Sv: barocksadel med bom?
De ser trevliga ut!
Jag har blivit avskräckt från att försöka hitta en bomsadel då jag ser kompisar som skickar sina bomsadlar än hit än dit. De behöver stoppas om, så blir hästen tjock och måste ha en vidare, så stoppas den lite tokigt och hästen blir ryggöm.. barbacka tills den är fixad igen.. suck.
Sen är jag lite muskelpedant då jag är massör, och jätterädd att bomsadeln ska trycka onödigt mycket. Spontant känns det som om en åtta-tio kilossadel lätt trycker i onödan om det blir minsta misspassning. Och hur hitta den perfekta bomsadeln till mina underliga hästar. En tunna till arab med revben som går rätt ut ifrån ryggraden och bildar en hal cylinderrygg samt ett kallblod med gäddrygg (smal)där alla sadlar faller ner på manken eller trycker ner mitt i ryggen.
Båda är helt raka i ryggprofilen och minsta svank på sadeln motverkar ju deras ryggaktivitet. I lina ser jag hur kallblodets rygg svingar enormt mycket uppåt, så hittills har jag bara använt bomlöst och svingat med.
En bentsadel jag provat kändes bra, den flexade och följde i rörelserna tyckte jag. Hästen kändes ohämmad och använde kroppen riktigt bra, speciellt kanske för att jag satt mer stilla och tryggt i skinnsoffesätet!