Bärnstenshalsband?

Sv: Bärnstenshalsband?

Jag ha rinte haft det själv på hundarna men i min förra träningsgrupp hade i stort sett alla det och tyckte att det funkade bra!

ok, det låter u bra :)

Gillar inte kemikalier, speciellt eftersom mina hundar badar och detta lät ju liksom för bra för att vara sant. De är ju rätt dyra också så man vill ju gärna höra av de som provat först :)

Min erfarenhet: Snyggt men dyrt. Och så vill jag inte ha halsband på mina hundar dygnet runt:/ Bättre med medel i nacken.

Min erfarenhet: Snyggt men dyrt. Och så vill jag inte ha halsband på mina hundar dygnet runt:/ Bättre med medel i nacken.

Fast nu var det ju effekten jag undrade om, inte om vad någon tyckte om utseendet.

Varför är det bättre med gift i nacken? Tycker du att det fungerar bättre?
Dessutom behöver man inte ha bärnstenshalsbanden på annat än när man ska ha effekten (d.v.s behövs inte inomhus).

Av vad jag har hört, så har bärnstenshalsbanden väldigt dålig verkan på släthåriga hundar, typ rottweiler, dansk/svensk gårdshund och RR. Det var något med att det krävs en viss pälslängd för att effekten ska vara som bäst.

Fast jag har ingen egen erfarenhet, utan det är bara sånt jag läst och hört från folk som testat.

Nu brukar inte mina få så många fästingar, även när de går oskyddade, men jag har i alla fall bärnstenshalsband till dem båda och när de haft dem på har det aldrig satt sig någon fästing. Någon har krupit runt på dem, men inte mer än så. Undantaget var väl när vi var ute och det regnade. För tyvärr skyddar det ju inte när hunden är blöt.

ok, det står nämligen precis tvärtom på olika hemsidor (och en som säljer sådana) - att effekten är sämre på hundar med längre päls och funkar ö h t inte på långhåriga hundar.

Fast nu var det ju effekten jag undrade om, inte om vad någon tyckte om utseendet.

Varför är det bättre med gift i nacken? Tycker du att det fungerar bättre?
Dessutom behöver man inte ha bärnstenshalsbanden på annat än när man ska ha effekten (d.v.s behövs inte inomhus).

Jag tycker inte de fungerar. Vill inte ha halsband på mina när de springer fritt ut heller. Har en Golden och en Rottweiler. På Rottan använder vi inget medel alls. Och på goldenen hade vi 1 omgång förra sommaren. Funkar utmärkt!

Jag tycker alltså att tex Exspot funkar bättre än halsband.

Men testa så märker du om det fungerar! Vet min bror har det på sin pincher och de tyckte att det var bra.

Men alltså. Jag får inget grepp om ifall du verkligen provat och tyckte effekten var dålig eller om du dissade dem bara för att du inte vill ha halsband på hundarna?

Jag vill inte bara prova utan att höra mig för först just för att de är såpass dyra i inköp.

Vi har testat en sommar på vår rottweiler och rhodesian ridgeback och tycker inte att det fungerar, tyvärr.

Däremot så fick grannen ärva halsbanden till sin franska bulldog och tycker det fungerar finfint.

Men alltså. Jag får inget grepp om ifall du verkligen provat och tyckte effekten var dålig eller om du dissade dem bara för att du inte vill ha halsband på hundarna?

Jag vill inte bara prova utan att höra mig för först just för att de är såpass dyra i inköp.

Har testat på rottan. Men han får ju minimalt med fästingar i vanliga fall (2-4 st på sesongen) Så som sagt ingen skillnad.

ok, det står nämligen precis tvärtom på olika hemsidor (och en som säljer sådana) - att effekten är sämre på hundar med längre päls och funkar ö h t inte på långhåriga hundar.

Som sagt, har ingen personlig erfarenhet av det, utan förmedlar bara vad vänner och bekanta sagt :)!

På mitt pälsmonster fungerade det inte alls, men min kompis med dalmatiner än nöjd med dem:laugh:

Någon som har erfarenhet av det? Mot fästingar alltså?

Jag använde bärnstenshalsband på min korthåriga chihuahua förra sommaren och han fick ungefär 4 fästingar på hela sommaren. Dessa kom nog när det var dåligt väder eftersom bärnstenshalsbandet inte fungerar om hunden är blöt. Så jag är mycket nöjd.

Det som kan vara knepigt är ju att halsbandet fungerar bättre i vissa pälsar och sämre i andra. Däremot behöver hunden inte ha halsbandet på sig dygnet runt utan du kan sätta på det när ni går ut och låta det sitta kvar ett tag när ni kommit in så kryper eventuella fästingar ut ur pälsen (jag har dock aldrig märkt av att han skulle ha "tappat" någon inne). Effekten kommer av att halsbandet gunggas mot pälsen, alltså kan du gnugga det lite i hundens päls innan du sätter på det så är det "aktiverat" redan från promenadens start.

Positivt är ju också att det aldrig tar slut. Det är bara om hunden gör sönder halsbandet som du behöver köpa ett nytt.

Jag tror kanske RR och Staffar har ungefär samma hårtyp?

Nu får Zaga inte så många fästingar på sig, men med halsbandet fick hon ungefär samma antal fästingar som när hon är utan.

Vi kör Frontline på henne, det mildaste av "giften" och förra sommaren hade hon 1 fästing :)

Finns det någon som du kan låna av och prova?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 531
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
1 002
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 506
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka