Bukefalos 28 år!

Barnomsorg sporadiskt

LillaMy84

Trådstartare
Jag och sambon jobbar om varandra så att vi inte direkt är i behov av barnomsorg. Stora barnet(4) har vi tänkt att söka plats till nu pga hans behov av att träffa andra barn(Dvs 15H/v), men lilla barnet (1) vill vi gärna vänta med fsk.
Nu har jag fått en ny grej på mitt schema som gör att det blir lite krångligt.. Jag har alltså fyra timmar varannan vecka som ligger jättedumt tidsmässigt, dvs mitt på dagen när alla (vi känner) jobbar.
Så dessa fyra timmar gör ju att vi börjat fundera kring hur det fungerar, inte kan vi ha en fskplats för 8h i månaden? Och det är väl först efter barnet fyllt 3 som man får ha 15h i veckan trots att man inte Jobbar?
Finns det andra alternativ?
 
Jag och sambon jobbar om varandra så att vi inte direkt är i behov av barnomsorg. Stora barnet(4) har vi tänkt att söka plats till nu pga hans behov av att träffa andra barn(Dvs 15H/v), men lilla barnet (1) vill vi gärna vänta med fsk.
Nu har jag fått en ny grej på mitt schema som gör att det blir lite krångligt.. Jag har alltså fyra timmar varannan vecka som ligger jättedumt tidsmässigt, dvs mitt på dagen när alla (vi känner) jobbar.
Så dessa fyra timmar gör ju att vi börjat fundera kring hur det fungerar, inte kan vi ha en fskplats för 8h i månaden? Och det är väl först efter barnet fyllt 3 som man får ha 15h i veckan trots att man inte Jobbar?
Finns det andra alternativ?
Jag tänker någon typ av barnpassning. Finns ju massor av olika förmedlingar. Då får barnen träffa samma person varje vecka och får på så vis kontinuiteten. Denna person kan ni säkerligen nyttja även vid andra tillfällen när det kör ihop sig.

Vid så lite nyttjande borde kostnaden gå på ungefär ett ut.

Mvh Miks
 
Jag tänker någon typ av barnpassning. Finns ju massor av olika förmedlingar. Då får barnen träffa samma person varje vecka och får på så vis kontinuiteten. Denna person kan ni säkerligen nyttja även vid andra tillfällen när det kör ihop sig.

Vid så lite nyttjande borde kostnaden gå på ungefär ett ut.

Mvh Miks
Ja, det kanske finns :) det har jag inte ens tänkt på, utan snarare tänkt att de där som kan tänka sig att passa barn ofta går i skola och att det inte skulle funka ändå :bow:
 
15 timmar får du ha när som helst. Det som händer när barnet fyllt 3 är att det kan räknas som allmän förskola, som är en avgiftsfri verksamhet. Vid allmän förskola får ni inte välja tider själva utan det är förskolan som talar om vilka tider barnet får komma.
Vill ni kunna välja era tider måste ni välja det betalda alternativet.

Sen är det kanske inte att rekommendera att bara vara på förskolan 8 h/månad, för barnet har då ingen möjlighet att lära känna varken personal eller övriga barn i gruppen.
 
Jamen åh :bow: det måste jag kolla upp om det finns på vår ort! :D
Jag vet ett par som satt i en liknande sits, men barnen var äldre och behövde någon som mötte dem efter skolan och gjorde mellanmål och kunde hjälpa med läxor. De hade en dam från Veteranpoolen som hjälpte dem i flera år, de hade 1-2 dagar i veckan.
 
Det där med möjligheten att ha ett barn på förskola mer än vad som behövs utifrån arbetstiderna är olika från kommun till kommun. Var en tråd här om det för ett tag sen. Nu låter det ju som att för er del är det så få timmar det handlar om att annan typ av barnpassning är mer intressant. Men i många fall med föräldrar som jobbar oregelbundet så brukar det vara okej att lägga till lite tid/dagar så att barnen kommer upp i c:a 15 timmar och får kontinuitet, även om de inte fyllt 3 år. Vi har det så i vår familj att vi går om varann mycket, och har dealen att vi fyller ut sonens schema med extradagar så att han alltid får gå 3 dagar i veckan, och mina kollegor som bor i andra kommuner har det likadant. Men det var först efter att jag själv tog upp det med förskolan som vi bestämde så, det finns inga skrivna regler om det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 970
Senast: lundsbo
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 246
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 174
Senast: Otherside
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp