkläder ska vara bekväma och ha rörelsevidd.
 
Sv: Barnkläder...

Nej, jag förstår då inte alls vad det är för fel med en vinröd body med Nalle Puh till en kille, passar väl alldeles utmärkt!?

Till trådskaparen:
Hurra för dig! Jag blir så trött när jag går och tittar på barnkläder, det mesta är så otroligt könsriktat. Var finns snygga, hållbara, könsneutrala BARNkläder?? Flickkläderna är rosa med hjärtan, blommor och volanger och pojkkläderna är mörka med eldsflammor, dinosaurier och häftiga bilar/motorcyklar.

Jag har medvetet letat efter en rosarandig (ni vet i stil med P & P:s randiga), långärmad tröja till min äldsta vilket har varit lögn hittills. Hittar man en utan en massa glitter eller annat krafs, ja, då kan man ge sig fan på att den har volanger i tröjärmarna. Suck. Stora killar har ju rosa, varför finns det inte till små?

En av tröjorna som han har använt flitigast har en jättehärlig blåbär-i-mjölk-färg. Jodå, nog har jag fått kommentarer när han har haft den...

fuchsia/sippan
 
Sv: Barnkläder...

Förutom allt som du redan har gnällt på så blir även jag irriterad på att tjejkläderna ibland är mindre än killkläder i samma storlek. En kompis skulle köpa en Pippi-tröja åt sin son, de fanns bara på tjejavdelningen. Döm om hennes förvåning när hon fick köpa storlek 122/128 för att den skulle motsvara en killtröja i storlek 104.
 
Sv: Barnkläder...

Hu, jag har oxå svårt att handla kläder till min dotter. Hon är 8 nu och börjar ju tänka på vad hon har på sig. Hon vill bla ha Bh för det har hon ju sett att dom andra har i skolan, Hmm, vilka andra frågar jag då, jo några tjejer i klassen :eek: Köpa linnen till sommaren är hopplöst, det ska tydligen vara tajt, kort och med text/bild som jag inte anser passa en 8-åring. Nej, jag har köpt killkläder åt båda ungarna + att symaskinen fått jobba hårt. Eller byxor, såg ett par byxor som på galgen såg Ok ut men när jag tog upp dom och vände på dom så stog det med blittrande text "Sexy" över rumpan :eek:
 
Sv: Barnkläder...

Det intressantaste av allt är ju att butikskedjorna hävdar att det är detta som konsumenterna = föräldrarna vill ha.
Fast bevisligen så är det ju inte så, jag har många kompisar som har barn och det är sura miner från allihop när det gäller barnkläder, vad är det som säjer att en fyraårig tjej ens vill ha rosa.. hennes favoritfärg kanske är mörkblå!
Varifrån får butikskedjorna detta argument?
 
Sv: Barnkläder...

Förmodligen tror de det eftersom kläderna blir sålda.
Men vad ska man göra? Barnen måste ju ha kläder på sig.
Min son har haft mycket rött och orange när han var mindre. Det var inte lätt att hitta, men det var det han ville ha.
Dottern har varit mer för blått. Det har också varit svårt att hitta som inte är riktigt pojkiga.
Nu är hon väldigt rosa, av eget val. Hon vägrar att ens ta på sig ett par svarta strumpor med Nalle Puh.

När vi köpte sparkcyklar till dem tog vi en röd och en blå.
Expediten gav röd till tjej och blå till pojk.
Oj, vilket liv det blev i affären! De fick snabbt bytt till sig rätt färger och hon såg väldigt förvånad ut.

MillyM
 
Sv: Barnkläder...

Vad tror ni om att fixa ett klädmärke som är:

* Bra, Håller färgen, tål att torktumlas, inte skrynklar, inte noppar
* Billigt o bra pris!
* Enfärgade kläder uan en massa lull lull eller eldflammor eller massa andra mönster. Inga volanger, inget glitter.
* Unisex

Alltså BRA BASKLÄDER till ett BRA PRIS!!

Vad tror ni?

Ardnaxela - med 2 killar som tröttnat på eldflammor o randiga tröjor.
 
Sv: Barnkläder...

Enya skrev:
Varför kan en pojke inte ha vinröd body med nalle puh???

Våra pojkar har mycket röda tröjor, och röda byxor med för den delen. Men när vi träffade en ytlig bekant på stan frågade hur gammal vår son var ("hur gammal har hon blivit nu?")

Undrar om det var för han hade röda hängselbyxor med Musse Pigg eller om han ser ut som en tjej???? :crazy: :D
 
Sv: Barnkläder...

Ardnaxela skrev:
Vad tror ni om att fixa ett klädmärke som är:

* Bra, Håller färgen, tål att torktumlas, inte skrynklar, inte noppar
* Billigt o bra pris!
* Enfärgade kläder uan en massa lull lull eller eldflammor eller massa andra mönster. Inga volanger, inget glitter.
* Unisex

Alltså BRA BASKLÄDER till ett BRA PRIS!!

Vad tror ni?

Ardnaxela - med 2 killar som tröttnat på eldflammor o randiga tröjor.

Det låter suveränt!! Faktiskt måste jag säga att ellos har ett större basutbud än "vanliga" klädeskedjor, men nu var det som sagt akut inköp då sommaren dök upp helt oväntat... :angel:

Och visst jag gillar oxå att klä upp elin i en fin klänning eller liknande till någon större fest eller liknande men jag ser alltid till att ha med kläder som det fungerar att leka i oxå om hon skulle vilja det. Jag vet faktiskt inte hur man ska lyckas påverka klädeskedjorna, skriva protestlistor kanske... Vi kanske ska göra ett upprop för mer unisex kläder till vettiga priser... För visst finns det flera affärer som inriktar sig på att vara unisex men hjälp vad priserna drar iväg på en gång... Och jag är ledsen men jag har ingen lust att betala 150 kr för en tshirt som med all säkerhet kommer att få fläckar som inte går bort i tvätten... Och jag vill gärna låta mina barn leka fritt utan att behöva fundera på kläderna...
 
Sv: Barnkläder...

Pauling skrev:
Förutom allt som du redan har gnällt på så blir även jag irriterad på att tjejkläderna ibland är mindre än killkläder i samma storlek. En kompis skulle köpa en Pippi-tröja åt sin son, de fanns bara på tjejavdelningen. Döm om hennes förvåning när hon fick köpa storlek 122/128 för att den skulle motsvara en killtröja i storlek 104.

Där har vi kanske andledningen till att elin kan ha 92 på vissa byxor men drar 104 på andra... Jag måste kanske kolla det där med storlekarna lite mer nogrant...
 
Sv: Barnkläder...

Jag tycker att det blivit värre bara de senaste åren bara. Till min äldsta dotter köpte jag medvetet lite mer unisexbetonade kläder för att hennes lillebror skulle kunna ärva, ganska långt upp i åldern. Det är egentligen först på senare år som hon fått rena flickkläder på eget önskemål och då blir hon elva i år...

Men det är kanske just detta man vill få bort, att man inte ska kunna ärva kläder utan blir tvungen att köpa nya om man råkar få barn av olika kön? Och så gör de dessutom kläderna så modebetoande de kan för att de ska vara "helt ute" (bryr jag f ö mig JÄÄÄÄte mycket om) när nästa barn ska ha dem...de kanske brara är smarta....?

Angående storlekarna så är det väl så att tjejkläderna ska vara små och tighta medans killkläderna ska vara jättestora och hänga på trekvarts, då ser ju storlekarna ut att vara väldigt olika fastän de inteöär det för hur kläderna är tänkta att sitta.

Jag har f ö jätteproblem att hitta kläöder åt min son som är jättespinkig, killkläderna som är lagom är alldeles för breda (ff a byxorna) och åker ned. Hade han varit tjej hade väl kläderna suttit kanon...
 
Sv: Barnkläder...

jag har oxå en supersmalis till son och jag köpte åtminstone hälften av hans kläder på tjejavdelningen förut, nu har han kommit ifatt lite mer men fortfarande så sitter tjejtoppar bättre än kill t-shirts...

och dottern är en stadig bit som inte kan ha tex. Pops supersmala tjejkläder utan dom ärvda killkläderna funkar ycket bättre :-)
 
Sv: Barnkläder...

Funkar säkert bra på mindre barn...min son är 8 snart 9 nu och då börjar det bli viktigt att se ut på ett visst sätt...plus att i den åldern är kläderna verkligen olika i tjej och killutförande. Tyvärr...
 
Sv: Barnkläder...

jo jag vet... sonen är snart 6 år och det är ju samma här... men hittade beige-vit randig långärmad tjejtopp på HM-rowells förra året som helt klart funkar och ett par logg manchesterbyxor med ställbar knappresår i midjan, resten blir lite fladdriga tröjor och gällivarehäng tyvärr :-)
 
Sv: Barnkläder...

PÅ Hm har jag köpt just rosarandig långärmad tröja till min dotter för några månader sedan. Vet dock inte om de finns kvar.
 
Sv: Barnkläder...

Till min son på 2 år har jag medvetet köpt, utöver blått, även ljusblått, rött, orange, grönt osv. Så min ev blivande dotter kan ha dessa kläder oxå! Kommer säkert kombinera med lite rosa tex en rosa tröja till mörkblå byxor, men skulle aldrig klä min tös i helrosa, eller hellila *urk* Tycker annars Ellos har bra grejer :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp