Barnridning

zally

Trådstartare
Får man som privatperson anordna barnridning, som hobbyverksamhet?
Finns det speciella regler?

Tillstånd?
Försäkring?

Annat att tänka på? :)

Zally

Sv: Barnridning

Gäller det någon enstaka gång behöver man inga tillstånd, men om man anordnar med en regelbundenhet som gör att det kan liknas vid yrkesmässighet,så måste man ha tillstånd. Skulle kunna tänka mig att om man ordnar ponnyridning kanske max 4-5 ggr på ett år så är det ren hobby men om man har barn som kommer och rider varje vecka så är det att likna vid ridskoleverksamhet/turridning.

Det bästa är väl att kontrollera med sin kommun/skatteverket etc i vilken omfattning som de anser det ska vara innan olika tillstånd behövs.

I skatteverkets mening ska det ju vara självständigt vinstrivande och med varaktighet för att räknas som företag och inte hobby.

Det spelar ingen roll om det är hobby eller inte - det har bara betydelse för om det skattemässigt ska bedömas som hobby eller näringsverksamhet.

Enligt 16 § djurskyddslagen krävs tillstånd för den som "yrkesmässigt
eller i större omfattning" använder hästar i ridskoleverksamhet och det är länsstyrelsen som ger tillstånden. Vänd dig till dem och berätta hur du tänkt dig så kan de svara på om du behöver tillstånd eller inte.

Lånar din tråd lite

Är det någon som vet hur det är om hästen är försäkrad m ex agria incident?

Är det något att lita på vid tex ponnyridning och liknande?

Lånar din tråd lite

Är det någon som vet hur det är om hästen är försäkrad m ex agria incident?

Är det något att lita på vid tex ponnyridning och liknande?

Nej, normalt inte. Ansvar för hästar använda i yrkesmässig verksamhet kräver ansvarsförsäkring för företaget och gärna en kundolycksfallsförsäkring som tillägg.

Och om man inte tar betalt för ponnyridningen så att det inte blir "yrkesmässigt"?

Läste snabbt igenom villkoren då jag har agria incident och det var något i stil med; gäller "alla som har med hästen att göra", tex sitter på den eller om den sparkar, trampar någon osv..

Blev lite fundersam då jag förra året var med under ett arrangemang och anordnade ponnyridning. Tanken slog mig faktiskt att om någon skulle bli trampad på, sparkad eller i värsta fall att något ytterst ovanligt händer att någon av hästarna skenar iväg..Ja, alla möjliga tänkbara scenarion..Så kanske det hade varit skönt att ha en hållbar försäkring av något slag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 768
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Visste inte vad jag skulle lägga för prefix, men men. Hur har ni det med försäkringar på er själva? Jag har en livförsäkring som...
Svar
8
· Visningar
349
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka